Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag har verkligen otur


cybertears

Rekommendera Poster

Först dör fläkten på min dator, skickar in den och får den utbytt på garantin

Sen sluta min externa hårddisk att fungera och jag tänkte, vad kommer härnäst?

 

Jo nu till mitt problem.

 

Hade min mobil på laddning och jag har fått ladda den flera gånger om dagen och jag började misstänka att det var batteriet som var dåligt.

 

Men så hör jag en smäll och storma in i rummet och ser att batteriet hade svält så mycket så att det inte ens längre passar i luren längre.

 

Mobilen är 9 månader gammal så jag tänkte att jag har garanti kvar.

Men så säger han att dom bara har 6 månaders garanti på mobilbatterier.

 

Mobilen är köpt på Netonnet.

 

På deras köpvillkor står följande:

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

 

Det står inte skrivet någonstans att det bara finns 6 mån garanti på batteriet.

 

Stämmer detta att det bara är 6 månaders garanti på batteriet?  :unsure:  :wacko:  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Förvirrad

Jag har haft precis den här diskussionen om en datorladdare på Elgiganten. Jag fick bråka, mycket, men fick dem till slut att ersätta den efter att den gick sönder månad nio. Jag vill minnas att jag hänvisade till att man ska få ett års garanti för fabrikationsfel oavsett vad man köper, och att inget annat specifikt hade avtalats. Jag är ingen jurist, men det funkade för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger
Mobilen är 9 månader gammal så jag tänkte att jag har garanti kvar.

Men så säger han att dom bara har 6 månaders garanti på mobilbatterier.

 

Mobilen är köpt på Netonnet.

 

På deras köpvillkor står följande:

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

 

Det står inte skrivet någonstans att det bara finns 6 mån garanti på batteriet.

 

Stämmer detta att det bara är 6 månaders garanti på batteriet?  :unsure:  :wacko:  :angry:

Om jag inte missuppfatter dig så köpte du telefonen NY på NetOnNet för 6 månader sedan och då är det MINST ETT ÅRS GARANTI på hela telefonen INKL batteriet som gäller.

 

Har däremot garantin gått ut dvs telefonen är flera år gammal och du BYTTE batteriet för 6 månader sedan så kan butiken sätta en så kort garantitid som 6 månader eftersom det just är en förbrukningsvara.

 

Förutsatt att telefon är "nyköpt" så gå du tillbaka till NetOnNet och skrik och gapa och slå näven i disken och hota med kvällspress och ARN och kräv att få ett nytt batteri. Jag vet av egen erfarenhet att butikerna avskyr "stökiga" kunder som hävdar sin rätt i synnerhet och det är mycket kunder i butiken.   :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först dör fläkten på min dator, skickar in den och får den utbytt på garantin

Sen sluta min externa hårddisk att fungera och jag tänkte, vad kommer härnäst?

 

Jo nu till mitt problem.

 

Hade min mobil på laddning och jag har fått ladda den flera gånger om dagen och jag började misstänka att det var batteriet som var dåligt.

 

Men så hör jag en smäll och storma in i rummet och ser att batteriet hade svält så mycket så att det inte ens längre passar i luren längre.

 

Mobilen är 9 månader gammal så jag tänkte att jag har garanti kvar.

Men så säger han att dom bara har 6 månaders garanti på mobilbatterier.

 

Mobilen är köpt på Netonnet.

 

På deras köpvillkor står följande:

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

 

Det står inte skrivet någonstans att det bara finns 6 mån garanti på batteriet.

 

Stämmer detta att det bara är 6 månaders garanti på batteriet?  :unsure:  :wacko:  :angry:

 

Det var tråkigt!

 

Det du beskriver är "allmänna villkor", inte garantin för en viss produkt!

 

Gå in på Netonnet och sök på telefonens artikelnummer ( vissa butiker har kvar info trots att produkten har utgått från deras  sortiment) och se vilken garanti som gäller för din telefon

 

Jag har kollat lite på måfå och, tyvärr, stämmer det att batterierna på vissa modeller  har endast 6 månaders garanti och själva telefonen 24 månader.

 

Eftersom batterier är en förbrukningsvara och allmänt är det inte   standard att de följer med (t.ex. andra produkter) kan det vara svårt att hävda garantirätten.

 

Men. Du vet inte om batteriproblemet har påverkat telefonens funktionsduglighet och i så fall kan du åberopa garantin på telefonen.

 

Beträffande ARN finns det alltid ett "lägsta belopp" (beroende på produktgrupp) som brukar vara rätt högt för att kunna göra en anmälan. Dessutom flera månaders (upp till ett år) "utredning".

 

Personligen avråder jag dig (kan inte tänka mig dig i en sådan situation, även om vi inte känner varandra!) att slå näven i disken , gapa och skrika, risken finns att en vakt tar vänlig och bestämd hand om dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt batteriet separat så kan det ju vara så.

Men jag köpte mobilen ny för 1000 Kr.

 

Om jag inte missuppfatter dig så köpte du telefonen NY på NetOnNet för 6 månader sedan och då är det MINST ETT ÅRS GARANTI på hela telefonen INKL batteriet som gäller.

 

Har däremot garantin gått ut dvs telefonen är flera år gammal och du BYTTE batteriet för 6 månader sedan så kan butiken sätta en så kort garantitid som 6 månader eftersom det just är en förbrukningsvara.

 

Förutsatt att telefon är "nyköpt" så gå du tillbaka till NetOnNet och skrik och gapa och slå näven i disken och hota med kvällspress och ARN och kräv att få ett nytt batteri. Jag vet av egen erfarenhet att butikerna avskyr "stökiga" kunder som hävdar sin rätt i synnerhet och det är mycket kunder i butiken.   :D

Telefonen var nyköpt ink batteri så jag tycker att så länge det inte ens står varken i garantikvittot eller om man söker på mobilen och kollar specifikationer så tycker jag att jag har rätt att kräva att dom fixar till detta på garantin.

 

Det var tråkigt!

 

Det du beskriver är "allmänna villkor", inte garantin för en viss produkt!

 

Gå in på Netonnet och sök på telefonens artikelnummer ( vissa butiker har kvar info trots att produkten har utgått från deras  sortiment) och se vilken garanti som gäller för din telefon

 

Jag har kollat lite på måfå och, tyvärr, stämmer det att batterierna på vissa modeller  har endast 6 månaders garanti och själva telefonen 24 månader.

 

Eftersom batterier är en förbrukningsvara och allmänt är det inte   standard att de följer med (t.ex. andra produkter) kan det vara svårt att hävda garantirätten.

 

Men. Du vet inte om batteriproblemet har påverkat telefonens funktionsduglighet och i så fall kan du åberopa garantin på telefonen.

Här står det inget om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag köpte mobilen ny för 1000 Kr.

 

Telefonen var nyköpt ink batteri så jag tycker att så länge det inte ens står varken i garantikvittot eller om man söker på mobilen och kollar specifikationer så tycker jag att jag har rätt att kräva att dom fixar till detta på garantin.

 

Här står det inget om det.

 

Viktigt! Skriv ut sidan med "teknisk spec", här borde ha stått info om garantin. Det är din bevisning! Sedan hur du än gör (antingen mejlar eller åker till affären) måste du ha denna sida "teknisk spec" med.

 

Eftersom det inte finns någon info om garanti, kan du hävda med gott samvete att garantin (minst ett år) ska gälla för både telefonen och batteriet.

 

Lycka till! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
1234 nörd

Om jag vore som Er skulle jag ta en till på KKL (konsumentköpslagen) som är tvingande för säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...