Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få tillbaka windows-boot från linux


totte92

Rekommendera Poster

Hej, skulle installera Linux Mint 17 idag och var lite snabb. Efter omstarten ville den bara boota till linux. Går inte att välja "boota till windows" i BIOS. Det är helt borta. Inte ens Linux installationen lyckades jag med. Kan bara köra ifrån usb-minnet. Men windows systemet ska finnas kvar på ena partitionen, det är bara "boot-koden" som har förändrats. Går det att göra en återställning med en windows 8.1-skiva tror ni eller kan jag rätta till det i linux?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vad du egentligen vill göra?

 

Vill du installera Linux Mint 17.1 vid sidan om Windows så ska det gå utmärkt.

Linux tar då automatiskt hand om den delen där du väljer operativsystem.

Då föreslår jag att du börjar om med det.

 

Vill du överge Mint (=synd) så finns flera sätt för att "fix MBR".

Jag föredrar att använda Rescatux för det.

http://www.supergrubdisk.org/rescatux/

 

Kolla på hjälpvideon där, den visar hur det det är tänkt att fungera med Linux tillsammans med Windows.

ca 3:40 in i filmen "händer" det som drabbat dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, men tydligen var hårddisken mer kraschad än vad jag trodde. "Unallocated" stod  disken med windows installerat på, så omformatering blev lösningen. Trevligt program du länkade förresten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för hjälpen, men tydligen var hårddisken mer kraschad än vad jag trodde. "Unallocated" stod  disken med windows installerat på, så omformatering blev lösningen. Trevligt program du länkade förresten :)

Då var alltså inte disken kraschad. Då kan man inte formatera om den. Jag har hjälpt en som jobbar med hårddiskräddning och han har sagt det till mej. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var alltså inte disken kraschad. Då kan man inte formatera om den. Jag har hjälpt en som jobbar med hårddiskräddning och han har sagt det till mej. 

/Maria

 

Varför kan totte92 inte formatera om den hårddisken, även om det finns icke allokerade filutrymmen ?

Sådant går naturligtvis att lösa, men du säger att man inte kan det, förklara är du snäll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria har rätt. Har hårddisken kraschat så går det inte att skapa ett filsystem på den. Men oallokerat utrymme är ju inget annat än ledigt utrymme så det utgör inget hinder. På en ny disk är hela utrymmet oallokerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu var den tydligen inte "kraschad", eftersom det tydligen bara var att den innehöll icke allokerade filutrymmen, så ts kunde ju formatera den och då påstår MariaE att den inte går att formatera, därför ville jag att hon förklarar hur hon menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vad du egentligen vill göra?

 

Vill du installera Linux Mint 17.1 vid sidan om Windows så ska det gå utmärkt.

Linux tar då automatiskt hand om den delen där du väljer operativsystem.

Då föreslår jag att du börjar om med det.

 

Vill du överge Mint (=synd) så finns flera sätt för att "fix MBR".

Jag föredrar att använda Rescatux för det.

[url=http://www.supergrubdisk.org/rescatux/]http://www.supergrubdisk.org/rescatu

Nu har TS en dator med Windows 8.1 som operativ. Man kan misstänka att datorn har UEFI bios med GPT partitionering av hårddisk.

 

Om det är så hur skall installationen av Linux vid sidan av Windows gå till.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu var den tydligen inte "kraschad", eftersom det tydligen bara var att den innehöll icke allokerade filutrymmen, så ts kunde ju formatera den och då påstår MariaE att den inte går att formatera, därför ville jag att hon förklarar hur hon menar?

Jag kan inte se att Marie har påstått detta .Svårt att förstå hur man dessutom kan gilla detta inlägg!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har TS en dator med Windows 8.1 som operativ. Man kan misstänka att datorn har UEFI bios med GPT partitionering av hårddisk.

 

Om det är så hur skall installationen av Linux vid sidan av Windows gå till.

 

LARSAS

 

Finns guider som ex. denna:

 

http://www.linuxbsdos.com/2014/06/11/how-to-dual-boot-linux-mint-17-and-windows-8-on-a-pc-with-uefi-firmware/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu var den tydligen inte "kraschad", eftersom det tydligen bara var att den innehöll icke allokerade filutrymmen, så ts kunde ju formatera den och då påstår MariaE att den inte går att formatera, därför ville jag att hon förklarar hur hon menar?

Han påstår ju först att den är kraschad. Men det finns ju två typer av krasch. t logiska krascher och fysiska krascher. Är disken fysiskt kraschad kan man inte få några datafiler från den på vanligt sätt. Man kan inte formatera om den heller om disken är trasig. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...