Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika layout i Audacity 2.0.6


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag har Audacity 2.0.6 installerat i två olika datorer. Layouten är olika i dem, t.ex. sitter knapparna uppe till vänster i olika ordning (se bifogade bilder). Jag ska göra ett utbildningsmaterial om Audacity så det är viktigt att bilderna i det stämmer oavsett vilken dator läsaren har installerat programmet i.

 

Någon som vet vad skillnaden kan bero på?

 

/Rolf

 

post-4709-0-66018200-1421321701_thumb.jpg

post-4709-0-97988500-1421321701_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara olika typsnittstorlekar i menyerna i dina skärmbilder.

 

Det kan betyda att Audacity utgår ifrån att du har olika DPI-inställningar. Och eftersom olika DPI-inställningar kan göra att olika saker får plats i fönstret så har Audacity valt att plocka bort vissa knappar pga det.

 

Kontrollera att du kör samma DPI-inställningar på dina olika datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara olika typsnittstorlekar i menyerna i dina skärmbilder.

 

Det kan betyda att Audacity utgår ifrån att du har olika DPI-inställningar. Och eftersom olika DPI-inställningar kan göra att olika saker får plats i fönstret så har Audacity valt att plocka bort vissa knappar pga det.

 

Kontrollera att du kör samma DPI-inställningar på dina olika datorer.

Den övre är från en Acer Aspire M5201 med Windows Vista Home Premium 32-bit SP2. Den undre är från en Lenovo M5400 med Windows 8.1 64-bit.

Det som är irriterande (för en läromedelsförfattare) är att de sex knapparna sitter i olika ordning. Den lila Start-knappen är t.ex. trea från vänster i det övre fallet, men längst till höger i det nedre. Det kan väl knappast ha med DPI-inställningarna att göra.

 

I Acer-datorn fanns det en äldre version av Audacity som jag avinstallerade innan jag installerade 2.0.6. När avinstallationen var klar så visades ett meddelande om att en del saker inte tagits bort utan måste tas bort "för hand". Jag tog bort alla mappar och filer som verkade ha med Audacity att göra, men det var kanske något som jag missade. Det skulle kanske kunna vara så att en del av den gamla grafiken ligger kvar dold någonstans och "återanvänds" av Audacity 2.0.6. I så fall bör alla nya installationer få samma grafik som visas i Lenovo-datorn. Då bör jag alltså kunna visa grafiken från Lenovo-datorn i läromedlets bilder. Det skulle kunna vara en lösning.

 

Problemet är att läromedlet ska ligga på webben och innehålla filmer som jag gör med Camtasia Studio 8 och det programmet har jag bara i Acer-datorn. Så om min teori är riktig så måste jag försöka hitta det stället där den gamla Audacity-grafiken finns.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...