Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför hänvisar tjänster till föråldrad teknik - telefonen?


Sture888

Rekommendera Poster

Det som jag irriterar mig över är att tjänster lätt hänvisar till telefonen men inte kan svara via e-post. Varför har tjänster e.post överhuvudtaget kan man undra.

 

Jag har ju redan ställt frågan, varför behöva upprepa detsamma i telefon?

 

Många tjänster lever fortfarande som på 80-talet som inte kan anpassa sig till den moderna kommunikationstekniken.Många tjänster har IT-utvecklande funktionsnedsättning

 

Poängen att e-posta är att man slipper stressfaktorn att i lugn och ro skriva det man vill säga, det blir ju inte samma sak i telefon och får  direkta följdfrågor..

 

Jag ställde t.ex en allmän fråga till en jurist och så blev man hänvisad till telefon. Ska det vara så himla svårt att svar lite lätt på allmänna frågor. Juristtjänster har också IT-utvecklande funktionsnedsättning.

 

Det kvittar att man ger ut sitt personnummer så de vet vem jag är, de hänvisar till telefon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vid ett tillfälle kontaktat, via e-post, Elsäkerhetsverket när jag haft en fråga.

Har då blivit uppringd och fått ett muntligt svar. Rakt och enkelt, vilket borde kunnat besvarats via e-post.

 

Anledningen vet jag ju inte men man kan ju "misstänka" att man inte "törs" svara skriftligt på vissa frågor...

(Då kan man göra som Peter Eriksson i MP och säga "Det har jag Aaaldrig sagt..")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många företag/myndigheter som börjar via mail, övergår sedan till telefonkontakt, och tycker det fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vid ett tillfälle kontaktat, via e-post, Elsäkerhetsverket när jag haft en fråga.

Har då blivit uppringd och fått ett muntligt svar. Rakt och enkelt, vilket borde kunnat besvarats via e-post.

 

Anledningen vet jag ju inte men man kan ju "misstänka" att man inte "törs" svara skriftligt på vissa frågor...

(Då kan man göra som Peter Eriksson i MP och säga "Det har jag Aaaldrig sagt..")

 

Vissa brukar ha hög volym i telefonen så man hör flera meter ifrån, hur kan det vara pålitligt? telefonisten rabblar massa info som andra egentligen inte borde hört

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vissa brukar ha hög volym i telefonen så man hör flera meter ifrån, hur kan det vara pålitligt? telefonisten rabblar massa info som andra egentligen inte borde hört

Nästan alla myndigheter har öppna kontorslandskap och då blir det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är vanligt att dessa "telefonister" har hörlurar på sig, då försvinner problemet med "hög volym" i telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla myndigheter har öppna kontorslandskap och då blir det så.

 

Nu menar folk hemma som har hög volym i telefonluren så det hörs på långt håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt är muntlig kommunikation att föredra för det flesta.

Det går snabbare, är mer exakt och därmed billigare.

 

Epost inte ovanligt att du frågar A, de svarar på B, du frågar A igen, det svarar på C, du frustrerat och frågar på AAAAAAAAAA och de svarar äntligen på A.

 

varje rundtur i epost tar då ett antal minuter att hantera, om allt detta kan lösas på en gång via telefon är det att föredra.

 

Alla situationer är det givetvis inte som ovan, ofta fungerar det bra via skrift, framförallt i enkla frågor.

 

men som detta inlägg, det tar en liten stund att skriva. Hade troligen gått snabbare om vi kunnat prata med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Delar definitivt Monshis uppfattning i inlägget ovan. Hade medarbetare i mitt tidigare yrkesliv med täta externa kontakter som fick problem med att hinna med sina ordinarie arbetsuppgifter pga växande e-postkommunikation runt frågor som hade kunnat lösas en gång för alla via telefon.

 

Till detta kommer också svårigheterna att språkligt och innehållsmässigt formulera sin fråga/synpunkter i skriftlig form. Detta tycker jag mig märka inte minst här på forumet relativt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar definitivt Monshis uppfattning i inlägget ovan. Hade medarbetare i mitt tidigare yrkesliv med täta externa kontakter som fick problem med att hinna med sina ordinarie arbetsuppgifter pga växande e-postkommunikation runt frågor som hade kunnat lösas en gång för alla via telefon.

 

Till detta kommer också svårigheterna att språkligt och innehållsmässigt formulera sin fråga/synpunkter i skriftlig form. Detta tycker jag mig märka inte minst här på forumet relativt ofta.

 

Fördelen med e-post är att man slipper stressfaktorn om man har svårt att att ge nästa svar

Vill du ge ogenomtänkta svar för att du inte hade tiden att tänka? Det verkar du tycka vara mer rekommenderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med e-mail, är att du inte vet hur ofta mottagaren kontrollerar sin inbox.

Många företag/kommuner, kan ta upp mot en vecka på sig svara ett inkommande mail, vid sådana kontakter, fungerar det inte att hålla kontakt via e-mail.

Och att det därför kan ta för lång tid att genomföra en dialog, visst slipper man kanske ett stressmoment, men man kan också tappa dyrbar tid.

Väljer man ett telefonsamtal, har man i regel förberett sig på detta samtal, och det är enklare och snabbare att förklara ett moment/ämne i telefon.

 

Edit: Enligt Rubriken...Skulle vi ta bort den föråldrade tekniken - telefonen, så skulle samhället helt stanna, tyvärr.

Telefonen - E-mailen, är utmärkta komplement till varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ena utesluter ju inte det andra, åt endera hållet.

 

Jag föredrar e-post då jag då också får informationen datumstämplad och dokumenterad på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Fördelen med e-post är att man slipper stressfaktorn om man har svårt att att ge nästa svar

Vill du ge ogenomtänkta svar för att du inte hade tiden att tänka? Det verkar du tycka vara mer rekommenderat.

Ett bra exempel på hur lätt det är att komma fel i en mail-konversation. Har absolut inte rekommenderat några ogenomtänkta svar. Tvärt om är min erfarenhet att det oftare kommer till missförstånd via mail än via telefon och även om missförståndet uppkommer i telefonen kan det redas ut på direkten, vilket ger både tydlighet och tidsbesparing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra exempel på hur lätt det är att komma fel i en mail-konversation. Har absolut inte rekommenderat några ogenomtänkta svar. Tvärt om är min erfarenhet att det oftare kommer till missförstånd via mail än via telefon och även om missförståndet uppkommer i telefonen kan det redas ut på direkten, vilket ger både tydlighet och tidsbesparing.

 

Ett bra exempel på hur man kan strunta i det väsentliga ämnet att baka in halmgubberesonemang som du skyller på.

 

Vad tror du om min halmgubbe att gamla tanter blir uppringda av en telefonist av Tele2 som erbjuder nånting, det här får du det här,, så svarar tanten ja utan att veta vad det var för avtal? Bevis med inspelning.

 

Skulle tanten gjort samma misstag om hon fick läsa avtalet i lugn och ro?

 

Telefonister från telefonbolag verkar kissnödiga som måste rabbla så fort och vill få samtalet avklarat fort som möjligt

 

Nu till det väsentliga. Ställer man en fråga så är det inte tänkt att diskutera, frågan ska besvaras och inget mer än det. Därför blir det långsökt att hänvisas till telefon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag föredrar e-post då jag då också får informationen datumstämplad och dokumenterad på köpet.

Epost kan ta lång tid om motparten tar flera dagar på sig att svara var gång det är hans tur.

 

Det jag anser bäst är problemlösning via chat. Har chattat med Norton och One.com ett par gånger och det har fungerat bra och problemet har lösts snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, chat är snabbt och enkelt och den som man chattar med kan hålla flera chattfönster vid liv parallellt.

 

MEN hur, vilken väg som är bästa vägen beror på ärende.

 

Vill jag veta hur jag byter abb på min mobil (teknisk fråga), chat fungerar bra.

Vill jag ha enkla råd från en jurist, telefon tack

Vill jag skapa juridiskt bindande dokument, papper tack.

Vill jag påpeka för ett företag att deras tjänst har vissa problem, epost tack,

 

Telefonförsäljare definitivt nej tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya funktionen med en chat-flik på högra sidan, som många företag har börjat med, fungerar bra, flera av dessa företag som brukar ha långa telefonköer, får man snabbt kontakt med via denna chatfunktion, och problemet blir löst.

 

Men för övrigt håller jag med Monshi, hur man vill ha sin kommunikation beror oftast på vad ämnet handlar om, därför är det bra att man har alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...