Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiering


spinnare357

Rekommendera Poster

Jag har gjort en kopia av datorn som ligger på en extern disk. När jag senare lägger till text i ett dokument på datorn så har jag öppnat två "den här datorn" på skärmen och kopierat från C: till externa disken genom att dra över dit.

Min undran är nu, om jag återställer kopian från externa till datorn som jag gjorde tidigare (gjort med "Makrium Reflect") kommer då ändringarna som jag gjort senare  med, eller kommer bara det med som gjordes vid kopieringen av hela datorn?

 

Funderar också på att kopiera med "Cobian Backup" med krypering till "Dropbox".

Finns det något program till "I-Phone" som kan tanka ner från Dropbox och dekryptera innehållet å att det blir åtkomligt på mobilen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du ersätter den gamla filen på den externa hårddisken med en ny fil och i så fall finns ju inte den gamla filen kvar och en återställning kan inte heller återställa den gamla filen.

 

Så länge som du låter Cobian Backup skapa .zip-filer, och inte .7z-filer, ska stöd för det ingå i iOS 7 och senare enligt http://www.iphonehacks.com/2013/10/ios-7-supports-zip-files.html och det finns en Dropbox-app för att komma åt filer i ens Dropbox, men där finns också appar för dekryptera båda filformaten som https://itunes.apple.com/us/app/izip-zip-unzip-unrar-tool/id413971331?mt=8 som dök upp vid en googling och den har stöd för Dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du ersätter den gamla filen på den externa hårddisken med en ny fil och i så fall finns ju inte den gamla filen kvar och en återställning kan inte heller återställa den gamla filen.

Som jag trodde då.

 

Funderar på att använda som tidigare.

1: kopia med "Macrium Reflect" "hela datorn" till extern disk 1

2: kopia med "Macrium Reflect" från C: till D:

Ändra tidigare manuell kopiering till.

3: backup med "Cobian" alt inbyggt program i extern disk, från D: till extern disk 1

4: kopiera enl. 1: och 3: till extern disk 2

 

Detta skulle innebära. Jag kan återställa (med "Reflect") hela datorn från ex disk 1 eller 2

Återställa D: (där jag sparar allt som bilder, dokument mm) från disk 1 eller 2 med "Cobian" alt inbyggt program i extern disk.

 

Extern disk 1 inkopplad hela tiden för kontinuerlig backup

Extern disk 2 inkopplas när något behöver göras backup på. Förvaras i kassaskåp

 

Detta borde funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Om du vill komma billigt undan så köp ett externt hårddiskchassi (3,5") och sedan ett gäng begagnade 3,5" hårddiskar på Tradera/Blocket. Brukar kunna köpas för en dryg hundring styck lite beroende på storlek och så gör du en backup (ISO-image) i månaden. Då är du tämligen säker på att inget otrevligt ska hända med din dator och dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag trodde då.

 

Funderar på att använda som tidigare.

1: kopia med "Macrium Reflect" "hela datorn" till extern disk 1

2: kopia med "Macrium Reflect" från C: till D:

Ändra tidigare manuell kopiering till.

3: backup med "Cobian" alt inbyggt program i extern disk, från D: till extern disk 1

4: kopiera enl. 1: och 3: till extern disk 2

 

Detta skulle innebära. Jag kan återställa (med "Reflect") hela datorn från ex disk 1 eller 2

Återställa D: (där jag sparar allt som bilder, dokument mm) från disk 1 eller 2 med "Cobian" alt inbyggt program i extern disk.

 

Extern disk 1 inkopplad hela tiden för kontinuerlig backup

Extern disk 2 inkopplas när något behöver göras backup på. Förvaras i kassaskåp

 

Detta borde funka?

Ja, det tror jag, fast det går inte att återställa med Cobian Backup utan man får själv kopiera tillbaks filerna.

 

 

Om du vill komma billigt undan så köp ett externt hårddiskchassi (3,5") och sedan ett gäng begagnade 3,5" hårddiskar på Tradera/Blocket. Brukar kunna köpas för en dryg hundring styck lite beroende på storlek och så gör du en backup (ISO-image) i månaden. Då är du tämligen säker på att inget otrevligt ska hända med din dator och dina filer.

Oj, inte skulle jag vilja förlora allt som hänt senaste månaden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mapp på D: och sedan undermappar typ Foton, Excelfiler, Wordfiler, Favoriter osv. Går det att dra över huvudmappen och kopiera in allt från externa disken till D:

 

Finns det något bra program som fixar backup i bakgrunden och som kan återställa från externa disken till D:

 

På externa disk 1 (WD 500GB) finns ett inbyggt program som backuppar vad jag har markerat, men den arbetar extremt länge.

Har vid tillfälle sparat ett Word-dokument med bara ett ord som ex. prov och det tar flera timmar innan det syns att det blivit en backup.

Vid manuell backup tar det fem minuter att göra backup på femton tjugo dokument med en del text och beräkningar i.

Risken är ju att man glömmer något och att det är besvärligt att hålla på så.

Köpte en extern disk 2 i fredags (som också har ett inbyggt backupprogram) på 1 TB. Har inte hunnit använda den än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner "Cobian Backup 11" och vid installationen skall man skriva in "användare och lösenord". Vilken användare och vilket lösenord?

Skall det vara samma om vid inloggning på admin resp. användarkontot eller skapar man detta själv?

Finns det någon hjälp skriven på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Använder Cobian som backup och nu undrar jag vilka mappar/filer som man bör säkerhetskopiera utöver "min mapp" där allt ligger som jag vill spara som bilder egna arbeten dokument mm

 

Såg i ett inlägg av Cecilia att hon säkerhetskopierar "AppData"

Jag har en mapp "Användare/Arbete/AppData/Roaming/AppleComputer/MobileSync/Backup"

Är det hela mappen "AppData" som skall sparas eller bara "Backup" och skall man spara fler mappar?

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säkerhetskopierar inte hela AppData varje dag utan bara vissa delar som hör ihop med program som sparar väsentlig information där, t ex Firefox och Thunderbird i mitt fall. Man får gå igenom mapparna och se vad som finns där. För att att ta ett annat exempel så finns antivirusprogrammets loggar i en mapp under Roaming och det tycker jag inte är väsentligt att kunna återställa så den gör jag inte backup på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...