Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingenting på skärmen


kallegul

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en familjemedlem som har en bärbar HP med win 7 home. Har inte använts på någon månad och skulle starta upp den idag. Jag får ingen bild på skärmen. Den är helt svart. Fläkten går det hör jag, ljusramen kring tryckplattan lyser, orange lampan för trådlöst på f12 knappen lyser, lampan för spänning vid strömuttaget lyser vitt, lampan vid on/off knappen lyser, och lampan vid cd lyser vitt. Jag har provat att göra en avstängning genom att hålla ner on/off knappen en stund tills datorn stannar och sen väntat en stund och sen tryckt ner knappen igen. Normalt brukar det väl bli så då att ett meddelande kommer upp att windows inte avslutades korrekt och den brukar fråga om den ska starta normalt eller i felsäkert läge. Men ingenting kommer upp på skärmen.

 

Har haft den på nu i en timme, den surrar lite tyst men skärmen är svart. Kan man på något sätt koppla in en extern skärm för att få reda på om datorns skärm är trasig?

 

En sak jag vidare funderar på är: Om skärmen är trasig och allt är inladdat men jag kan inte se något då borde väl lampan för fingeravtrycksidentifikation blinka men det gör den inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju om du har möjlighet, testa skärmen på en annan dator så vet du snart om skärmen är okej, eller testa en annan skärm på den dator du nu pratar om, så vet du om datorn i sig fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du pröva med att ansluta en extern skärm under förutsättning att datorn och skärmen har kontakter som går att koppla en kabel mellan. Dessutom kan du behöva trycka på någon tangentkombination, t ex Fn + F1, för att datorn ska börja skicka ut signal på bildskärmskontakten.

 

Lys också på bildskärmen med en stark lampa och se om något syns då. Om det gör det är det bakgrundsbelysningen i skärmen som gått sönder.

 

En annan sak är att ta bort strömsladden och ta ut batteriet. Efter att ha väntat några minuter bara ansluta strömsladden men låta batteriet vara bortkopplat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du pröva med att ansluta en extern skärm under förutsättning att datorn och skärmen har kontakter som går att koppla en kabel mellan. Dessutom kan du behöva trycka på någon tangentkombination, t ex Fn + F1, för att datorn ska börja skicka ut signal på bildskärmskontakten.

 

Lys också på bildskärmen med en stark lampa och se om något syns då. Om det gör det är det bakgrundsbelysningen i skärmen som gått sönder.

 

En annan sak är att ta bort strömsladden och ta ut batteriet. Efter att ha väntat några minuter bara ansluta strömsladden men låta batteriet vara bortkopplat.

Provade med en SVGA kabel mellan den trasiga datorn och en separat ACER plattskärm och tryckte på fn+F1 och även fn+F4. Ingenting hände på skärmen förutom att ett meddelande vandrade runt där det stod Cable Not Connected. 

 

Lyste även på datorns skärm med en kraftig lampa och den var helsvart. (ACER skärmen bortkopplad)

 

Tog bort strömsladden. Tog ur batteriet. Väntade en stund och satt i strömsladden och startade. Ingenting hände med skärmen. Svart. 

 

Provade den separata ACER skärmen på en annan felfri bärbar dator. Kopplade mellan SVGA kabel, tryckte på fn+F4 och fick bild på både datorn och skärm. ACER skärmen och SVGA kabel fungerade alltså. 

 

Kommer då till slutsatsen som den amatör jag är att skärmen på den bärbara HP'n är trasig alternativt så har grafikkortet pajat sa en bekant. Han sa också att han trodde att grafikkortet satt fast på moderkortet och då skulle det bli dyrt att laga. Kanske bättre att fundera på en ny dator. Den trasiga är trots allt 3 år gammal. 

 

Får se om det är lönt att felsöka hos någon som kan.

 

Kan väl tillägga att jag bytt skärm på den trasiga HP'n för nästan ett år sen hos auktoriserad reparationsfirma. Den gången var felet att skärmen blivit spräckt och det blev en rand på hela skärmen. Men det fixade sig och datorn har fungerat bra sen dess utom då när jag skulle starta upp den efter en månads avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så troligt att det är skärmen som är trasig när det inte fungerar med en extern skärm.

 

Det kan vara något mer grundläggande som processorn eller något på moderkortet som gått sönder eftersom datorn inte riktigt beter sig som vanligt:

 

Om skärmen är trasig och allt är inladdat men jag kan inte se något då borde väl lampan för fingeravtrycksidentifikation blinka men det gör den inte.

Det som du skriver lyser kräver nog inte att datorn gör något alls, utan är styrt helt automatiskt i hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så troligt att det är skärmen som är trasig när det inte fungerar med en extern skärm.

 

Det kan vara något mer grundläggande som processorn eller något på moderkortet som gått sönder eftersom datorn inte riktigt beter sig som vanligt:

Det som du skriver lyser kräver nog inte att datorn gör något alls, utan är styrt helt automatiskt i hårdvaran.

Jag var på väg att lämna datorn till ett serviceställe i morgon för att låta dem undersöka vad som kunde vara fel. På ren chans så tog jag bort luckan under datorn för att kolla lite. Där satt minnet, moderkort och en massa annat. Jag såg ett knappbatteri (2032) och funderade om det kan vara slut. Jag hade flera sådana hemma så jag bytte ut batteriet mot ett nytt. Satt tillbaka plastluckan och tryckte på startknappen. DATORN STARTADE UPP OCH ALLT VAR SOM DET SKA VARA. Det var alltså knappbatteriet som var slut. 

 

Kan vara bra för andra att veta att om skärmen blir svart så kan det vara värt att kolla det interna knappbatteriet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...