Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar kontakten med programmet


Mats Michael

Rekommendera Poster

Mats Michael

Datorn "tappar" det program jag arbetar med av sig själv. Om jag t ex skriver ett mail så upptäcker jag ofta snabbt att det inte längre blir några bokstäver. Programmet är inte aktivt längre trots att jag håller på med det. Om jag då klickar på det så aktiveras det igen och jag kommer några ord eller meningar, varefter samma sak händer. Oerhört frustrerande, börjar undra om jag ska behöva ominstallera hela operativsystemet (W7). Tacksam för alla förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det bara ditt mailprogram, eller gäller det alla program som du kan skriva i, t.ex. Anteckningar, Word och liknande, även när du skriver på Internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen här på eforum och sök:

Tappar fokus

 

Kolla om någon av trådarna verkar stämma och om ev. lösning finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem tänkbara orsaker:

Energisparinställningarna i Windows 7. Är de för hårt inställda så lägger datorn av lätt. Försök göra dem mindre hårda, öka tiden innan saker och ting varvar ner.

Vad har du för program igång? Har du en massa program igång som "självstartar". Kolla i Windows task Manager (Programhanteraren(?) på svenska?)

Ligger processorbelastningen över 50% vid något så enkelt som att sitta och skriva.

Ja då har du en massa skit igång i datorn. Stäng av.

Har du fått riktig skit i datorn, adware, trojaner....?
Kolla tips under Kategori Säkerhet

Men att köra igenom datorn med Malwarebyrtes Antimalware och Superantispyware.

Några gånger ända tills de inte hittar nått är aldrig fel.

Processorbelastningen Du har det mest CPU kravände program som kanske finns, Adobe´s Shockwave Flash aktivt i webbläsaren. Inaktivera utom när du vill kolla reklam och film.

Reklambelastningen: Ghostery för Firefox, hjälper. Stänga av Javascript i webbläsaren hjälper (även om en del webbsidor inte fungerar utamn Javascript, aktivera vid behov)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Michael

Gäller det bara ditt mailprogram, eller gäller det alla program som du kan skriva i, t.ex. Anteckningar, Word och liknande, även när du skriver på Internet?

Hej Laso, Det händer litet generellt både i program och på internet. Just i detta svar t ex så blev det ett D, upptäckte sedan att programmet släppt och fick skriva om allt utom första ordet. Hann först köpa två nya tangentbord i tron att det var dessa, men icke. Mvh, Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Michael

Använd sökfunktionen här på eforum och sök:

Tappar fokus

 

Kolla om någon av trådarna verkar stämma och om ev. lösning finns där.

Hej Mikael,

 

Tack för tipset. Men när jag söker på "tappar fokus" får jag dessvärre bara ett svar, och det är ditt mail! Mvh, Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då söker du inte i hela eforum utan bara i denna tråd.

 

Har kollat lite mer nu, hittat två trådar, varav den ena tydligen var min egen!

 

Länkar direkt till inlägg där det börjar klarna:

 

//eforum.idg.se/topic/223952-fönster-inaktiveras-konstant-och-markören-försvinner/?p=1115593

 

//eforum.idg.se/topic/212036-tappar-fokus/?p=1050749

 

I den ena var det tydligen något autostartande program, i den andra någon fil som inte borde finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jannejannes frågor är bra.och relevanta.

Jag har själv stött på fenomenet och därför vore det bra om TS. kunde svara på dessa.

 

En trött och gammal CPU tex. som jag har på en dator klarar inte av att kika in på Expressens hemsida, utan att hacka och musen hänger alls icke med.

Samma symptom som TS.

 

Men det  underlättar om du talar om vilken typ av dator du har:

Fabrikat?

modellbeteckning?

Årtal?

Har du batteridrivet mus och tangentbord (trådlösa sådana), isåfall skall du fundera på att byta dessa batterier?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...