Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Montera lampa med enfärgade sladdar


HerrMegaByte

Rekommendera Poster

HerrMegaByte

Hej!

Jag ska sätta upp en lampa men är osäker på hur det är tänkt att sladdarna ska vara monterade. Jag har köpt en lamppropp 2-pol + jord och brukar normalt sett gå efter sladdarnas färger för att veta var jag ska koppla sladdarna. Hur ska jag göra här, sladdarna har ju alla samma färg? Vad ska jag göra med jorden från lampproppen/lampa, tvinna ihop dem eller? Se bilder, tacksam för svar!

 

M75m2TC.jpg?3QHAGw8h.jpg?5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum.

 

Hur ser det ut i andra ändan på denna elkabel, är det  någon kontakt eller ska det sitta någon kontakt för vägguttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HerrMegaByte

Välkommen till Eforum.

 

Hur ser det ut i andra ändan på denna elkabel, är det  någon kontakt eller ska det sitta någon kontakt för vägguttag?

Hej! Sladden som syns på bilden är den som leder ner till själva lampan. Den är dock inte monterad i sockerbiten utan hänger löst. Min plan är att montera in den (korrekt, helst) i sockerbiten och från andra sidan fästa (de färgade) sladdarna från lampproppen jag nyss köpt, så jag kan koppla in den i ett takuttag. Mitt problem är alltså hur jag ska fästa in de ofärgade sladdarna i sockerbiten så att det blir rätt, och även vad jag ska göra med jordningen.

 

Lampproppen jag köpt är från Clas Ohlson och ser ut som de brukar, en blå, en brun och en grön sladd.

 

Ledsen om det blev lite rörigt...hoppas jag lyckats förklara vad problemet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså ett jordat takuttag, så långt är allt gott och väl Sedan måste du se till så att de sladdar som skall till lamphållaren det ser du när du monterat ner lamphållaren då är det 2 anslutningar som går till dels botten kontakten i lamphållaren och en anslutning som går till den biten i hållaren som är gängad och där glödlampan skruvas fast. ansluts till den blå och den bruna ledaren i stickproppen. Har du sedan någon fästanordning för jordkabeln så fäster du den där och ansluter den till den gul/gröna jordkabeln i stickproppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle för säkerhetens skull dra helt nya elkablar, så jag med säkerhet vet vad som är fas, nolla och jord.

Man ska inte slarva när det gäller el och dra kablar på egen hand, om man inte är säker på vad som gäller.

 

Och har du som det ser ut en jordad kabel, som är ofärgad original gammal, får du inte blanda med en normal jordad gulgrön kabel.

 

Hur vet du av dessa genomskinliga vad som är fas,nolla och jord, du kan ju inte se detta på kablarna?

 

Nej, dra helt nytt, rekommenderar jag dig, elinstallation ska man inte hålla på med om man inte vet.

Fast nyinstallation får man inte heller göra om själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle för säkerhetens skull dra helt nya elkablar, så jag med säkerhet vet vad som är fas, nolla och jord.

Man ska inte slarva när det gäller el och dra kablar på egen hand, om man inte är säker på vad som gäller.

 

Och har du som det ser ut en jordad kabel, som är ofärgad original gammal, får du inte blanda med en normal jordad gulgrön kabel.

 

Nej, dra helt nytt, rekommenderar jag dig.

Menar du att han ska dra nya kablar i lampan?

 

 

Vad ska jag göra med jorden från lampproppen/lampa, tvinna ihop dem eller? Se bilder, tacksam för svar!

Skyddsjorden från taket ska vara förbunden med all metall i lampan, slarv med det kan medföra dödsfara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att han ska dra nya kablar i lampan?

 

 

Skyddsjorden från taket ska vara förbunden med all metall i lampan, slarv med det kan medföra dödsfara.

 

 

 

Menar du att han ska dra nya kablar i lampan?

 

Absolut, har med säkerheten att göra, skulle en behörig elektriker också rekommendera.

 

 

 

Skyddsjorden från taket ska vara förbunden med all metall i lampan, slarv med det kan medföra dödsfara.

 

 

Precis, och den kabeln FÅR inte vara Genomskinlig, Måste vara färgad Gulgrön enligt Elsäkerhetsverket.

Det skulle en behörig elektriker också slå ner på.

 

 

 

 

Edit: Så Snow´s video-snuttar är inte lämpliga, för dom visar inte hur man gör med genomskinliga kablar, utan bara med normala godkända färgade elkablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Så Snow´s video-snuttar är inte lämpliga, för dom visar inte hur man gör med genomskinliga kablar, utan bara med normala godkända färgade elkablar.

 

Jag tycker de är så tydliga de kan bli både hur man kopplar sladden och vad för slags sladd (kabel) man ska använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har alltså ett jordat takuttag, så långt är allt gott och väl

Bara för att Ts skaffat sig en jordad lamppropp så är det inget som säger att uttaget i taket är jordad av typ.

**

 

 

Jag skulle för säkerhetens skull dra helt nya elkablar, så jag med säkerhet vet vad som är fas, nolla och jord.

Det brukar finnas en anledning till att transparenta ledare används och det är utseendemässigt.

**

 

Skyddsjorden från taket ska vara förbunden med all metall i lampan, slarv med det kan medföra dödsfara.

 

Absolut, har med säkerheten att göra, skulle en behörig elektriker också rekommendera

 

Nja, om inte armaturen är försedd med en avsedd klämma för skyddsjord ska man inte försöka ansluta skyddsledare till armaturen. Man bör inte bygga om en (dessutom CE-märkt) armatur.

**

Måste vara färgad Gulgrön enligt Elsäkerhetsverket.

(OT) Nja, en skyddsledare får vara annan färg om den redan är det. Ex. var det vanligt att röd användes som skyddsledare i äldre installationer. Däremot får inte grön/gul användas för ex. fas eller nolla.

 

Ska kika på Snows länkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bild

 

Är A den enda "kabel" som så att säga går ner till armaturen?

 

Var tar B vägen?

 

Ev. skyddsledare kan anslutas till C

 

post-52940-0-33413300-1428558984_thumb.jpg

 

*************************

 

Tillägg:

I avvaktan på svar, en bild på hur det bör bli, förutom vad B är i bilden ovan.

Reservation alltså för hur svaret från Ts blir.

 

post-52940-0-16820600-1428560241_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HerrMegaByte

Se bild

 

Är A den enda "kabel" som så att säga går ner till armaturen?

 

Var tar B vägen?

 

Ev. skyddsledare kan anslutas till C

 

attachicon.gifM75m2TC.jpg

 

*************************

 

Tillägg:

I avvaktan på svar, en bild på hur det bör bli, förutom vad B är i bilden ovan.

Reservation alltså för hur svaret från Ts blir.

 

attachicon.gifM75m2TCb.jpg

Hej! Tack för ditt svar!

Ja, A är den enda kabeln som går ner i armaturen. B är en liten sladdbit som helt enkelt är fastsatt på C... den kanske jag kan ta bort och ansluta min "clas-jord" dit ©.

Takuttaget är jordat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HerrMegaByte

Snow, tack för länkarna, väldigt hjälpsamma och pedagogiska!

 

Cecilia och Laso, stort tack för era svar! Hm, det kanske slutar med att jag går till en elektriker och ber om hjälp. Min sambo vill verkligen ha den här lampan så jag ska försöka få upp den, helst på ett sätt som inte är förenat med dödsfara... Det kan ju vara det värt att få det gjort av ett proffs då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för ditt svar!

Ja, A är den enda kabeln som går ner i armaturen. B är en liten sladdbit som helt enkelt är fastsatt på C... den kanske jag kan ta bort och ansluta min "clas-jord" dit ©.

Takuttaget är jordat!

Jag förstår hur Mikael63 tänker, men nu säger du att takuttaget är skyddsjordat, då är det viktigt att kablarna i lampan kopplas rätt, då måste du ha helt klart för dig, vilken av dom genomskinliga kablar som är för skyddsjorden, om nu det verkligen är någon kabel i lampan som har med skyddsjord att göra, men även vilken som är fas och nolla, blir det fel, kan ju plåten i värsta fall bli strömförande, jag bara tänker på din/er säkerhet, HerrMegaByte.

 

Påstår inte att du inte kan få till denna koppling, men är det svårt att se vilken kabel som är vilken från lampan, om nu den verkligen är kopplad med skyddsjord, som sedan vidare ska kopplas ihop med färgmarkerade kablar till en kontakt, och skyddsjord är inblandad, så måste man vara säker.

 

Får du inte helt klarlagt från oss här med bilder och så, kolla med en elektriker, så det blir rätt.

Gällande el, är det alltid bättre att dubbelkolla innan man gör något, hur säker man är kanske tror man är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för ditt svar!

Ja, A är den enda kabeln som går ner i armaturen. B är en liten sladdbit som helt enkelt är fastsatt på C... den kanske jag kan ta bort och ansluta min "clas-jord" dit ©.

Takuttaget är jordat!

 

Korrekt - gör så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur Mikael63 tänker, men nu säger du att takuttaget är skyddsjordat, då är det viktigt att kablarna i lampan kopplas rätt, då måste du ha helt klart för dig, vilken av dom genomskinliga kablar som är för skyddsjorden, om nu det verkligen är någon kabel i lampan som har med skyddsjord att göra, men även vilken som är fas och nolla, blir det fel, kan ju plåten i värsta fall bli strömförande, jag bara tänker på din/er säkerhet, HerrMegaByte.

 

Påstår inte att du inte kan få till denna koppling, men är det svårt att se vilken kabel som är vilken från lampan, om nu den verkligen är kopplad med skyddsjord, som sedan vidare ska kopplas ihop med färgmarkerade kablar till en kontakt, och skyddsjord är inblandad, så måste man vara säker.

 

Får du inte helt klarlagt från oss här med bilder och så, kolla med en elektriker, så det blir rätt.

Gällande el, är det alltid bättre att dubbelkolla innan man gör något, hur säker man är kanske tror man är.

 

Det är viktigt att anslutningarna blir rätt oavsett om man ansluter till ett jordat eller ojordat uttag.

Man måste vara säker på vad man gör oavsett förekomst av skyddsjord.

 

Det finns ingen skyddsjord i den transparenta kabeln med de transparenta ledarna.

Det närmaste man kommer är den stump som ska tas bort.

Tidigare anslutning av armaturen har med stor sannolikhet skett till en befintlig "sockerbit" i en takdosa.

 

Vilken av de transparenta ledarna som ansluts mot brun resp. blå ledare i Clas-proppen spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

(OT) Nja, en skyddsledare får vara annan färg om den redan är det. Ex. var det vanligt att röd användes som skyddsledare i äldre installationer. Däremot får inte grön/gul användas för ex. fas eller nolla.

Visst, men en äldre "Röd",skyddsjord oftast före 1970, kan förväxlas med idag en brun "fas", så man bör vara försiktig med färger ihop med gamla och nyare kablar.

Är man osäker, bör man kolla med behörig elektriker, innan man kopplar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HerrMegaByte

Mikael63, ja jag tror att det är som du säger, någon verkar ha kopplat lampan direkt och struntat i biten.

 

Tack för era svar! Med min nya samlade kunskap tror jag att jag har en bra bild av vad som behöver göras, men jag kommer först gå ner till min närmsta järnaffär (ej Clas dock) och dubbelkolla med dem. Om de inte är helt hundra får jag väl pynta lite för en elektriker...

 

Återigen, tack för att ni tog er tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Sladd A som sitter under dragavlastningen ser ut att gå ner i röret bakom kopplingslisten. Nedanför röret sitter koppen som skall tryckas upp mot taket och låsas med en skruv. Den märkning som syns i bild av koppen anger att armaturen skall jordas eftersom den ser ut att vara i metall. Både koppen och själva armaturen påminner om en äldre modell i metall med en glasglob över glödlampan. Beroende på konstruktion/vikt brukar dessa sladdar vara försedda med en inbyggd wire som armaturen hänger i och som är fastskruvad i båda ändar.

Armaturer får inte ändras om från ursprunget/CE märkningen för då blir dom inte godkända.

Om det inte har funnits jord i armaturen tidigare får den inte anslutas till jordat takuttag (ex. kök) utan endast till ojordat takuttag som sovrum, hall eller liknande rum med ej ledande golv.

Detta gäller i dag i många gamla bostäder. I nybyggda bostäder jordas allt i dag och därför finns det armaturer med ojordad stickpropp med ett uttag/jack i plasten så att den går att använda i ett jordat takuttag. Armaturen är då försedd med en symbol (två kvadrater i varandra) som anger att armaturen inte behöver jordas.

 

Överkurs nedan.

Dessutom finns det jordfelsbrytare i alla nybyggnationer viket även rekommenderas i äldre installationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehållet i inlägg #20 stämmer inte riktigt till vissa delar men eftersom det är helt "OT" så behöver det inte diskuteras vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...