Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikoner byter filtypsikon


Tobias B

Rekommendera Poster

Hej, jag har sedan en längre tid tillbaka problem med att mina skrivbordsikoner byter bild för typ av ikon. Tex just nu på en bild och en PDF är det ikonen för anteckningar på bilden, är olika filtyper varje dag, man startar om datorn och efter nån timme är ikonerna så igen. Bifogar en bild.

 

Någon som vet varför det blir så och hur man åtgärdar det?

post-30403-0-94168000-1423263457.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är inte helt säker på vad du menar, men dessa verkar vara filer eller dokument av en viss filtyp som du har lagrat direkt på skrivbordet och inte själva programmen som dessa används med?

 

Då visas väl en symbol i ikonen för vilket program som är associerat med en viss filtyp tex. den lilla röda Adobe Reader rutan för .pdf filer etc.

 

Kan det vara att det är något stök med Animerade ikoner (eller vad det kallas)?

Testa detta:

 

Kontrollpanelen > System och Säkerhet > System > Avancerade systeminställningar > i det nya fönstret fliken Avancerat > knappen Inställningar > Visuella effekter => Klicka "Justera för bästa prestanda" alt. om du kör egna inställningar bocka ur rutan "Visa miniatyrer i fönstret istället för ikoner" > klicka Verkställ.

 

Eller Start > i sökfältet skriv Justera Windows > välj i listan "Justera Windows Utseende och Prestanda" > fliken visuella effekter => bocka i eller ur vad du vill skall visas tex. "Visa miniatyrer i fönstret istället för ikoner".

 

På Min Windows 8.1 maskin jag sitter på just nu och tyvärr har jag inte möjlighet att testa på min andra Windows 7 burk:

 

Före

post-73434-0-74558800-1423336092.png

 

Efter

post-73434-0-22498600-1423336137.png

 

Men du säger att dessa ändras hela tiden, ja det är skumt.

Nåt med Windows Aero Peak i Windows 7 som ställer till det? Prova att avaktivera detta, som ändå tar systemresurser till liten nytta:

 

Bocka ur både Aktivera Aero Peek samt Aktivera transparent glas i menyn beskriven i denna tråds inlägg #2

post-73434-0-30838200-1346146448.png

 

samt
Högerklicka på skrivbordet > Anpassa > klicka på fönsterfärg > bocka ur Aktivera genomskinlighet => så blir inte systemet så tungt belastat och du får ändå många av fördelarna med Windows Aero - om du har detta aktiverat. Också beskrivet i denna tråds inlägg #2

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...