Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

'Paarthurnax

Rekommendera Poster

'Paarthurnax

Hej! 'Paarthurnax här!

 

Är du infekterad? Då är den här guiden just för dig!
 
I denna handledning så ska vi ta bort olika former av skadliga koder som finns där ute!
 
Krav:
 
Rkill Rkill dödar kända skadliga procceser så att du kan köra dina säkerhets program normalt.
 
TDSSKiller Anti-Rootkit gjord av Kapersky, Tar bort rootkits som ligger gömt i ditt system.
 
MalwareBytes-AntiMalware Malwarebytes tar bort bort olika sorts skadliga koder som Trojaner, Keyloggers, Spyware, Rootkits, Adwares, Broswer Hijackers, Pups, etc..
 
Junkware Removal Tool gjord av Thisisu, Den tar bort skadliga koder som Adwares, Browser Hijackers, Rouge, Pups, Junkwares.
 
Adwcleaner gjord av Xplode, Den tar ochså bort Skadliga koder som JRT gör.
 
EKK Gjord av Emisoft, Mycket kraftfull Antimalware Verktyg, tar bort mycket skadliga koder.
 
ESET Online Scanner Gjord av ESET, Mycket kraftfull Virus Scanner som letar efter olika sorts skadliga koder.
 
RogueKiller En av mina favoriter, Roguekiller är gjord av Tigzy, Roguekiller är ett säkerhets program som kan användas för att ta döda och ta bort Skadliga Processer och program från din dator. Roguekiller kan ta bort DNS hijackers, Zero Access Rootkits, Rogue/Scareware, Ransomwares, Etc..
 
Temp File Cleaner Gjord av Oldtimer, TFC rensar alla mappar och filer som är hus temporära filer, Såna filer som sitter på din data som inte gör nånting utan att tar bara plats.

 

Om du har problem med att öppna en av dom här Verktygen så kan du pröva nämna dom till "Explorer.exe", "Winlogon.exe"
 
1.
 
*Ladda ner alla dom här Verktygerna på ett USB minne på en dator som är fritt från Virus/skadliga koder. Om inte du har en annan data eller ett USB minne så kan du skippa detta. Du Kan Ladda ner Verktygerna när du är i felsäkert läge med nätverk.
 
*Starta din data i Felsäkert läge med nätverk, Det gör så att vissa skadliga program inte aktiveras när du är i felsäkert läge.
 
2.
 
*Gör en mapp på skrivbordet som heter "Logs" i den mappen så ska vi spara alla loggar som kommer från verktygenerna.
 
 
*När vi är inne i säkerhets läge med nätverk så ska vi sätta in vårt USB minne i datorn, Det finns mycket säkerhets program som man kan välja på, Vi ska börja med Rkill. Öppna Rkill och en svart ruta ska ha kommit  upp, Vänta till den scannar och dödar Skadliga Procceser. Nu ska det ha kommit upp en notepad med loggar på! Spara loggarna i mappen som heter "Logs" Varning: (Starta inte om din data för annars kommer dom tillbaka)
 
*Efter vi har kört Rkill så ska vi köra TddsKiller, När du har accepterat deras Terms, så ska du trycka på "Change parameters" På tddskiller, 
 
Har följande alternativ Checkade:
 
*System Memory*
 
*Services And Drivers*
 
*Boot Sectors*
 
*Use KSN to scan Objects*
 
*Detect TDLFS File system*
 
*Verify Digital Signatures*
 
När du har dom checkade tryck på "OK" sen trycker du på "start scan" Hittar den något så trycker du på "Continue"
 
3.
 
Övrigt Rensning av skadliga koder. 
 
*Öpnna Malwarebytes, följ installaion guiden, Upptadera till den senaste signaturer sen kör du en threat scan när scanningen är klart så ska du lägga alla Skadliga filer i "karatän" genom att trycka på den vita knappen. Om den säger att du ska reboota så gör du det, Efter du har gjort det så ska du gå till säkerhets läge med nätverk igen.
 
*Öppna EKK, följ installaion guiden upptadera till den senaste versionen av signaturer. Tryck på "Scan" sen trycker du på "Full scan" och låt den köra. Behöver den starta om så får du gå till säkerhets läge med nätverk igen.
 
4.
 
Adware, PUPs, Browser Hijackers rensning.
 
*Öppna JRT följ Instruktionerna i svarta rutan, Vänta tills den letar och rensar pups och adwares, Sen kör du med nästa steg.
 
*Öppna Adwcleaner, Acceptera deras terms, Kör en scan och efter den är klar så trycker du på "clean" Om Adwcleaner säger att du ska starta om din data så gör du det, Och denna gång så ska vi vara i NORMALT LÄGE.
 
När du är i normalt läge så ska vi Återställa Webbläsarinställningarna när du har gjort det gå till nästa steg
 
5. 
 
*När vi är i normalt läge Kör ESET Online Scanner acceptera deras terms, Innan vi gör en scan så måste vi ha några Alternativ checkade, Tryck på Advanced Settings, Och ha Har följande alternativen Checkade
 
*Scan for potentially unwanted applications"
 
*Scan for potentially unsafe applications"
 
Tryck nu på "scan" och låt den göra jobbet.
 
6. 
 
Öppna Roguekiller låt den göra sin Pre scan, Sen accepterar du deras terms, Sen kör du en full scan hittar den något så trycker du på "delete" Knappen.
 
7. 
 
Öppna TFC/Temp file cleaner. Tryck på "start" och låt den göra sitt jobb!
 
Den här guiden tar bort mycket infecktioer på ett system som är infekterad. Har du fortfarande problem så kan du skapa en ny tråd i 

Virus, skadliga program & botemedel

 

Ledsen för min grammatik och stavings fel.

 

-'Paarthurnax 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att t ex TDSSKiller, RogueKiller och AdwCleaner ibland falsklarmar och vill ta bort normala filer. Det är därför viktigt att granska vad de tycker ska bort och välja att normala filer ska vara kvar. Om man låter TDSSKiller eller RogueKiller ta bort för mycket kan det leda till att Windows inte kan starta.

 

Om du inte har den kunskapen följ i stället //eforum.idg.se/topic/218337-till-dig-med-virus-eller-andra-skadliga-program-i-datorn/ för att få hjälp med att välja.

 

Har man bara annonsprogram (ad-ware) i datorn behöver man inte köra RKill, TDSSKiller, RogueKilleroch och EKK eftersom de är till för riktigt skadliga program.

 

Om man på egen hand ska köra en massa program som har kraften att kunna förstöra en Windows-installation, om man gör fel, är det mycket viktigt att man innan har säkerhetskopior på alla viktiga filer och vet hur man ominstallerar Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Paarthurnax

Den här guiden är till för att ta bort olika skadliga koder/program. Inte bara adware.

 

Dessa program är Säkra, Dom är inte som Aswmbr eller Combofix etc....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man igenom ett flertal av dom åtskilliga rensningstrådar som finns, så kan man se att det många gånger krävs manuell genomgång av en logg, när något rensningsprogram inte klarar att ta bort allt.

 

Finns inget av dessa program som verkligen kan ta bort precis allt, så därför krävs det även en manuell kontroll av loggar, för att vara säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Paarthurnax

Har jag sagt det? 

 

"Finns inget av dessa program som verkligen kan ta bort precis allt, så därför krävs det även en manuell kontroll av loggar, för att vara säker."

 

LOL, You have step up your game if you're going to say that.  :D

 

"så därför krävs det även en manuell kontroll av loggar, för att vara säker."

 

Läs mer om Sailty eller Ramnit,

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har du inte, men jag säger det utifrån all erfarenhet sedan många år tillbaka som finns här på forumet gällande rensning av smittor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Paarthurnax

Nej, det har du inte, men jag säger det utifrån all erfarenhet sedan många år tillbaka som finns här på forumet gällande rensning av smittor.

Vill du dom ha en checkup, Fine. Om du vill bara ta bort den skadliga filen så kan dom pröva med detta först innan loggar eller formatering eller manual borttagning, Du bor Örebro va? Så gör jag.

 

Jag tror att jag kan mer malware removal än Cecilia, Jag såg att hon gav Combofix till en snubbe som hade bara ett adware problem och ingenting annat. Combofix är jätte farligt och bordes inte köra om man inte har blivit tränad för att använda den, samma sak gäller det för Farbar Recovery Scan Tool, Men om hon vet vad hon håller på med så är det OK. Men ingen mer Combofix! Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Paarthurnax

Notera då all hjälp med borttagning av smittor sker med strikt guidad hjälp.

Vad försöker du komma fram till? Att min guide kan inte ta bort smittor eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du dom ha en checkup, Fine. Om du vill bara ta bort den skadliga filen så kan dom pröva med detta först innan loggar eller formatering eller manual borttagning, Du bor Örebro va? Så gör jag.

 

Jag tror att jag kan mer malware removal än Cecilia, Jag såg att hon gav Combofix till en snubbe som hade bara ett adware problem och ingenting annat. Combofix är jätte farligt och bordes inte köra om man inte har blivit tränad för att använda den, samma sak gäller det för Farbar Recovery Scan Tool, Men om hon vet vad hon håller på med så är det OK. Men ingen mer Combofix! Tack.

Ursäkta mig, men jag blir en smula irriterad över att du anser dig stå över Cecilia som hjälpt oändligt många som fått in skräp i sina datorer.

Så fick jag det sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag kan mer malware removal än Cecilia, Jag såg att hon gav Combofix till en snubbe som hade bara ett adware problem och ingenting annat. Combofix är jätte farligt och bordes inte köra om man inte har blivit tränad för att använda den, samma sak gäller det för Farbar Recovery Scan Tool, Men om hon vet vad hon håller på med så är det OK. Men ingen mer Combofix! Tack.

Jag vet inte vad du kan, men jag har hållit på och hjälpa folk att bli av med skadliga program i mer än 10 år och lärt mig av de bästa. När jag började fanns inte ens något av de program du räknar upp, utom möjligen Esets skanner, eller ComboFix men vi klarade oss ändå. Jag har t ex haft flera PM-konversationer med sUBs gällande ComboFix. Om jag föreslog ComboFix var det mer än bara vanlig adware i den datorn. Rätt hanterad är inte ComboFix farligare än RogueKiller och TDSSKiller.

 

Jag citerar informationen om RogueKiller:

However, one can have difficulties to interpret the results and know what needs to be fixed. This is normal and malware removal is somewhat tricky. We’ve made a documentation to help you, please read it in case of need. If you still have problems, please feel free to post the scan log on the forum. They know how to interpret it and they will guide you in the removal (for free, of course).

...

Disclaimer 2. RogueKiller, by design, can detect some false positives. We made the choice to “sometimes” detect wrong things (marked as suspicious) and have a very high efficiency against malware rather than never detect legit things and miss a lot of malware. That said, you have always the choice to uncheck items before hitting deletion (and report them as false positive to us!)

http://www.adlice.com/softwares/roguekiller/

The deletion is triggered by clicking on the Delete button.. Before, the user must check the results of the previous scan into the different tabs, or with the text report.

http://www.adlice.com/softwares/roguekiller/roguekiller-official-tutorial/

 

När det gäller AdwCleaner kan du läsa vad som hände en person när AdwCleaner fick rensa allt den hittade:

//eforum.idg.se/topic/346973-adwcleaner-tog-bort-viruset-och-nästan-allt-annat-i-datorn-oxå/

se särskilt loggen i inlägg 15. Efter det hade jag en mejlväxling med Xplode för att hen skulle få tillräckligt med information att rätta AdwCleaner. Det finns ett flertal personer i olika forum som råkade ut för samma sak med den versionen och det ledde till att version 4 av AdwCleaner drogs tillbaka i några dagar.

 

Detta plus rapporter om många falsklarm finns i AdwCleaners forum: http://forum.general-changelog-team.fr/viewforum.php?f=53

 

Malwarebytes har ett underforum för falsklarm i MBAM: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/forum/42-file-detections/

En tråd varannan dag ungefär, även om de flesta falsklarmen antagligen inte ställer till med problem så förekommer det.

 

Det är väl inte utan anledning som Malwarebytes i sitt forum har en tråd

I'm infected - What do I do now? som endast omfattar att personen som behöver hjälp kör MBAM och FRST och motsvarande gäller hos BleepingComputer, Preparation Guide For Use Before Using Malware Removal Tools and Requesting Help.

 

Som jag ser det kommer du med farliga råd om att ta bort allt som många program hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du dom ha en checkup, Fine. Om du vill bara ta bort den skadliga filen så kan dom pröva med detta först innan loggar eller formatering eller manual borttagning, Du bor Örebro va? Så gör jag.

 

Jag tror att jag kan mer malware removal än Cecilia, Jag såg att hon gav Combofix till en snubbe som hade bara ett adware problem och ingenting annat. Combofix är jätte farligt och bordes inte köra om man inte har blivit tränad för att använda den, samma sak gäller det för Farbar Recovery Scan Tool, Men om hon vet vad hon håller på med så är det OK. Men ingen mer Combofix! Tack.

 

Jag brukar också hjälpa personer omkring där jag bor när dom får problem med olika smittor, och använder också flera program som nu rekommenderas i denna tråd, men inte alla på en gång enligt din 1-7 guide, utan bara dom program som behövs för stunden.

 

Kan kanske hålla med om att vissa av dessa program kan ställa till det extra någon gång ibland, men det brukar gälla om man inte har koll på vad programmet är till för, och hur det fungerar.

Det är upp till dig att tycka att du kan mycket om detta, men du är inte ensam om att kunna detta med att rensa smittade datorer.

Huvudsaken är ändå att dom som vill ha hjälp här får hjälp på rätt sätt, och det har dom alltid fått också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag kan mer malware removal än Cecilia

 

tror gör man i kyrkan - bevis - tack på förhand !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Vad försöker du komma fram till? Att min guide kan inte ta bort smittor eller? 

En reflektion bara. Du har 14 inlägg. Cecilia har nästan 87 tusen. Det tycker jag talar för sig själv. Dessutom tycker jag att du verkar instabil i ditt uppträdande och dessutom arrogant och visar en överlägsen attityd. Jag tycker detta forum ska vara befriat från sånt. Var normal i tonläget och visa hyfs istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad försöker du komma fram till? Att min guide kan inte ta bort smittor eller? 

 

Försöker inget alls, bara konstaterar fakta.

 

Du påstår att du kan, fullt möjligt, men jag påstår också att det inte alltid bara hjälper med att köra några program själv utan att ha en bra vägledning om vad man bör göra i nästa steg, när man behöver ha mer hjälp.

Det har vi mycket erfarenhet av här på forumet.

 

Sen är det ganska kaxigt att påstå att du kan mer än vad Cecilia kan i detta ämne.

Du är ny medlem här på forumet, så upp till bevis i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker inget alls, bara konstaterar fakta.

 

Du påstår att du kan, fullt möjligt, men jag påstår också att det inte alltid bara hjälper med att köra några program själv utan att ha en bra vägledning om vad man bör göra i nästa steg, när man behöver ha mer hjälp.

Det har vi mycket erfarenhet av här på forumet.

 

Sen är det ganska kaxigt att påstå att du kan mer än vad Cecilia kan i detta ämne.

Du är ny medlem här på forumet, så upp till bevis i så fall.

Cecilia kan jättemycket om olika saker som har med datorer att göra. Men om man inte vill ha virus i datorn så ska man använda Linux eller Mac

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! 'Paarthurnax här!

 

Är du infekterad? Då är den här guiden just för dig!

 

I denna handledning så ska vi ta bort olika former av skadliga koder som finns där ute!

 

Krav:

 

Rkill Rkill dödar kända skadliga procceser så att du kan köra dina säkerhets program normalt.

 

TDSSKiller Anti-Rootkit gjord av Kapersky, Tar bort rootkits som ligger gömt i ditt system.

 

MalwareBytes-AntiMalware Malwarebytes tar bort bort olika sorts skadliga koder som Trojaner, Keyloggers, Spyware, Rootkits, Adwares, Broswer Hijackers, Pups, etc..

 

Junkware Removal Tool gjord av Thisisu, Den tar bort skadliga koder som Adwares, Browser Hijackers, Rouge, Pups, Junkwares.

 

Adwcleaner gjord av Xplode, Den tar ochså bort Skadliga koder som JRT gör.

 

EKK Gjord av Emisoft, Mycket kraftfull Antimalware Verktyg, tar bort mycket skadliga koder.

 

ESET Online Scanner Gjord av ESET, Mycket kraftfull Virus Scanner som letar efter olika sorts skadliga koder.

 

RogueKiller En av mina favoriter, Roguekiller är gjord av Tigzy, Roguekiller är ett säkerhets program som kan användas för att ta döda och ta bort Skadliga Processer och program från din dator. Roguekiller kan ta bort DNS hijackers, Zero Access Rootkits, Rogue/Scareware, Ransomwares, Etc..

 

Temp File Cleaner Gjord av Oldtimer, TFC rensar alla mappar och filer som är hus temporära filer, Såna filer som sitter på din data som inte gör nånting utan att tar bara plats.

 

Om du har problem med att öppna en av dom här Verktygen så kan du pröva nämna dom till "Explorer.exe", "Winlogon.exe"

 

1.

 

*Ladda ner alla dom här Verktygerna på ett USB minne på en dator som är fritt från Virus/skadliga koder. Om inte du har en annan data eller ett USB minne så kan du skippa detta. Du Kan Ladda ner Verktygerna när du är i felsäkert läge med nätverk.

 

*Starta din data i Felsäkert läge med nätverk, Det gör så att vissa skadliga program inte aktiveras när du är i felsäkert läge.

 

2.

 

*Gör en mapp på skrivbordet som heter "Logs" i den mappen så ska vi spara alla loggar som kommer från verktygenerna.

 

 

*När vi är inne i säkerhets läge med nätverk så ska vi sätta in vårt USB minne i datorn, Det finns mycket säkerhets program som man kan välja på, Vi ska börja med Rkill. Öppna Rkill och en svart ruta ska ha kommit  upp, Vänta till den scannar och dödar Skadliga Procceser. Nu ska det ha kommit upp en notepad med loggar på! Spara loggarna i mappen som heter "Logs" Varning: (Starta inte om din data för annars kommer dom tillbaka)

 

*Efter vi har kört Rkill så ska vi köra TddsKiller, När du har accepterat deras Terms, så ska du trycka på "Change parameters" På tddskiller, 

 

Har följande alternativ Checkade:

 

*System Memory*

 

*Services And Drivers*

 

*Boot Sectors*

 

*Use KSN to scan Objects*

 

*Detect TDLFS File system*

 

*Verify Digital Signatures*

 

När du har dom checkade tryck på "OK" sen trycker du på "start scan" Hittar den något så trycker du på "Continue"

 

3.

 

Övrigt Rensning av skadliga koder. 

 

*Öpnna Malwarebytes, följ installaion guiden, Upptadera till den senaste signaturer sen kör du en threat scan när scanningen är klart så ska du lägga alla Skadliga filer i "karatän" genom att trycka på den vita knappen. Om den säger att du ska reboota så gör du det, Efter du har gjort det så ska du gå till säkerhets läge med nätverk igen.

 

*Öppna EKK, följ installaion guiden upptadera till den senaste versionen av signaturer. Tryck på "Scan" sen trycker du på "Full scan" och låt den köra. Behöver den starta om så får du gå till säkerhets läge med nätverk igen.

 

4.

 

Adware, PUPs, Browser Hijackers rensning.

 

*Öppna JRT följ Instruktionerna i svarta rutan, Vänta tills den letar och rensar pups och adwares, Sen kör du med nästa steg.

 

*Öppna Adwcleaner, Acceptera deras terms, Kör en scan och efter den är klar så trycker du på "clean" Om Adwcleaner säger att du ska starta om din data så gör du det, Och denna gång så ska vi vara i NORMALT LÄGE.

 

När du är i normalt läge så ska vi Återställa Webbläsarinställningarna när du har gjort det gå till nästa steg

 

5. 

 

*När vi är i normalt läge Kör ESET Online Scanner acceptera deras terms, Innan vi gör en scan så måste vi ha några Alternativ checkade, Tryck på Advanced Settings, Och ha Har följande alternativen Checkade

 

*Scan for potentially unwanted applications"

 

*Scan for potentially unsafe applications"

 

Tryck nu på "scan" och låt den göra jobbet.

 

6. 

 

Öppna Roguekiller låt den göra sin Pre scan, Sen accepterar du deras terms, Sen kör du en full scan hittar den något så trycker du på "delete" Knappen.

 

7. 

 

Öppna TFC/Temp file cleaner. Tryck på "start" och låt den göra sitt jobb!

 

Den här guiden tar bort mycket infecktioer på ett system som är infekterad. Har du fortfarande problem så kan du skapa en ny tråd i 

Virus, skadliga program & botemedel

 

Ledsen för min grammatik och stavings fel.

 

-'Paarthurnax  ^_^ 

Malware bytes ska jag installera. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag sagt det? 

 

"Finns inget av dessa program som verkligen kan ta bort precis allt, så därför krävs det även en manuell kontroll av loggar, för att vara säker."

 

LOL, You have step up your game if you're going to say that.  :D

 

"så därför krävs det även en manuell kontroll av loggar, för att vara säker."

 

Läs mer om Sailty eller Ramnit,

 

Tackar!

Om man kör Mac eller Linux då slipper man hålla på med sånt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för beröm från olika håll :) men även i den här tråden är det bra om vi försöker hålla oss till ämnet och ser till att inga personangrepp dyker upp.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Paarthurnax

Jag skulle också vilja bo i Örebro. Där bor många döva och hörselskadade. 

/Maria

 

Ps. Kommer svara på alla eran inlägg imorgon som ni har gjort.

 

-Farfar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Men om man inte vill ha virus i datorn så ska man använda Linux eller Mac

/Maria

 

Du kan visst få virus/smittor även om du kör Linux eller Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Det är Ninna1959,( förut ninaxx någonting). Jag har läst "paarthurnax" förslag till åtgärder söka, ta bort skadliga saker ur datorn.

Jag har även "sessionen" och punkt listan över de olika momenten som jag tillsammans med dig Cecila fullbordade i ganska lugn takt. Hittade en del utskrifter från just då/det häromdagen.  Men om vi bortser från det just nu. Jag har ju dragit ut på tiden med att åtgärda de fel som började- blev märkbara i samband med att min e-legitimation inte gick att uppdatera, bara försvann, inte gick heller att installera mer än säkerhetsprogrammet för Bank.ID sedan inget mer. Hade/har mycket på gång som jag tvungen att färdigställa.  Fler o fler problem tillkom under tiden var dag.  Nu har mina e-postadresser allvarligt påverkats medans jag samtidigt har pågående informations utbyte med pdf.filer och olika steg i planering för klimat resa träning/handikapp på Teneriffa i 3 veckor. Det mesta är nu klart men bör/måste hela tiden vara tillgänglig per internet om jag alls ska kunna resa med. Tänkte börja ändå nu med att förbereda o förhoppningsvis klara ut så mycket som möjligt, på sådant vis så jag förstår vad som händer. (ska hinna göra egen planering o packa med).

Så med viss handledning är förutsättningen för detta.

Vad ska jag börja med?  Jag vill inte bli av med de mailen som finns kvar då de är viktiga. Det mesta försvann med gmal-adressen som kajkade ihop först o som var min huvudsakliga e-post adress. Bilder har jag bränt ner på dvd.   Jag har AVG-15 betal virusskydd, även på en skiva de skickade med.  I övrigt har jag ingen aning om vilka ändringar som jag klickat på/av eller på. Det är väldigt rörigt. Har en del skärmbilder på problem-fel meddelanden som kommit upp. Är denågonting som kan hjälpa till eller så.

Vart börjar jag? Har två USB minnen lediga Det ena är på 16GB och har jag haft suttit i konstant på denna dator under en ganska lång period, varför vet jag inte. Det andra är på 4GB o ska vara tomt.

Det där AVG som jag har installerat, är inte någon favorit, dels styr den ju allt i windows medmera, dels så är den på engelska o det tar för lång tid att leta efter exakta översättningar som ändå inte blir förstådda.

häsningar Ninna1959

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan visst få virus/smittor även om du kör Linux eller Mac.

Jaså det var en datakunnig i detta forum som sa att man inte kunde få virus i en dator som man har Linux på om Linuxdatorn inte betjänar Windowsklienter eller nåt liknande. Jag kommer inte ihåg exakt vad han skrev. Just  nu använder jag Linux Puppy vary eller om det var tvärt om :-) Jag ska byta till Ubuntu om några dagar. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...