Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Outlook 2013 i Windows 8.1.


kalh

Rekommendera Poster

Hej alla E-forumare!

Det var ett tag sen förra gången, men jag är kvar på banan...

Försöker att skriva kort, men också lite extra för att undvika följdfrågor.

Sommaren 2014 köpte jag en ny stationär dator med Windows 8.1 och Office 365 eller Office 2013. Nu har jag stött på problem med Outlook 2013 och undrar om det är fler som har drabbats av samma bekymmer? Jag kan inte tro att jag är ensam om att använda Outlook 2013 med Windows 8.1.

  • Jag har inte för avsikt att byta ut Outlook 2013...
  • Mitt hopp står till att någon med Outlook 2013 kan hjälpa mig...
  • Tänkte slippa inloggning på Telia webmail varje gång...

Jag har Telia, så jag följde deras anvisningar för hur man konfigurerar e-postadresserna i Outlook 2013. Sagt och gjort och jag fick också bekräftat med ett testmeddelande som visade att konfigureringarna var rätt gjorda.

 

Allt har fungerat till den 5 mars 2015. Då jag startat Outlook så tycktes det inte hända något... Programmet hämtade bara någon Byte då och då. Hämtningen var så långsam att jag stängde av.

 

Min breddbandsanslutning med fiber 100/100 är och var det inget fel på, varken för "skicka" eller " ta emot".. Telia hade inga driftstörningar för E-post. Jag kollade åter alla kontoinställningarna, inget fel.

  

Kvällen den 4 mars startade "Underhåll" i datorn med allt vad det nu innebar. Det ingår tydligen som standard i Windows 8.1. Det är schemalagt och går inte att stänga av såvitt jag kan se. "Underhållet" fick jobba klart, men det tog en stund...

Nu så här efteråt kan jag undra om "Underhållet" kan ha ändrat på något i Outlook?

 

Jag har en laptop med Windows 7 med samma Officepaket med Outlook 2013.         Den 5 mars så, när inte Outlook fungerade på min stationära dator, fungerade Outlook klanderfritt på laptopen och e-posten susade in...

 

Jag vill ju inte önska att någon har samma problem, utan hoppas på att "trådlösare" sitter på en lösning av problemet.

 

Önskar alla en skön vecka i vårsolen!

kalh

 

   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köpte en dator med Office 365 förinstallerat, eller var det Office 2013? Hur länge fungerar licenserna om det var Office 365? Office 365 är en prenumerationsmjukvara som man betalar licens en gång per år eller per månad.

 

 

Office 2013 är mjukvara som man betalar för en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune!

Först på tråden... Väldigt bra fråga.

Jag borde själv ha tänkt på att upplysa om att jag köpte Office 365 Home tillsammans med dator och skärm. 

Det var ett kampanjerbjudande och är ett Årsabonnemang som fortfarande gäller.

Jag kan också nämna att jag är väldigt noga med att alltid ha datorn med de senaste Windows Update.

Det är väl dags för månades Update ikväll...

 

Ha en bra dag!

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att mailservrar slutar fungera tillfälligt en kortare tid utan att det senare står problemloggarna.

 

Prova att skicka ett testmail igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Tune...

Mailservrar...?

Den 5 mars när Outlook bara hämtade några byte i taget på min stationära dator med Windows 8.1.

Då startade jag direkt min laptop med Windows 7, och den har samma version av Outlook installerad...

På den var det inga "hastighetsproblem" med att få hem e-posten... medan det på den stationära bara tuggade en byte i taget...

 

Skulle mailservrarna känna av vilket OS som används i respektive dator?

Ja, jag vet då inte...

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säkerhetskopia av mejl mm: http://www.howto-outlook.com/howto/backupandrestore.htm

 

Pröva sen med att göra en reparation av Outlook/Office i Kontrollpanelens lista över installerade program, först en snabbreparation och sen om det inte hjälper en online-reparation.

https://support.office.com/sv-se/article/Reparera-Office-program-7821d4b6-7c1d-4205-aa0e-a6b40c5bb88b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är väl dags för månades Update ikväll...

Fast uppdateringarna för Office 365 har en egen "uppdateringsfil", du har väl sett den oranga ringen med en pil i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och Tune!

Tack Cecilia, jag skall studera din råd och länktips...

Tack Tune, jag är inte med på "tåget" riktigt... Windows Update hämtar väl ned och installerar de Updates som blir uppräknade, om jag nu inte väljer bort någon/några...Då ingår OS, IE och Office i hämtningen?

Måste erkänna att jag har inte sett den "oranga ringen med pil"... Måste ha bommat.

 

Beträffande problemet som inträffade den 5 mars... Först ville jag testa genom att fråga på E-forum...

För jag tycker att det måste finnas ett annat sätt att lösa detta på, än att göra en systemåterställning.

Då jag den 5 mars inte fann något efter idogt "googlande" så tänkte jag att en systemåterställning till någon dag före den 5 kan väl inte skada... Sagt och tänkt så gjorde jag det. 

När det var klart så fungerade Outlook 2013 som vanligt igen...

Vad som förorsakade den låååångsamma  hämtningen innan vet jag fortfarande inte.

Om något med anknytning till Outlook finns i loggboken.. vet  jag inte heller.

Jag skall i alla fall följa dina tips Cecilia.

 

Allt för nu

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört något rensningsprogram typ CCleaner eller liknande?

 

Pilen ser ut så här:

post-124424-0-22615400-1426098450.png

 

och brukar synas om du öppnar denna:

post-124424-0-85180600-1426098481.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune!

Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt!

Då vet jag hur pilen ser ut, tack.

 

Jodå, jag brukar CCleaner, m. fl...

 

Ha en bra kväll!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Outlook har fungerat ända till idag 24 mars...

Provade med snabbreparation... det löste inte problemet.

Då blev det att försöka med Online reparation... jag vet inte, men det skulle ta ett tag... Jag såg ingen "aktivitet" inget hände efter 2 timmar. Jag startade om datorn, då hade jag inget Office 365?!?

Jaha, då blev det att prova  med en systemåterställning... sagt och gjort.

Efter den så kom Office 365 tillbaka... jag provade med att starta Outlook!

Då kom " Office Något gick fel Vi stötte på ett problem. Sök online för att få ytterligare hjälp. Error Code  30027-4.

Jag sökte onlinehjälp för felkoden... Svar: Det finns inga resultat för Error Code 30027-4. (formulera om söksträngen) 

 

Så jag undrar om någon har ett bra förslag att komma med?

Annars tycks det vara "FixIT" som erbjuder av- och ominstallation...

 

Ha en skön dag i solen.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Snow!

Tack för länken... Märkligt att "Office" inte har ett eget svar på den Error Code  som de skickar ut?

Jag kollade på din länk och sedan googlade jag mer.

Det fanns åter tips om snabbreparation... provade, men det hjälpte inte!

Nu får jag fel för allt som ingår i Office 365, men nu är det Error Code 30175-13 som gäller.

Googlade på den felkoden... fann åtskilliga svar, för en del så hade det bara hjälpt för stunden och efter omstart fanns problemet kvar.

Det tycks, om jag förstår rätt, att på Microsofts Community så var det som hade studerat problemet ingående och då funnit att enda lösningen är att göra en av - och ominstallation av Office 365.

Om än ingen tröst, men jag är tydligen inte ensam om att ha det här problemet med Office 365 och det som ingår i programsviten såsom Outlook 2013, Word, m.fl. med alla Error Code.   

Men jag ligger lågt ett tag för att se om det finns andra förslag att få...

Må gôtt så länge

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kalh.

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem.

Har du någon Recovery på din hårddisk för i så fall måste ju Office ligga där också.

post-127175-0-17969900-1427214711_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för säkerhetsprogram? Ofta är det säkerhetsprogram som spökar när det inte går att hämta något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Snow och Tune!

Nu skall vi se...först kan jag nämna att allt fungerar alldeles utmärkt på min gamla laptop med Windows 7.. den har samma programsvit Office 365, dock med W7:an.  Jag kör också nya Norton Security, tidigare hade jag Norton 360.

 

Så svaret till dig Tune... jag kör nya Norton Security, tidigare Norton 360.

Samma på både laptopen och den nyare datorn med Windows 8.1.

 

Office 365 Home, är för fem enheter och där får man ett kort med licensen sedan får man hämta programsviten på nätet. Det finns ingen DVD eller så.

Man betalar för en 1-års licens om jag minns rätt.

 

Om jag läser rätt så måste man tydligen hämta ett "avinstallationsprogram" från Fix It Center... Det skall vara viktigt att köra detta innan man gör en ominstallation.

 

Nu är det som det är, Outlook fungerar inte så mina hämtade mejl till inkorgen och även skickade mejl lär bli borta efter en ominstallation...

 

Jag får sova på min post...

 

Go' kväll vänner!

Arne 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook lagrar hämtade och skickade mejl i en fil som har filändelsen .pst så du kan söka efter den i datorn och kopiera den till någon annat ställe innan avinstallationen av Outlook. Om det nu inte är så att du har alla mejl i den andra datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan behöva visa Dolda filer och mappar för att kunna hitta pst-filen eftersom den ligger i dolda mappen Appdata.

 

I W7 finns filen här, tror det är samma i W8:

C:\Users\DittAnvnamn\AppData\Local\Microsoft\Outlook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack Cecilia för ditt goda råd om att kopiera pst-filerna... mina 5 e-postadresser med pst i tillägg. Kanonbra.

När jag kopierade pst-filerna så kom informationen om Office upp; " Något gick fel". Det är väl synkat på något vis.

 

Tune, tack! Jag tittar i dolda mappar och tar mig hela vägen fram till \Outlook. Den mappen innehåller två mappar:

- gliding, den här mappen är tom.

- RoamCache, den här mappen innehåller ett antal DAT-filer, t.ex. "Stream_Autocomplete...."

I dagsläget så har jag de ikoner som ingår i Office 365 på skrivbordet och de mest frekventa i aktivitetslisten, men som sagt de startar inget program utan bara "Något gick fel" kommer upp...

Igår så hade jag inga ikoner, utan bara "skuggikoner"...

 

Enda lösningen är nog att avinstallera och sedan installera Office 365 på nytt igen.

 

Avvaktar lite till om något annat förslag dyker upp...

 

Kalla vindar idag...

Ha de'

kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tune, tack! Jag tittar i dolda mappar och tar mig hela vägen fram till \Outlook. Den mappen innehåller två mappar:

- gliding, den här mappen är tom.

- RoamCache, den här mappen innehåller ett antal DAT-filer, t.ex. "Stream_Autocomplete...."

Du hittade väl pst-filerna i den också för det är i den mappen de ska finnas.

 

Om du ska installera om så titta här först:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2739501/sv 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Tune!

pst-filerna finns inte där du anser att de skall finnas!? De finns i Dokumentmappen...i mappen Outlook-filer.

 

Din medskickade länk... ? " Oj! sidan du letar efter kanske har en ny plats eller inte längre är tillgänglig".

 

Jag skall slå lite på kb2739501/sv... om den leder någonstans.

 

Nu blir det en avinstallation med ett Fix It verktyg... sedan installera det på så får vi se om det funkar...

 

Ha en go' kväll!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune!

Det funkade med att söka på kb-numret då kom jag till Fix It- programmet för avinstallation av Office 365.

Det var också samma Fix It som jag hade letat upp...

Så nu har Office 365 varit "borta"...

Jag har också hämtat det och installerat det igen.. och så här långt inga problem...

Jag trodde då jag använde Fix It att jag skulle få konfigurera E-postadresserna i Outlook igen.

Så jag blev snopen att Outlook startade och hämtade hem alla mejl som inte kom fram tidigare...

 

Nu får väl mitt problem betraktas som löst... bästa lösningen var av- och installation och då använda Fix It...

 

Till nästa gång

Önskar jag en Glad Påsk!

kalh     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...