Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera BIOS i en ACER Aspire 7004WSMi (Laptop)


Torparn61

Rekommendera Poster

Fick ett problem förra veckan, när jag skulle använda den datorn. Skärmen svart, hjälper inte med extern skärm. Bytte HDD, RAM-minne mm., men inget hjälper.

Började då att kolla i Forum, och jag är inte ensam med detta problem.

Lösningen verkar vara att uppdatera BIOS:et från en USB-sticka.

Har läst och läst och läst, men inte fattat till 100%, vilket verkar vara viktigt vid BIOS-uppdatering.

 

Så undrar nu om det finns någon vänlig själ som vet hur man gör, och kan dela med sig av sina kunskaper.

 

Hur stor kan BIOS-filen tänkas vara? Hämtade nämligen några filer hos Acer.se, och fick för mig att det är den övre av de fyra filerna, men den är ju bara 7kB stor. Är inte det lite väl litet? Eller är det fel fil?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte 7004 på Acers webbplats utan bara 7000 och dess BIOS-fil är på 1000 kB:

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers/574;-;Aspire%207000

När man läser i den BIOS-filen så står det så här:

 

Launch MAM_V120.exe and then follow the program procedure to flash BIOS.

Dvs datorn måste fungera.

 

2007 var det är nog ovanligt att BIOS kunde uppdateras direkt från USB-minnen. Var har du hittat information om att det gäller din datormodell och var har du hittat de fyra filer du nämner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

 

Har tidigare fått förklarat för mig; att det finns många modeller som börjar på 7000-talet, Men i grund och botten så är det samma maskin, samma drivrutiner m.m.

Så har man en 7001 eller 7004, så är drivrutiner, BIOS m.m. detsamma.

 

Om jag följer din länk, så är det samma ställe som jag hämtade på.

När jag laddat ner den filen, så innehåller den fyra filer:

ABVXD.VXD

flash.sys

MAM_V120.exe

Readme.txt

Det är dessa 4 filer jag menade. Fick tips om att man ska byta namn på den översta filen, till: BIOS.WPH

Det var i detta läge som jag började ana ugglor i mossen, om att inte allt är rätt.

Bl.a. på youtube finns filmer om användandet av USB-sticka.

 

På denna länk finns en del info också.  http://www.pctechbytes.com/forums/index.php/topic/34758-acer-aspire-7004wsmi-doesnt-boot-black-screen/

 

Är jätte tacksam för att Ni hjälper mig!  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag. Jag vet inte om något annat sätt att flasha om din dators BIOS än att göra det som står i Readme.txt men visst kan du pröva om det går att göra som det står i inlägg 14 på sidan du länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Jag hittade inte 7004 på Acers webbplats utan bara 7000 och dess BIOS-fil är på 1000 kB:

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers/574;-;Aspire%207000

När man läser i den BIOS-filen så står det så här:

Dvs datorn måste fungera.

 

2007 var det är nog ovanligt att BIOS kunde uppdateras direkt från USB-minnen. Var har du hittat information om att det gäller din datormodell och var har du hittat de fyra filer du nämner?

 

Då förstår jag. Jag vet inte om något annat sätt att flasha om din dators BIOS än att göra det som står i Readme.txt men visst kan du pröva om det går att göra som det står i inlägg 14 på sidan du länkade till.

Du verkar ju vara den på forumet som kan det mesta.  :)

 

Kan ge en förklaring på hur det som TS drabbats av kan uppstå? Ärligt talat vet jag knappt vad BIOS är för något mer än att man kan säga att det är "hjärnan" i datorn.

 

Har BIOSet gått sönder för TS eller varför har skärmen helt plötsligt slocknat? Skönt jag har sluppit sådana problem under mina 20 år med PC.  :thumbsup: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men det är jag inte så säker på :)

 

BIOS är ett program och det är det första som kör i datorn när man startar den. Det startar sen Windows eller andra operativsystem beroende på de inställningar man gjort i BIOS och därefter kommer BIOS att fungera som ett lager mellan drivrutinerna och datorns hårdvara.

 

Vanligaste orsaken till att en dator inte visar något alls på någon skärm är nog att moderkort eller processor gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...