Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerheten i Linux?


MariaE

Rekommendera Poster

Säkerheten i Linux verkar inte vara mycket att hurra för! Det är ju tur att jag inte använder datorn till bankaffärer.... Jag har inte ens loggat in mej på eforum och ändå kan jag skriva ett inlägg i detta forum. Det betyder att vem som helst skulle kunna skriva ett inlägg med mitt namn från min dator. När jag använder Windows datorn måste jag alltid logga in mej på eforum eller klicka på ett inlägg i gmail som jag har fått från eforum.  Jag måste iallafall skriva lösenord när jag loggar in mej på gmail eller yahoo. Yahoo måste jag logga ut från varje gång både på Windows datorn och Linuxdatorn. När det gäller gmail är det bara att stänga webbläsaren när jag använder Windows. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man i sin webbläsare väljer att låta spara lösenord, eller om man på en sajt som eforum väljer att spara inloggningsuppgifterna, så görs ju just det, oavsett vilket operativsystem man använder.

 

post-52940-0-12952200-1422343510_thumb.png

 

post-52940-0-23258500-1422343531_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har inte med säkerhet i operativsystema att göra utan handlar om hur man hanterar säkerhet i webläsaren precis som Mikael63 skriver.

 

Säkerheten i Limux är bättre än i Windows då det är svårare att exekverar skadliga script i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har inte med säkerhet i operativsystema att göra utan handlar om hur man hanterar säkerhet i webläsaren precis som Mikael63 skriver.

 

Säkerheten i Limux är bättre än i Windows då det är svårare att exekverar skadliga script i Linux.

Det beror på vilken webbläsare man använder. Jag använder inte Firefox längre.

 

Bränt barn skyr elden. Once burnt, twice shy, Once bitten, twice shy. . Script i Windows har inte ställt till med något allvarligt. Ibland har jag fått starta om datorn i felsäkert läge om jag inte har avbrutit scriptet. Men jag har aldrig varit tvungen att installera om Windows för en sån sak.   

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...