Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern HD hittas ej...


cybertears

Rekommendera Poster

Jag har en WESTERN DIGITAL Extern hårddisk My Book Essential.

När jag fick problem med mina diskar på nasen så la jag alla mina filer där.

Nu har jag fått nya diskar till min nas.

 

Nu till mitt problem.

När jag kopplar in min externa hårddisk till datorn så händer ingenting.

Det är precis som om att datorn inte känner igen att min externa disk har anslutits.

Man hör inte att den ansluter, man ser ingenting i "Den här datorn".

Man kan inte hitta disken med hjälp av ett diagnostik verktyg.

Den kan inte hittas i diskhanteraren heller.

 

Men man hör att disken går igång och man ser att den lilla lampan lyser.

 

Testat att ansluta min externa disk till en annan dator, den upptäcks inte där heller.

 

Vad ska jag göra? Håller på att få lite panik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta sladd. Det kanske har blivit glapp i sladden.

Problemet är att jag inte har en annan sladd att testa med.

Och jag är osäker på vart man isåfall kan beställa en.

 

Lite otydlig bild kanske.. men ger det ett försök: post-124092-0-05580000-1421577012_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser väldigt fånig ut, men du kan använda en vanlig USB-Micro B, samma sort man brukar använda för att ladda mobiltelefoner med. Jag provade precis min WD My Passport som har en sådan sladd som på din bild med kabeln jag laddar min Lumia 920 med. Och det fungerar förträffligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser väldigt fånig ut, men du kan använda en vanlig USB-Micro B, samma sort man brukar använda för att ladda mobiltelefoner med. Jag provade precis min WD My Passport som har en sådan sladd som på din bild med kabeln jag laddar min Lumia 920 med. Och det fungerar förträffligt.

denna kabeln borde fungera då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de inte funkar så återstår bara en sak och det är att lämna in disken till en som håller på med hårddiskräddning. Det finns billigare ställen än Ibas, 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de inte funkar så återstår bara en sak och det är att lämna in disken till en som håller på med hårddiskräddning. Det finns billigare ställen än Ibas, 

/Maria

Ja om jag inte kan rädda informationen själv så får det bli det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa nyss disken i min kompis dator.

Det hörs inget från den och den hittas inte, vad kan ni rekommendera för företag som räddar min information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att ta ut hårddisken från kabinettet (skalet) och antingen stoppa in den i ett annat kabinett eller adapter för anslutning mellan USB och SATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur hårddisken ur chassit och koppla in den i din dator. Det finns flera beskrivningar på hur man gör detta på youtube.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att ta ut hårddisken från kabinettet (skalet) och antingen stoppa in den i ett annat kabinett eller adapter för anslutning mellan USB och SATA.

Jag har plockat ut den ur kabinetten så att jag får en vanlig sata anslutning. 

Kopplat den till en stationär dator. Den är sten död och hittas ej  :unsure:

 

Har en grym ångest 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis ett sådant problem med min WD ex hdisk. Den startade, datorn gav ljud ifrån sig när jag pluggade in USB, men den syntes inte precis som du skrive. Dock hittade jag den när jag högerklickade på computer-sen Manage sen Disk management på en Windows7 maskin. Där såg man hårddisken men jag kunde ite komma åt den

 

Dock så fungerade den på en annan dator

 

Lösningen i mitt fall var att avinstallera drivrutinen och återdownloada den. Funkade... mysko, men bra blev det

 

Innan så ska man prova alla USB anslutningar och annan sladd som nämnts ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte hur stor disken är?

 

En med liknande problem.

 

 

Och en som förklarar olika hastigheter med USB som kan krångla med läsningen av disken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat ut den ur kabinetten så att jag får en vanlig sata anslutning. 

Kopplat den till en stationär dator. Den är sten död och hittas ej  :unsure:

 

Har en grym ångest 

Ladda ner EaseUS Data Recovery och se om det programmet kan hitta disken. Gratis versionen har en begränsning på 2 GB som man kan återvinna. Pro versionen har ingen begränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en koll, man vet aldrig. När du satte in hårddisken i en stationär, du har gett den både ström och datakabel?

 

Hoppas du, som jag, anser att det finns inga dumma frågor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte hur stor disken är?

Den är på 3 TB.

 

bara en koll, man vet aldrig. När du satte in hårddisken i en stationär, du har gett den både ström och datakabel?

 

Hoppas du, som jag, anser att det finns inga dumma frågor :)

Ja det har jag gjort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har WD diskar i min nas, dock så är det inte samma modell och inte samma storlek, blir det fel och ta kretskortet från en av dom diskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har WD diskar i min nas, dock så är det inte samma modell och inte samma storlek, blir det fel och ta kretskortet från en av dom diskarna?

 

Har prövat att göra så en gång - fungerade inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa nyss disken i min kompis dator.

Det hörs inget från den och den hittas inte, vad kan ni rekommendera för företag som räddar min information?

Ingen rekommendation men två namn som fastnat i huvudet är Ibas och Ahlberg Data. Ring dem och hör samt googla efter fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beslutat efter mycket funderingar att skicka disken till Ahlberg Data i hopp om att dom kan rädda min information.

 

Jag vill återigen tacka alla för er hjälp, ni är bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beslutat efter mycket funderingar att skicka disken till Ahlberg Data i hopp om att dom kan rädda min information.

 

Jag vill återigen tacka alla för er hjälp, ni är bäst!

 

Meddela gärna hur det gick och vad det kostade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man beställer en WD30EZRX och flyttar kretskortet som finns på den till min gamla hårddisk och kopplar in disken till en vanlig dator, finns det en risk att det kommer gå rent åt helvete då?

 

(det är en sån disk som fanns i min kabinett)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...