Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blocket-scams


Thomas Tydal

Rekommendera Poster

Jag har aldrig lagt ut något på Blocket, och det har inte heller min fru gjort förut, men hon gjorde det i går, och nu har det börjat komma svar som ser skumma ut.

 

Hon fick ett SMS från ett amerikanskt mobilnummer, på engelska med en mailadress som avsändaren ville ha svar till. Vad kan det vara frågan om, att avsändaren vill få tag i en mailadress för att kunna sälja den för spamändamål?

 

Hon har också fått ett mail sänt via Blocket och den personen har skrivit på svenska, uppgett ett oregistrerat mobilnummer och har en IP-adress från en spansk mobiloperatör. Han skrev i mailet att han skulle kunna komma och hämta prylen på söndag. Om det inte är legitimt, vad kan det vara frågan om? Kan det vara den här klassiska "åh nej, jag kunde tyvärr inte komma, kan ni skicka prylen i stället så får ni pengar sen"?

 

Ni som har använt Blocket, hur brukar fördelningen mellan skumma svar och riktiga svar se ut? Några andra kända scams som cirkulerar som man bör vara uppmärksam på?

 

Har ni svarat på något som verkat skumt och vad har hänt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gäller är pengarna i näven, sen om dom kommer från ditt eget samhälle eller sydligaste afrika spelar ingen roll.... endast byte pengar mot prylen. Skicka ingenting om inte pengarna finns i näven,, knappt ens med banköverföring. Men prova google på namn,,, epost adress osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Blocket brukar det fungera bra tycker jag. Men visst skall man se upp.

Det där med pengarna i näven, nja det går åt båda hållen....

 

Blocket skriver om hur man skall göra för att båda skall känna sig någorlunda säkra:

Citat: http://www2.blocket.se/support/form/0?ca=3

 

Frågor & Svar

- Jag har fått ett mejl från Blocket med en länk där man ber om mina kortuppgifter, vad ska jag göra?

 

Blocket begär aldrig ut kortnummer eller lösenord över telefon eller mejl. Du kommer heller aldrig få mejl från Blocket med länkar som leder direkt till en kortbetalningssida. Om du har fått ett sådant mejl råder vi dig att bortse från det. Så länge du inte lämnat ifrån dig dina kortuppgifter så är det ingen fara, och du kan bortse från mejlet. Mer information om kortuppgiftsbedrägerier finns på vår Handla Tryggt-sida.

 

Se upp för skumma SMS och mejl
Blocket begär aldrig ut kort- eller inloggningsuppgifter via telefon, mejl eller SMS.
Läs mer om Nätfiske/Phishing och SMS/mejl från utlandet!

Se upp för oseriösa erbjudanden från utlandet! Dessa skickas via mejl eller SMS med syfte att lura folk på pengar eller varor. Om en köpare vill få varan skickad utomlands så ska du vara uppmärksam. På vår Handla Tryggt-sida kan du läsa mer och få tips på hur du känner igen ett bedrägerimejl/SMS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sålt och säljer en del på Blocket. När det gäller betalning har jag två alternativ. Antingen pengarna på mitt bankkonto/i handen alternativt insatt på mitt bankkonto innan leverans, eller leverans med Bossgods mot efterkrav.

I annonsen anger jag aldrig mitt riktiga namn eller min mailadress utan jag anger att jag vill ha mailsvar (som går via Blocket). Intresserade mailanmäler sitt intresse till Blocket varefter jag får ett mailmeddelande från Blocket. Därefter svarar jag inte på mail som inte också innehåller telefonnummer, som jag först kan Googla på. Jag har nog därför aldrig gått på någon blåsning (ännu), peppar, peppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns tyvärr "ligister" även på Blocket.

 

Men håller med om att man ska försöka att hålla på, varan bytes mot betalning, alltså pengar först sedan varan.

Man ska inte betala först och sedan få varan skickad, alltför många även på Blocket som blivit lurade.

Godtar inte säljaren detta, så är inte säljaren seriös anser jag.

 

Sålde själv några större saker förra året via Blocket, köparen kom, jag fick pengarna i näven, sedan släppte jag varorna.

 

Man måste tyvärr vara försiktig, även om dom flesta köp fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr kan det vara så i landet i övrigt också, där det förr var ett okänt begrepp att ens höra talas om att lura folk, inte bara "storstan" som det hette förr.

 

Trist är det hursomhelst att inte kunna lita på folk.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Jag har sålt allt ifrån barnböcker och USB-minnen till bilar på Blocket och Tradera och jag ställer oftast bara tre krav...

 

* svensktalande om försäljningen enbart riktar sig till Sverige och "nordisktalande" om försäljningen riktar sig till Norden.

 

* betalning vanligtvis inom 3 dagar... 1 vecka vid större belopp.

 

* kontant betalning vid avhämtandet alt banköverföring om varan ska skickas. Erbjuder jag personlig leverans ex vid försäljning av ex dator, vitvaror eller soffgrupp så gäller förskottsbetalning till bankkonto INNAN jag påbörjar den personliga leveransen. Jag tar alltid ut milersättning vid personlig leverans.

 

* inga betalningar via Paypal eller Bitcoin. Bara banköverföring och kontanter!

 

Hitintills har de allra flesta affärer gått perfekt. I de fall jag själv blivit "blåst" beror det i samtliga fall på att avsändaren har packat dåligt så det jag köpt kommit fram trasigt.  :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...