Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-Portar med färg


.M

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator!

 

Och på min nya dator så sitter det två stycken USB 3.0-portar. Och datortillverkaren har varit snäll och målat dessa blåa. Det verkar stämma överens med min nya jobbdator där USB 3.0 porten är blå. Min USB 3.0 pinne som är blå. Så det verkar vara en grej att måla USB 3.0 blått. Det finns naturligtvis undantag men om man har en blå USB-port så finns det en överväldigande risk att den är 3.0. Det faktum att dom skrev ut klart och tydligt under portarna USB 3.0 gjorde ju bara saken ännu tydligare.

 

Men så hittade jag även på baksidan två röda USB-portar. Dock utan hjälpsam text som beskriver om dom är speciella eller inte.

 

Någon som vet om röda USB-portar är traditionellt märkvärdiga eller är det bara estetiskt? En snabb Bing sökning avslöjade att det inte verkar vara någon tydlig färgmarkering. Någon misstänkte att dom kunde ha extra ström, någon trodde att dom klarade av eSata, vilket verkar konstigt då det sitter en eSata port i datorn redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, förutom blåa då, bara sett gula, utan att reflektera mer över det.

Men:

http://en.wikipedia.org/wiki/USB

 

 

Sleep-and-charge USB ports may be found colored differently than regular ports, mostly red or yellow, though that is not always the case.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm, dom röda USB-portarna kanske inte är USB utan E-SATA?

 

Tex. på ett av mina ASUS moderkort (kommer inte ihåg vilket) har jag två av dessa, ser ut som USB-portar men i själva verket E-SATA portar.

Används för extern dockning av SATA-enheter med HotSwap till extern enhet med strömförsörjning och hög hastighet (snabbare än USB 3.0) men endast för SATA- enheter.

 

Kan det vara samma hos dig?

 

Blått är för övrigt standardfärgen för USB 3, nåja inofficiella standardfärgen på USB 3-portar, vilka för övrigt är bakotkompatibla.

Dvs. att en USB 2 enhet kommer att fungera i en dators USB-3 uttag och vice versa dvs. att en USB-3 enhet kommer att fungera i en dators USB 2 uttag.

 

Dock får man räkna med prestandaförluster om inte båda enheterna pratar samma språk...

 

E-Sata (rött?) är däremot alls icke kompatibel med USB.

 

Vad står det i manualen?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står USB. Inte speciellt hjälpsamt. Och det sitter en eSata under USB. Dem är gul och liiite smalare och liite bredare än en vanlig USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad står det i specifikationen för din dator?

Fabrikat och modellbeteckning?

Tex. hur många USB och av vilken typ etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ingenting i specifikationen till datorn. Den är lite "fattig". Det är en Orange OPC MKIII.
 
Jag lyckades klura ut vilket moderkort som sitter i och enligt manualen så står det så här när det gäller usb-portarna.
 

The USB port supports the USB 2.0/1.1 specification. Use this port for USB devices such as a USB keyboard/ mouse, USB printer, USB flash drive and etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En smart ide kanske vore att kolla i manual till ditt moderkort och där finns svaren.

 

eSATA kan vara röd ibland inte.

 

product-page-main-ec2.jpg

 

Det finns röda usb port men dom är i 2.0.

 

550x330px-LL-6a1f1a5e_asus_sabertooth990

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...