Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv i sovrummet


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tjejen vill ha tv i sovrummet så jag undrar vilka lösningar som är billigast och smidigast. Vi bor i lgh och har kabel-tv med antennuttag i

vardagsrummet. Det är inte tal om någon kabeldragning då det känns krångligt och vi kanske inte bor kvar här mer än något år till.

 

Hon vill kunna se program från i första hand svt, tv4, tv3 och kanal 5. Det jag grunnar på är om man kan använda exempelvis en Chromecast-dongel så att hon kan titta på ovanstående kanalers playtjänster. Men jag osäker på hur bra detta funkar. Måste man ha en dator eller surfplatta för attstreama till tv:n?

 

Någon sa till mig att man kan använda t.ex. en gammal videobandspelare eller DVD-inspelare som ”tuner” och sedan överföra signalen men jag vet inte om jag fattade fel och jag minns inte hur man löser den trådlösa biten i så fall.

 

Finns det något annat tillförlitligt och billigt sätt att trådlöst överföra bildsignalen från digitalboxen till tv:n i sovrummet?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ChromeCast för att streama innehåll från Playkanalerna. De flesta tror jag har stöd för chromecast, åtminstone i Android-apparna. Vissa även i iOS-appar.

 

Förutom chromecast behöver du en enhet med Android (gärna minst 4.4) eller iPhone/iPad, men som sagt, alla tjänsters iOS appar kanske inte stödjer ChromeCast, så kontrollera det först.

Att streama till ChromeCast via dator är inte alls lika smidigt - och blir inte alls lika bra, tycker jag.

 

Alternativ till ChromeCast är en AppleTV om du använder iOS.

 

Det med DVD-inspelare hängde jag inte med på. Det verkar meckigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda Chromecast för att se TV3 Play är ingen bra idé då det inte fungerar. Åtm. inte från en enhet med Android.

TV3 Play-appen har inte stöd för Chromecast.

Försöker man surfa in till TV3 Play, med en tanke om att kunna "casta skärmen", vilket i sig fungerar mindre bra, möts man av info om att man måste använda appen för att se innehållet. Appen som alltså inte har stöd för Chromecast...

 

Vissa program som TV3 sänder kan man streama via Viaplay-appen men då krävs att man betalar för Viaplay.

 

(ska testa Kanal5)

 

Det med DVD eller liknade tror jag kan ha att göra med om man använder en produkt för att överföra AV+Ir trådlöst. Något som enligt min erfarenhet fungerar mycket dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi gör när det gäller TV3 och Kanal 5 är att i en dator spela upp programmet i Chrome och casta den Chrome-fliken till Chromecast. Datorn kan man sen styra från surfplattan med Teamviewer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda Chromecast för att se TV3 Play är ingen bra idé då det inte fungerar. Åtm. inte från en enhet med Android.

TV3 Play-appen har inte stöd för Chromecast.

Försöker man surfa in till TV3 Play, med en tanke om att kunna "casta skärmen", vilket i sig fungerar mindre bra, möts man av info om att man måste använda appen för att se innehållet. Appen som alltså inte har stöd för Chromecast...

 

Vissa program som TV3 sänder kan man streama via Viaplay-appen men då krävs att man betalar för Viaplay.

 

(ska testa Kanal5)

 

Det med DVD eller liknade tror jag kan ha att göra med om man använder en produkt för att överföra AV+Ir trådlöst. Något som enligt min erfarenhet fungerar mycket dåligt.

 

Korrekt.

Jag har använt ViaPlay. Man får tre månader gratis just nu vid köp av ChromeCast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ChromeCast för att streama innehåll från Playkanalerna. De flesta tror jag har stöd för chromecast, åtminstone i Android-apparna. Vissa även i iOS-appar.

 

Förutom chromecast behöver du en enhet med Android (gärna minst 4.4) eller iPhone/iPad, men som sagt, alla tjänsters iOS appar kanske inte stödjer ChromeCast, så kontrollera det först.

Att streama till ChromeCast via dator är inte alls lika smidigt - och blir inte alls lika bra, tycker jag.

 

Alternativ till ChromeCast är en AppleTV om du använder iOS.

 

Det med DVD-inspelare hängde jag inte med på. Det verkar meckigt.

Tack för svaret!

 

Varken jag eller sambon har någon Android-enhet men hon har två iOS-enheter så då kanske Apple TV är ett bra alternativ. Någon som använder Apple TV?

 

Det där med DVD-inspelare/VHS-bandspelare fattade inte jag heller (fast jag äger både och) så det kan vi nog glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV3 Play-appen har inte stöd för Chromecast.

Försöker man surfa in till TV3 Play, med en tanke om att kunna "casta skärmen", vilket i sig fungerar mindre bra, möts man av info om att man måste använda appen för att se innehållet. Appen som alltså inte har stöd för Chromecast...

Hej! Du syftar på Android-appen nu antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se på TV så behöver du ju ha en strömkälla i närheten, så varför inte prova en powerline-adapter. Eller det behövs ju två.

En smidig lösning som i mitt fall fungerar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se på TV så behöver du ju ha en strömkälla i närheten, så varför inte prova en powerline-adapter. Eller det behövs ju två.

En smidig lösning som i mitt fall fungerar mycket bra.

För att se på TV så behöver du ju ha en strömkälla i närheten, så varför inte prova en powerline-adapter. Eller det behövs ju två.

En smidig lösning som i mitt fall fungerar mycket bra.

Hej! Jag förstår begreppet powerline ("nätverk via elnätet") men syftar du då i slutändan på att man kan titta på play-kanaler via webben och "casta" till tv:n via t.ex. iPad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Att använda Chromecast för att se TV3 Play är ingen bra idé då det inte fungerar. Åtm. inte från en enhet med Android.

TV3 Play-appen har inte stöd för Chromecast.

Försöker man surfa in till TV3 Play, med en tanke om att kunna "casta skärmen", vilket i sig fungerar mindre bra, möts man av info om att man måste använda appen för att se innehållet. Appen som alltså inte har stöd för Chromecast...

 

Vissa program som TV3 sänder kan man streama via Viaplay-appen men då krävs att man betalar för Viaplay.

 

(ska testa Kanal5)

 

Det med DVD eller liknade tror jag kan ha att göra med om man använder en produkt för att överföra AV+Ir trådlöst. Något som enligt min erfarenhet fungerar mycket dåligt.

 

 

Nix Appen för Kanal5 saknar stöd för Chromecast.

 

Kanske inte hör hemma i denna tråd längre men ändå:

OM man är kund hos CanalDigital kan man använda deras app Canal GO, som har stöd för Chromecast, och kolla i det veckoarkiv som finns, om önskat program finns med där.

Inte riktigt som "Play" då man bara har en vecka på sig att se det man inte kunde se i realtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...