Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min laptop plötsligt extremt seg


no_name

Rekommendera Poster

Min laptop har helt plötsligt gått och blivit extremt seg. Provade en systemåterställning, gjorde det knappast bättre, snarare värre. Skannat med SuperAntispyware och malwarebytes. antivirusprogrammet hittar inte heller något.

 

Vad kan ha hänt egentligen? Behöver verkligen denna datorn och vad jag har i den :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag kan komma på är att jag installerat microsoft office paket 365, skulle det kunna vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det kanske är Windows update som hållit på med automatiska uppdateringar?

Den större som kommer runt 2:a tisdagen varje månad och kan i bland ta lite systemresrurser.

 

Dessutom om du nyligen installerat Office paketet, så kan det vara Service pack och andra stora uppdateringar för detta paketet som skall laddas hem och installeras.

Dessa kommer också via Windows update och du kan ju manuellt starta Windows update för kontrollera och ev. installera alla kvarvarande uppdateringar så alla sådana är ok.

 

Har du startat om datorn (vilket skall göras efter Windows uppdateringar) och kollat hur det då blev?

 

Du kan ju efteråt starta inbyggda Windows resursövervakaren för se vad som drar resurser, eller om allt ser bra ut.

Se denna tråds inlägg #2 för tips hur du skall göra:  http://eforum.idg.se...ost__p__1598319

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat starta om datorn. Testat göra systemåterställning som misslyckas av någon anledning.

 

Avinstallerat office-paketet också.

 

Enligt aktivitetshanteraren ligger CPUn för vänteprocess mellan 80-93% (den pendlar hela tiden fram och tillbaka)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om det har nån betydelse, men upptäckte problemet då jag jobbade i matlab. Beräkningar (inte stora sådana heller) som tidigare gick på direkten får plötsligt programmet att "hänga sig", eller tänka extremt länge. Nåt är helt klart fel i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
..//..

Enligt aktivitetshanteraren ligger CPUn för vänteprocess mellan 80-93% (den pendlar hela tiden fram och tillbaka)

Datorns vänteprocess: Ju högre värde desto bättre om du inte gör någonting.

Den betyder att datorn, dess processor (CPU) enligt dina siffror jobbar 7-20 %,

 

Men vilken process förutom denna om du kollar i resursövervakaren (med tips) som jag skrev ovan?

Det är detta som är intressant för att se vad som drar systemresurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter systemåterställning i felsäkert läge är datorn fortfarande lika seg men vänteprocessen pendlar mellan 98-88 istället. WmiPrvSE.exe är något som går mellan 0-3 och verjar vara WMI provider host. Sedan Plug Container for firefox - något program hoppar mellan 0-1. Firefox: 0-7. Flashplayer :0-1 etc etc.

 

Fläkten låter väldigt mycket också, har den iof alltid gjort, men kan överhettning vara något som gör datorn seg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Att CPU användningen går upp när du kör något krävande är ju bara helt normalt.

CPU får ju jobba mer och då krävs det mer kraft för att klara dom uppgifter den skall utföra.

 

Vad blir det för temperatur i datorn?

Det har betydelse, för om tex. CPU (processorn) blir för varm så kommer den att klocka ned sig (då går allt långsammare) och överskrids ett visst tröskelvärde kommer CPU att helt stänga av  -en skyddsåtgärd för att den inte skall gå sönder.

 

kontrollera temperaturerna med gratis HWmonitor se detta inlägg #2  för tips.

 

Lägg upp ett skärmklipp av HWmonitor i ditt nästa inlägg.

Klicka 'Använd fullständig Editor" under inlägget och sedan knappen till vänster under inlägget 'Bifoga filer' därefter navigerar du dit du har sparat skärmklippet och klickar 'Öppna'.

Tips: Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Windows 7

 

Ps. Och vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning, så blir det lite lättare för den som skall försöka hjälpa till. ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...