Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallera Windows 7 eller inte..?


canardlover

Rekommendera Poster

Tjingeling, jag har börjat få lite irriterande småfel i min stationära dator: skrivbordgadgetarna funkar inte längre, den vägrar att skriva ut från vissa fil-format...mm så jag tänkte att det kanske vore läge att ominstallera mitt Win 7 Home Premium. Har givetvis skivan och produktnyckeln kvar och SSD-disken (C:) är knappt halvfull. Några frågor först:

1) några påtagliga nackdelar/risker med en ominstallation..?

2) min arkivdisk (E:) med alla foton etc. sitter i samma burk, påverkas den alls..?

3) borde jag kopiera eller flytta bort mina privata dokument från C: först..?

4) bör man skapa en speciell partition för Win 7.?, gjorde inte det vid bygget.

 

...hör av er med lite glada tillrop innan jag börjar mickla.... :blink: ..!..tack.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina datafiler bör du bränna på CD-R/RW eller DVD-RW innan du börjar att installera om Windows. Viktiga filer som du vill spara ska du bränna på arkiv CD-R eller arkiv DVD-R.  Men en dator som man surfar med och har Windows på blir det mycket fel med så det är mycket bättre att installera Linux. Sen jag installerade Linux har jag inte behövt använda programmet frst Farbar recovery Scanning tool tror jag det är förkortning på. Du får inte heller virus i en dator som du har Linux på och surfar med om du inte använder den som Server tror jag det var. Jag är lite osäker på det. Jag är rätt så ny på Linux Mint. Men Linux  kräver internetuppkoppling ett tag tills man har samlat på sej bra program. 

Undvik webläsaren Firefox om du tänker köra Linux och undvik att köra filer som det står script efter. 

/Maria 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjingeling, jag har börjat få lite irriterande småfel i min stationära dator: skrivbordgadgetarna funkar inte längre, den vägrar att skriva ut från vissa fil-format...mm så jag tänkte att det kanske vore läge att ominstallera mitt Win 7 Home Premium. Har givetvis skivan och produktnyckeln kvar och SSD-disken (C:) är knappt halvfull. Några frågor först:

1) några påtagliga nackdelar/risker med en ominstallation..?

2) min arkivdisk (E:) med alla foton etc. sitter i samma burk, påverkas den alls..?

3) borde jag kopiera eller flytta bort mina privata dokument från C: först..?

4) bör man skapa en speciell partition för Win 7.?, gjorde inte det vid bygget.

 

...hör av er med lite glada tillrop innan jag börjar mickla.... :blink: ..!..tack.!

1) man får ominstallera alla program och göra om inställningar

2) E: ska inte påverkas men kan vara bra att koppla bort kablarna till den för säkerhets skull

3) Allt som finns på C: kommer att tas bort vid en ominstallation så ja det är nödvändigt att flytta allt därifrån som du vill ha kvar.

4) Smaksak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7 funkar inte längre. diverse småfel.

För mig tyder detta på hårddiskskador.

Ladda hem testprogram från hårddisktillverkarens site och kontrollera hårddisken.

Har själv erfarenhet. Efter 1 år började datorn strula.

Ominstallation.

Efter 6 månader började datorn strula.

Ominstallation och beställning av ny hårddisk.

Efter 3 månader började datorn strula.

Ny hårddisk och ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7 funkar inte längre. diverse småfel.

För mig tyder detta på hårddiskskador.

Ladda hem testprogram från hårddisktillverkarens site och kontrollera hårddisken.

Har själv erfarenhet. Efter 1 år började datorn strula.

Ominstallation.

Efter 6 månader började datorn strula.

Ominstallation och beställning av ny hårddisk.

Efter 3 månader började datorn strula.

Ny hårddisk och ominstallation.

jannejanne, tack för dina bra synpunkter ovan.Jag kör intels testprogram på SSD:n - c:a en gång i veckan som intel rekommenderar och har hittills inte fått en endaste varning om att C: skulle vara defekt.(se bilagor) Estimated life remaining ligger oxo på 100% men bilden blev tyvärr beskuren.

Men man vet ju aldrig..?! Finns något ytterligare jag kan göra för att testa min SSD så tipsa gärna...TACK...mvh/

post-125068-0-03053500-1423780463_thumb.jpg

post-125068-0-73703000-1423780477_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne, tack för dina bra synpunkter ovan.Jag kör intels testprogram på SSD:n - c:a en gång i veckan som intel rekommenderar och har hittills inte fått en endaste varning om att C: skulle vara defekt.(se bilagor) Estimated life remaining ligger oxo på 100% men bilden blev tyvärr beskuren.

Men man vet ju aldrig..?! Finns något ytterligare jag kan göra för att testa min SSD så tipsa gärna...TACK...mvh/

 

 

Har du kollat smartvärdena ? Smart attributes brukar det heta eller health status.

 

När spin up time är ändras är hårddisken på väg att krascha.? Man bör skriva upp vilka smartvärden som datorn har när datorn är ny. Smartvärdena kan också ändras tillfälligt om du har gjort något speciellt med datorn som t.e.x. brännt många skivor och sen optimerat hårddisken t.e.x. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, körde just en full diagnostic scan som gick bra.Maria, kan du ge mig mer input vad gäller smart-värden.Tänker du på någon speciell programvara för den mätningen.? Gärna en länk tack...mvh/

post-125068-0-60781400-1423816371_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser SMART-resultatet på din Summary-bild, där står det SMART Summary och SMART Details. Men "spin-up time" är något som bara gäller mekaniska hårddiskar, det handlar om tiden det tar att få hårddisken att gå från viloläge till full hastighet. När det gäller mekaniska hårddiskar tycker jag att det är viktigare att kolla t ex "reallocation" än "spin-up time".

 

HD Tune är ett program som kan visa SMART-värden för mekaniska hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag blandar mig i denna diskussion.

 

canardlover:

Jag har flera SSD varav en av Intels SSD 520 och jag kan direkt säga; att detta är inte några som helst problem med din SSD

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjingeling, jag har börjat få lite irriterande småfel i min stationära dator: skrivbordgadgetarna funkar inte längre, den vägrar att skriva ut från vissa fil-format...mm så jag tänkte att det kanske vore läge att ominstallera mitt Win 7 Home Premium. Har givetvis skivan och produktnyckeln kvar och SSD-disken (C:) är knappt halvfull. Några frågor först:

1) några påtagliga nackdelar/risker med en ominstallation..?

2) min arkivdisk (E:) med alla foton etc. sitter i samma burk, påverkas den alls..?

3) borde jag kopiera eller flytta bort mina privata dokument från C: först..?

4) bör man skapa en speciell partition för Win 7.?, gjorde inte det vid bygget.

 

...hör av er med lite glada tillrop innan jag börjar mickla.... :blink: ..!..tack.!

1. Ja Du måste spara all personlig data innan.

2. Nej.

3. Ja.

4. Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för synpunkter så långt. Ser ju inte ut att vara SSD:n så det är väl bara att ta ett djupt andetag och börja ominstallera....cheers/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, körde just en full diagnostic scan som gick bra.Maria, kan du ge mig mer input vad gäller smart-värden.Tänker du på någon speciell programvara för den mätningen.? Gärna en länk tack...mvh/

Jag använder programmet hdd health på mina Windows datorer. Både den som jag har Windows 7 på och Windows 98 på. Men Crystal disk info är faktiskt bättre än Hdd health. Där kommer det att stå caution när hårddisken är överansträngd  oavsett vad spin up time och andra värden visar. Det är märkt med gult. När hårddisken bara har några dagar kvar så är det rött .

Jag vet tyvärr ingen bra virusfri och annonsfri sida till programmet. 

 

Att man just ska kolla spin up time har en som jobbar med dataräddning sagt åt mej. Men detta smartvärde gäller bara hårddisken tror jag. När detta värde ändras är hårddisken på väg att krascha. Men om datorn är ganska ny och det ändras något kan det bero på att man har bränt för många skivor eller gjort något annat ansträngande med datorn optimerat datorn direkt efter att man har brännt en skiva t.e.x. Om man fortsätter på detta vis med datorn utan att göra mindre ansträngande saker t.e.x. skriva i ett forum då kommer inte datorn att hålla så länge. Jag vet en som håller på med musik på datorn och spelar in själv . Hans datorer håller drygt ett år säger han. Han optimerar datorn ofta också och tar bort filer och lägger till. Detta gör också  att datorn går sönder fort.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för synpunkter så långt. Ser ju inte ut att vara SSD:n så det är väl bara att ta ett djupt andetag och börja ominstallera....cheers/

Vill du ha hjälp?

 

Jag ställer upp, men jag anser kanske att det är lite drastiskt att göra en ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
canardlover

Vill du ha hjälp?

 

Jag ställer upp, men jag anser kanske att det är lite drastiskt att göra en ominstallation?

Hej igen "flugfiskaren" och tack för all din tidigare hjälp under/efter bygget av min maskin. Jag har faktiskt inte ominstallerat ännu, men testat lite reparationstips jag har i gamla nummer av olika PC-tidningar. Bla. gjorde jag idag en egentest av Windowssystemet som inte visade på något problem.(se bilaga)

Sedan har jag uppdaterat samtliga gamla drivrutiner - måste erkänna att de hade hunnit bli 41 st. som behövde uppdateras... :blush: ... :blush: ... :blush: ..!!..hög tid för vårstädning alltså..!

Efter detta väntar jag lite med ominstallation efter din rekommendation ovan.

Tyvärr så funkar inte alla mina skrivbordgadgetar men det kan man väl leva med...cheers/ 

post-125068-0-04593500-1426443661_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kommando ska jag testa. Jag visste inte att det fanns...

/Maria

Det vore inte kul för den som vill ha hjälp om trådarna fylldes med inlägg från 20 andra personer som skriver att de också ska pröva olika förslag. Om du gillar ett förslag i ett inlägg så klicka på Gilla-knappen.

 

Endast inlägg som hjälper canardlover, tack!

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej igen "flugfiskaren" och tack för all din tidigare hjälp under/efter bygget av min maskin. Jag har faktiskt inte ominstallerat ännu, men testat lite reparationstips jag har i gamla nummer av olika PC-tidningar. Bla. gjorde jag idag en egentest av Windowssystemet som inte visade på något problem.(se bilaga)

Sedan har jag uppdaterat samtliga gamla drivrutiner - måste erkänna att de hade hunnit bli 41 st. som behövde uppdateras... :blush: ... :blush: ... :blush: ..!!..hög tid för vårstädning alltså..!

Efter detta väntar jag lite med ominstallation efter din rekommendation ovan.

Tyvärr så funkar inte alla mina skrivbordgadgetar men det kan man väl leva med...cheers/ 

Jag ber om ursäkt att jag inte varit på forumet på ett tag och därmed inte sett ditt svar.

 

Jag vill börja med att fråga om det fortfarande är problem?

I så fall vilket/vilka?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

Jag ber om ursäkt att jag inte varit på forumet på ett tag och därmed inte sett ditt svar.

 

Jag vill börja med att fråga om det fortfarande är problem?

I så fall vilket/vilka?

Mvh

Hej igen och kul att du kom ihåg mina problem. Nej, jag har ännu inte ominstallerat och har fortfarande följande problem som jag vet om:

1) somliga av gadgetarna är kassa(processormätaren) eller funkar inte alls som analoga klockan t.ex. Däremot funkar kalendern som du ser.

2) "Säker borttagning av maskinvara" vill mata ut C-disken och E-disken och det verkar ju lagom smart..!?! Jodå, USB-minnen kommer oxo upp där som dom skall.

3) Aktivitetshanteraren ser rätt trist ut tycker jag, skall den vara så sparsmakad som den är just nu..?

..vi kan väl börja med det....tack..!

post-125068-0-10290500-1427746506_thumb.jpg

post-125068-0-26991000-1427746526_thumb.jpg

post-125068-0-89439200-1427746538_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och kul att du kom ihåg mina problem. Nej, jag har ännu inte ominstallerat och har fortfarande följande problem som jag vet om:

1) somliga av gadgetarna är kassa(processormätaren) eller funkar inte alls som analoga klockan t.ex. Däremot funkar kalendern som du ser.

2) "Säker borttagning av maskinvara" vill mata ut C-disken och E-disken och det verkar ju lagom smart..!?! Jodå, USB-minnen kommer oxo upp där som dom skall.

3) Aktivitetshanteraren ser rätt trist ut tycker jag, skall den vara så sparsmakad som den är just nu..?

..vi kan väl börja med det....tack..!

1. Vad händer om du helt tar bort gadgetarna och sedan hämtar in dom, blir det samma utseende då på dom?

2. Har du diskarna som fasta diskar, du tar sällan bort dom? Då kan du faktiskt avaktivera "Säker borttagning", så slipper du det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

När det gäller Aktivitetshanteraren dubbelklicka på den vita ramen.

...pinsamt... :blush: ...var det så enkelt....TACK Cecilia.... :thumbsup: ...aldrig för gammal att lära..! vet inte hur jag lyckats gömma innehållet tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

canardlover

1. Vad händer om du helt tar bort gadgetarna och sedan hämtar in dom, blir det samma utseende då på dom?

2. Har du diskarna som fasta diskar, du tar sällan bort dom? Då kan du faktiskt avaktivera "Säker borttagning", så slipper du det problemet.

Laso, jag har testat 1) flera gånger utan resultat och på 2) är jag väl så förstörd av åratal med XP att jag fortfarande envisas med att klicka på "Säker borttagning..." innan jag rycker ut USB-minnet fastän det nog inte behövs på Win7...Jag tolkar ditt inlägg som att det är normalt att C: och E: kommer upp där..?! Minns inte hur det var när installationen var nygjord.

tack Laso...mvh/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska använda säker borttagning eller högerklicka på enheten och välja "Mata ut" innan du tar ut ett USB-minne även i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso, jag har testat 1) flera gånger utan resultat och på 2) är jag väl så förstörd av åratal med XP att jag fortfarande envisas med att klicka på "Säker borttagning..." innan jag rycker ut USB-minnet fastän det nog inte behövs på Win7...Jag tolkar ditt inlägg som att det är normalt att C: och E: kommer upp där..?! Minns inte hur det var när installationen var nygjord.

tack Laso...mvh/

Om du inte gör säker borttagning av USB-minnet kan det bli så mycket fel att du måste lämna in det på dataräddning. Men man kan jju alltid ta ut usb-minnet när man har stängt av datorn. Jag brukar för det mesta ta ut USB-minnena när jag har stängt av datorn.

/Maria 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...