Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sackar och kraschar


MariaMarten

Rekommendera Poster

Något 86 bit finns inte.  Talet 86 betecknar den processorarkitektur som Intel introducerade år 1978 (8086). och som utgör grunden för PC. De olika följande generationerna är 8186,8286, 8386, 8486, 8586 (pentium) och 8686. Nyare processorer är 64 bit men bakåt kompatibla.

 

48 bit hör ihop med avancerade grafikprogram, som stöder 16 bit per färgkanal (3 × 16 = 48). Vissa stöder även 96 bit (cinepaint).

Ett OS måste vara 2 upphöjt i ett heltal antal bit. Möjliga  och användna är 8, 16, 32, och 64. Nästa är 128 bit.

Generationernas korrekta beteckning är 80186, 80286, 80386 och 80486.

Med Pentium-processorerna införde Intel Superscalar IA32-arkitekturen och upphörde med beteckningen x86.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom du skrev att datorn blåskärmade ibland med att det inte gick att se vad det stod:

 

Kontrollpanelen - välj "Visa efter" som "Små ikoner" - System - Avancerade systeminställningar

Start och återställning Inställningar

Ta bort bocken framför Starta om automatiskt

OK - OK

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

 

Står det "Asus setup" först i meddelandet du får?

Som här:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20090831230304296&board_id=1&model=M4A78%20PLUS&SLanguage=en-us

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/on-startup-a-box-pops-up-and-says-asus-setup-and/50ff4b5c-527d-43de-b499-7bffff4427d1

 

 

Använder du registerstädnings- eller optimeringsprogram?

De kan städa resp. optimera för mycket så att något blir förstört.

Hejsan.

 

Nej. Mej veterligen har jag inga sådana program, mer än Ccleaner som jag använde mej av den 24/2, efter att någon skrev det här på min tråd.

 

Meddelandet om iniis-filen har jag fått bort. Med lite hjälp. (en hel del faktiskt) Jag gick in i Schemaläggaren och tog väck alla "i-setup-filer".

 

Blåskärmen har hållt sej väck ett tag nu, så kanske datorn har skärpt till sej. Lite seg än, vad gäller nya flikar man öppnar. Och rätt seg att starta upp. Blir skärmen blå igen, vet jag vad jag ska titta efter i texten, som du skrev. 

Har avbockat Starta om igen.

 

Eftersom det för tillfället är lugnt med min dator, kan jag bara tacka alla så hemskt mycket för hjälpen, och hoppas att datorn håller ett tag till.  :thumbsup:

 

Tack än en gång. Jag är glad att eforum finns ska ni veta. Alla trevliga och kunniga som finns här. :thumbsup: Och på köpet har jag lärt mej mycket vilket är jättekul!

 

Vi syns.  ;)

 

Tacksam o mindre panikslagen nu.

 

Maria Mårtensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
MariaMarten

Hejsan.

 

Jaha. Då var det dags igen med blåskärm, datorn startar om. Hann förstås inte läsa ett skit på blåskärmen, eftersom jag inte kom ihåg var jag skulle läsa.  :wacko: (nu vet jag) Seg öppna nytt program i flikarna  oxå.

 

I Loggboken står det "Microsoft Security Client OOBE" stoppades pga följande fel:0xC000000D." Är det antivirusprogram den menar? Använde mej av Microsofts virusprogram för några månader sedan, men har skaffat F-Secure program. Avinstallerat Microsofts virusprogram förstås, innan jag installerade det nya virusprogrammet.

 

Igår fick jag upp från ASUS nånting om klockning den skulle göra. På engelska förstås, orkade inte översätta, utan körde "vad den nu skulle göra". Clock såg jag det stod i alla fall.  :unsure:  Har aldrig fått upp nåt sånt från ASUS innan. Ett tag senare hade datorn startat om, såg jag. Hade lämnat datorn  en stund, o då¨kraschade den.

 

Laddade även ner Microsoft Silverlight igår, eftersom Play från Telia krävde detta. Men funkade inte, så jag tog bort det programmet. Nästan direkt efter kom blåsidan upp. Krasch.

 

Idag bara blåsida en gång hittills. Har kollat o letat vad felet är, i flera timmar nu. Helt slut i huvudet. 

Så nu provar jag här igen.

 

Maria M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående meddelandet i Loggboken, se http://answers.microsoft.com/sv-se/protect/forum/mse-protect_scanning/sessionen-microsoft-security-client-oobe-stoppade/0a9a46a3-a8d2-4ffa-85a6-dcbacda5569e och då kanske särskilt sista inlägget.

 

Se om BlueScreenView får fram något användbart från de loggfiler som förhoppningsvis har skapats i samband med blåskärmarna: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Bifoga gärna en skärmbild på hur det ser ut i din dator, det som motsvarar första bilden på den sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaMarten

Jag avslutar detta ärende nu. Datorn kaputt. Får bli en ny. :)

 

Mvh

 

Maria Mårtensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...