Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad MÅSTE man ha med i Autostarten..?


canardlover

Rekommendera Poster

canardlover

Tjingeling, jag undrar ständigt över hur min Autostart bör se ut. Vad MÅSTE jag autostarta med Win 7..? Virusprogrammet känns självklart men vad mer..? Har letat febrilt i detta eForum för att försöka lära och förstå men inte hittat så mycket(visa tråd om jag missat)

Bifogar min egen Autostart sedd på två sätt så får ni tycka till om ni vill. Som ni ser är jag rätt så sparsmakad och det verkar fungera. Tittar man på autostarten via WinOptimizer 11 så ser det ut att finnas ett antal dupletter..?!?..men dom syns inte när man tittar i msconfig/autostart..?!?

Tacksam för synpunkter....cheers

post-125068-0-26868600-1426445082_thumb.jpg

post-125068-0-96107000-1426445099_thumb.jpg

post-125068-0-26418500-1426445113_thumb.jpg

post-125068-0-47501000-1426445125_thumb.jpg

post-125068-0-32078100-1426445139_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur många program du har installerat, och hur många av dom som har interna moduler som kan behöva startas tillsammans med starten av datorn.

 

Dels så finns det många systemfiler/program som behöver startas, för att datorn ska fungera.

Så det är nog olika för olika datorer.

 

Svårt att svara exakt alltså, själv har jag just nu ca 12 st hos mig, i min stationära har jag bara 10 st för tillfället.

 

Man kan säkert avaktivera några, men då måste man vet till vilka program som dom hör till.

 

Men sådana som är dubbletter borde man kunna ta bort den ena av, men ingen garanti, man bör veta som sagt, så inte bägge ändå behövs, kolla mer exakt var dom ligger installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Det beror ju på hur många program du har installerat, och hur många av dom som har interna moduler som kan behöva startas tillsammans med starten av datorn.

 

Dels så finns det många systemfiler/program som behöver startas, för att datorn ska fungera.

Så det är nog olika för olika datorer.

 

Svårt att svara exakt alltså, själv har jag just nu ca 12 st hos mig, i min stationära har jag bara 10 st för tillfället.

 

Man kan säkert avaktivera några, men då måste man vet till vilka program som dom hör till.

 

Men sådana som är dubbletter borde man kunna ta bort den ena av, men ingen garanti, man bör veta som sagt, så inte bägge ändå behövs, kolla mer exakt var dom ligger installerade.

Tack Laso, du har 10st, samma antal som jag har men sannolikt inte samma program. Kan du se något som jag borde ha med..?

Ashampoo WinOptimizer 11 har som synes en slags betygsskala på olika program och som jag antar skall vara någon ledning för oss att bedöma behovet..?? Jag har sneglat lite på den.

Anledningen att jag ställer den här frågan är att jag just nu jobbar med en bekants laptop som är hopplöst slö och långsam och där jag gör allt som går för att snabba på uppstarten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl du som ska bestämma det, vad du vill ska starta när datorn går igång, förutom dom som redan är ibockade.

 

Själv, så vill jag bara ha det absolut nödvändigaste, som datorn måste ha, sedan väljer jag själv vad jag vill ha igång, ju mer man låter datorn välja att starta upp, desto längre tid tar ju en uppstart av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

 

 

Själv, så vill jag bara ha det absolut nödvändigaste, som datorn måste ha, sedan väljer jag själv vad jag vill ha igång, ju mer man låter datorn välja att starta upp, desto längre tid tar ju en uppstart av datorn.

Absolut, mitt problem är bara att veta vad som är "absolut nödvändigt" och därför är jag lite nervös varje gång jag bockar ur några rutor och gör omstart. Skall det bli blåskärm nu och återställning eller....??

Ta alla insticksprogrammen t.ex.i mitt fall. Inte ett enda tyx vara nödvändigt för min dators normalarbete. Men om ett virus eller annan attack skulle komma kanske jag har stängt av något som då borde varit igång..?!?

Kort sagt, jag skulle vilja ha en slags handbok med en bättre beskrivning av alla programmen. Visst, man kan ju googla på ett i taget och läsa på men jag hade hoppats att någon därute skulle ha ett färdigt recept på lämplig inställning vid t.ex:

* surfning

* gaming

* kontorsarbete off-line 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du har ibockad i Systemkonfiguration

 

 

FdispPos = Har med dina USB-portar att göra.

 

http://processchecker.com/file/FDispPos.exe.html

 

Common Des...? = Ser inte exakt vad det står

 

Alla Intel, är oftast systemfiler.

 

Realtek =  Ljudkortet

 

IAStorIcon = Systemfil

 

Avira = Antivirusprogram

 

Dropbox = Molnlagring, startar så att dina  dropboxkataloger ska var i kontakt med dropbox-servern redan från start.

 

Låt dessa vara, du har ju nytta av allihopa, det är ju inga konstigheter.

 

Common Des..., vet jag inte vad det är, du får dra ut listen så du ser hela namnet.

 

Men möjlig systemfil det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om första bilden efter att du har dragit ut Kommando-kolumnen så att det går att se vad det är för program.

 

Att använda optimerings- och registerstädningsprogram kan orsaka problem, alltför ofta de optimerar bort eller städar bort något som behövs.

 

När det gäller IE-tilläggen hanterar man dem bäst inifrån Internet Explorer. Att inaktivera de 4 med XML i namnet kan jag tänka mig kan leda till problem. Antalet IE-tillägg påverkar inte datorns uppstart.

 

Eftersom de flesta vill kunna se Flash-innehåll (Play-kanaler, Youtube) är det få som vill ha det inaktiverat.

 

Om datorägaren behöver ha Java installerat (få behöver det) är det mycket viktigt att alltid ha senaste versionen för att undvika att datorn blir infekterad med skadliga program och därför är det dumt att stänga av uppdateringsprogrammet. Om datorägaren inte vet om Java behövs så avinstallera det i Kontrollpanelens lista över installerade program.

 

Att inaktivera program ska inte kunna ge upphov till blåskärm eftersom sådana beror på krascher i drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Laso och Cecilia...tack för input som jag lär(t) mig av. Cecilia, här kommer bilder med maxad Commando-rad. Fortsätt gärna att kommentera, jag suger i mig vartenda ord ni säger.... :thumbsup:

PS...lovar att koppla på SunJavaUpdateScheduler innan jag går att sova...TACK..!

post-125068-0-28358900-1426537913_thumb.jpg

post-125068-0-27415400-1426537925_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lätt kunnat klara mig på bara 4 startupobjekt enligt MSConfig, hade utan problem kunnat ta bort MS Outlook, Classic Shell och Dropbox :

post-124424-0-26708100-1426574984_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FDispPos är för USB-anslutet grafikkort.
Common Desktop Agent används tydligen av skrivare, specialtangenter på skrivbordet mm. Vet ej om du behöver det.
igfxtray har med Intel-grafik att göra, du får en ikon, för att t ex ändra upplösning, i meddelandefältet (det med klockan). Ej nödvändigt.

hkcmd för att kunna använda tangentkombinationer för att styra grafikkortet. Ej nödvändigt.

igfxpers också för Intel-grafik. Ej nödvändigt.

GUCI_AVS har med USB-anslutning att göra.

Realtek har med ljud att göra.

IAStorIcon Få ikon för Intel Rapid Storage Technology konsol, visar meddelanden som har med anslutna lagringsenheter att göra. Ej nödvändigt

Dropbox behövs om du vill synkronisera med Dropbox, annars inte.

 

 

Visst har du dubletter i msconfig, och det beror väl på att du har inaktiverat något där och sen har programmet lagt in dem för automatisk start igen.

 

Du kan aldrig förstöra något genom att inaktivera en autostart utan om du saknar en funktion är det ju bara att sätta dit bocken igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man gå igenom startup-objekten så tar man filnamnen som startas och googlar på dem ett och ett. Det brukar vara ganska enkelt att få bra svar om det är något som behövs på datorn eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej,

Jag är lite skeptisk, nåja, till den varianten och det pga. att Google-träffarna ofta leder en till en sajt där dom "tycks veta" vad dom sysslar med och därmed lurar en att hämta och installera särskilda program för att råda bot på ett icke-problem, som dessutom brukar kosta pengar i slutänden och orsakar en dator som inte fungerar.

 

Det hela är rätt komplext, visst kan man och bör man googla fram vad det är frågan om, men man bör vara selektiv och se vartåt det leder, så visst kan jag köpa den vägen och det är ju så man ofta lär sig saker.

 

Det värsta programmet jag ser är WinOptimizer - avinstallera detta.

 

Och jag vet inte hur många sk. antivirusprogram du har? Dessa måste ju vara dom enskilt arbetsammaste processerna att starta upp och dessutom att hålla igång?

Jag kan tänka mig att din processor (CPU) konstant ligger på mellan 15-35% och till ingen nytta?

Som jämförelse så ligger min CPU nu när jag skriver detta på Eforum under 5% belastning, något lite mer om jag besöker tex. Expressens hemsida med Firefox och AdBlock Plus, men knappt märkbart.

post-73434-0-38442300-1427594394.png

 

Kan du visa en bild på Resursövervakaren?

Se detta inlägg #12 hur du skall göra.

 

Mvh

Ps. Jag har c:a 122 aktiva processer igång. Allt handlar om vilka och är dom resurskrävande och nödvändiga? Ds.

post-73434-0-26739400-1427595759.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är lite skeptisk, nåja, till den varianten och det pga. att Google-träffarna ofta leder en till en sajt där dom "tycks veta" vad dom sysslar med och därmed lurar en att hämta och installera särskilda program för att råda bot på ett icke-problem, som dessutom brukar kosta pengar i slutänden och orsakar en dator som inte fungerar.

Jag menade att man tar del av texten som står skrivet om den googlade filen. Menar absolut inte att man ska installera något av program-skräpet som det kanske tipsas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Tjena flugfiskaren och tack för alla dina tips...och ni andra oxo..tack alla, jag lär mig hela tiden.. :thumbsup: ..! Dropboxen sätter jag av och på beroende lite på läget i vår projektgrupp.

Jodå, du har rätt flugfiskaren, resursövervakaren ligger och pendlar mellan 5 och 35% just nu när jag skriver till dig och bara surfar alltså. Och vem är boven i det dramat..?!?!... :o ..!!?? det kan väl knappast vara WinOptimizer 11 som spökar just nu eller..?.Den som är mitt stora favoritstädprogram och som jag verkligen gillar skarpt... :wub: !!.

..IAStordataSvc..eh..?..se bild och hör av dig/er...cheers/

post-125068-0-63264100-1427744936_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din senaste bild går det att se bättre om du gör så här:

 

I Processoravsnittet klickar du kolumnrubriken CPU en eller två gånger så att sorteringen blir med de högsta CPU-värdena står först.

Dra i de lodräta strecken mellan kolumnrubrikerna så att kolumner typ Trådar och CPU blir smala och då kan Avbildning bli bredare så att man får med mer av beteckningarna.

 

I Diskavsnittet sortera på Totalt... och ändra kolumnbredder så att Fil får mer plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Programmet IAStorDataMgrSvc.exe som hör till Intel® Rapid Storage Technology verkar vara den största boven, och just nu på din bild visas att den drar 24% av CPU.

Är det alltid så, eller bara strax efter uppstart av datorn cpu-användningen av denna åker i höjden?

 

Du skulle ju kunna hämta senaste Intel Rapid Storage Technology (IRST) för SATA AHCI och RAID och installera detta.

Välj SetupRST.exe https://downloadcenter.intel.com/download/24779/Intel-Rapid-Storage-Technology-Intel-RST-RAID-Driver

Starta om datorn och sedan kan du kontrollera igen.

 

 

Det skulle också kunna bero på att det är något som misstämmer med SATA AHCI Controller och hur dina diskar är uppsata i BIOS-Setup tex. att BIOS försöker emulera IDE-mode och Intels drivrutin försöker att köra AHCI-mode och gör att IRST har problem tex. att du kör din(a) diskar i IDE-mode istället för SATA AHCI-mode.

 

Och då kan denna IRST dra iväg med CPU användning, men som sagt tidigare det kan räcka med att installera senaste versionen eller om du redan har denna, bara en ominstallation av IRST.

 

Du Kan ju kontrollera SATA-AHCI status genom att kika i denna (för du kör väl inte flera diskar i RAID och du har väl moderna SATA diskar):

Guide - Ändra från SATA IDE mode till AHCI mode efter Windows 7 installation

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en gammal version av Ad-Aware installerad eller är det bara en rest efter en avinstallation som syns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Programmet IAStorDataMgrSvc.exe som hör till Intel® Rapid Storage Technology verkar vara den största boven, och just nu på din bild visas att den drar 24% av CPU.

Är det alltid så, eller bara strax efter uppstart av datorn cpu-användningen av denna åker i höjden?

 

 

Det skulle också kunna bero på att det är något som misstämmer med SATA AHCI Controller och hur dina diskar är uppsata i BIOS-Setup tex. att BIOS försöker emulera IDE-mode och Intels drivrutin försöker att köra AHCI-mode och gör att IRST har problem tex. att du kör din(a) diskar i IDE-mode istället för SATA AHCI-mode.

 

 

Mvh

1) Jo, tyvärr så ligger CPU på c:a 25% och pulserar lite  :(..och då är även Chrome avstängt.

2) jodå, SerialATA ligger på AHCI som den skall(se bilaga)

3) yes, jag skall fixa detta med IRST-rutinen senare i påsk.

..TACK för alla fina tips du ger.. :thumbsup: ..mvh/

post-125068-0-03960900-1427927071_thumb.jpg

post-125068-0-00620600-1427927447.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om det inte blir bättre av att du ominstallerar senaste versionen av IRST enligt länk ovan, så kan du helt sonika avinstallera IRST (Intel® Rapid Storage Technology) från Kontrollpanelen > Program.

 

Efter omstart så kommer då Windows att automatiskt installera Microsoft Windows SATA-AHCI standarddrivrutin istället för Intels SATA-AHCI drivrutin.

Därefter kan du kontrollera CPU-användning i resursövervakaren igen.

 

För att kontrollera om dina diskar kör i SATA-AHCI mode eller i IDE mode öppna Enhetshanteraren och expandera fliken IDE ATA/ATAPI-Stryrenheter (Controllers).

 

Exempel på Windows 7 och från två olika datorer.

Här kör SATA disken i IDE mode

 

post-73434-0-62904400-1427951249_thumb.png

 

Här kör SATA-diskarna i SATA-AHCI mode med Intels IRST drivrutin, är det i stället Microsoft Windows SATA-AHCI drivrutin så kommer det att stå.

post-73434-0-13873400-1328388453.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Flugfiskaren: jag har en idé som dök upp när jag startade Resursövervakaren. Som du ser av bifogad bild så hoppar CPU:n upp från 0% till c:a 25% direkt när jag startar Resursövervakaren. Eftersom jag INTE HAR NÅGOT GRAFIKKORT i datorn tror jag helt enkelt att det är i5:an som måste tagga upp för att sköta den saken.. :huh: ..?!?! Som du ser ligger CPU:n i princip på 0% innan. Kan det vara så enkelt..?!.. :huh: ..

post-125068-0-47576600-1427967369.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...