Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hindrad aktivera program


Kijana

Rekommendera Poster

Nu råkar det vara ett ex av Adobe Premiere Elements som krånglar, men problemen som drabbat mig kan ju drabba andra program och andra operativsystem också, för att inte tala om supporten..

 

För att beskriva problemet enkelt: När jag accepterat licensavtalet händer ingenting med programmet. Det startar inte. Försöker jag igen så hamnar jag på samma ställe. Har till och med återinstallerat programmet utan att det gjort någon skillnad.

(Var i kontakt med Adobes engelskspråkiga support i dag via chat, som till slut i sin okunnighet och hjälplöshet hänvisar mig till den svenska supporten på telefon som redan med en engelsk röst förklarat att support på svenska inte finns och att jag därför får söka support på Adobe.com.)

Så ja, nu har jag skrivit av mig lite.

 

Där det verkligen tar stopp är när jag ska ange serienumret för den skiva som jag skaffat mig från en återförsäljare. Serienumret hävdas vara fel, enligt registreringsfunktionen på hemsidan. Och det trots att serienumret börjar med samma siffror som en tidigare version av programmet.

 

Hoppas att inte alla utvikningar och parenteser har tröttat ut den som försöker ta del av det här. Vore verkligen tacksam för lite hjälp, trots allt är ju det enda som behövs att licensnumret accepteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du köpt programmet?

Är det rätt info som du försöker med. Du blandar inte ihop serienr med annan information?

Stora och små bokstäver?

CapsLock i fel läge på tangentbordet?

Bindestreck som ska hoppas över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du köpt programmet?

Är det rätt info som du försöker med. Du blandar inte ihop serienr med annan information?

Stora och små bokstäver?

CapsLock i fel läge på tangentbordet?

Bindestreck som ska hoppas över?

 

Naturligtvis handlar det inte om så enkla grejer. Det är inte första gången jag installerar ett program. För tydlighets skull så står det uttryckligen "serial number" på den etikett som jag skriver av.

Efter första installationen av PRE 13 så installerade jag en extern hårddisk, det gick hur bra som helst.

 

Jag köpte programmet på Dustin Home, som inte har någon hjälp och support att komma med, utan hänvisar till Adobe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Naturligtvis handlar det inte om så enkla grejer. Det är inte första gången jag installerar ett program. För tydlighets skull så står det uttryckligen "serial number" på den etikett som jag skriver av.

Man kan skriva fel även om man installerat program tidigare. 

Jag hade reklamerat och köpt över webben istället, om det nu går att köpa via nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skriva fel även om man installerat program tidigare. 

Jag hade reklamerat och köpt över webben istället, om det nu går att köpa via nätet.

Du tror inte att jag kollar av ett par gånger att jag skrivit in rätt?

 

Och för det andra så köpte jag via webben, (även om jag inte laddade ner mjukvaran direkt eftersom det alternativet inte fanns). Det gick jättebra. Nu har jag reklamerat också, och en ersättningsskiva är på väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nu har jag reklamerat också, och en ersättningsskiva är på väg.

Det hade ju kunnat sluta där, men det gjorde det ju inte. Ersättningsskivan och dess installationsprogram uppvisar samma beteende som den första. Efter att jag accepterat licensprogrammet (EULA) så händer ingenting.

Jag har dessutom provat olika varianter av installation, till exempel 32-bitarsversionen och även att installera samt att starta programmet som administratör. Jag är nu inne på att installera ett 32-bitars OS som virtuell miljö och installera programmet där.

Eller finns det någon här som har en annan briljant idé? Hur vet jag att det inte är installationsprogrammet det är fel på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter första installationen av PRE 13 så installerade jag en extern hårddisk, det gick hur bra som helst.

 

Jag köpte programmet på Dustin Home, som inte har någon hjälp och support att komma med, utan hänvisar till Adobe.

 

Om jag uppfattat dig rätt, så har du installerat programmet en gång?!

 

Har du avinstallerat det?? Om så är fallet är det möjligt att du inte avaktiverade det innan avinstallation.  Jag antar att om programmet är redan aktiverat inte "låter"sig installeras flera gånger och därför får du besked om fel reg.nyckel

 

Här är länkar till svensk support

https://helpx.adobe.com/se/premiere-elements.html

https://helpx.adobe.com/se/premiere-elements/kb/premiere-elements-installation-errors.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag uppfattat dig rätt, så har du installerat programmet en gång?!

 

 

Har du avinstallerat det?? Om så är fallet är det möjligt att du inte avaktiverade det innan avinstallation.  Jag antar att om programmet är redan aktiverat inte "låter"sig installeras flera gånger och därför får du besked om fel reg.nyckel

 

Här är länkar till svensk support

https://helpx.adobe.com/se/premiere-elements.html

https://helpx.adobe.com/se/premiere-elements/kb/premiere-elements-installation-errors.html

Om jag uppfattat dig rätt, så har du installerat programmet en gång?!

 

- Det kanske kan uppfattas så, men så är det inte. Jag har installerat programmet gång på gång. Dessutom från två olika skivor.

 

Har du avinstallerat det?? Om så är fallet är det möjligt att du inte avaktiverade det innan avinstallation. Jag antar att om programmet är redan aktiverat inte "låter"sig installeras flera gånger och därför får du besked om fel reg.nyckel

 

- Det är säkert så att man ska avaktivera program före avinstallation. Men hur jag skulle kunna göra det när programmet inte ens startar förstår jag inte. Ärligt talat har jag inte hört talas om den åtgärden tidigare.

Det finns ju en gräns för antalet installationer, den tillåter i det här fallet installation på två olika maskiner så det borde inte vara något hinder.

Just beskedet om fel reg-nyckel har jag inte fått något mer.

 

Här är länkar till svensk support:

- Tackar så mycket. Supporten har tyvärr inte så mycket att komma med. Finns ingen svensk support om man som jag är vanlig kund och inte CC-abonnent. För Premiere Elements i det här fallet hänvisas man till engelsktalande support i Tjottahejti och den har inte kunnat hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova att avinstallera hela paketet och därefter startar du om datorn och installerar detta på nytt.

Adobe Premiere Elements avinstallation http://helpx.adobe.com/photoshop-elements/kb/uninstall-premiere-elements-photoshop-elements.html

 

Alt. Revo Uninstaller (Freeware) kan vara till hjälp för att rensa allting: http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

 

Starta om datorn är viktigt efteråt.

 

Sedan provar du igen med din aktiveringsnyckel och är det fortfarande problem, så kontaktar du supporten igen och förklarar noggrant vad du gjort och vad som krånglar.

Min erfarenhet är att dom brukar vara bra, åtminstone den engelska supporten (USA), annat kanske i Sverige.

Mvh

 

Ps. Skapa först en systemåterställningspunkt innan du börjar

Windows Vista http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01792673#N70

Windows 7 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-restore-point

Windows 8 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c03529023

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova att avinstallera hela paketet och därefter startar du om datorn och installerar detta på nytt.

Adobe Premiere Elements avinstallation http://helpx.adobe.com/photoshop-elements/kb/uninstall-premiere-elements-photoshop-elements.html

 

Alt. Revo Uninstaller (Freeware) kan vara till hjälp för att rensa allting: http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

 

Starta om datorn är viktigt efteråt.

 

Sedan provar du igen med din aktiveringsnyckel och är det fortfarande problem, så kontaktar du supporten igen och förklarar noggrant vad du gjort och vad som krånglar.

Min erfarenhet är att dom brukar vara bra, åtminstone den engelska supporten (USA), annat kanske i Sverige.

Mvh

 

Ps. Skapa först en systemåterställningspunkt innan du börjar

Windows Vista http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01792673#N70

Windows 7 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-restore-point

Windows 8 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c03529023

Avinstallerat har jag gjort flera gånger, senaste gångerna med CCleaner. Startat om har jag också gjort.

 

Jag har till och med tagit mig för att ladda ner och installera demoversionen direkt från Adobes sajt. Har aktiverat programmet sen med mitt serienummer/licensnyckel utan att jag kommit en bit närmare.

 

När det gäller supporten så har jag varit i kontakt med den engelskspråkiga via chat. Det fungerade inte för dem  att lösa problemet så jag blev till slut av okunnighet hänvisad till en icke existerande svensktalande support per telefon.

Beskriver mig annars som hyfsad i engelska, men att beskriva problemet på ett begripligt sätt känns inte enkelt i detta fall. Så jag vore grymt tacksam för någon kunnig person att prata med på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig avinstallation tar inte bort allt från datorn.

 

En del blir kvar i registret och då behövs ett annat program som spårar allt som händer vid installationen.

Finns många program som kollar just om detta typ du har 30 dagar på dig och då spärras programmet genom att titta i registret eller någonstans på HDD:n  när du installerade det senast m.m.

 

Norton hade ett liknande program på gamla DOS tiden också.

Väldigt bra om man får in skräp i datorn med, givet är att datorn fungerar efter skräpet.

 

 

Jag brukar använda detta som är gratis nedan.

 

https://www.comodo.com/home/support-maintenance/programs-manager.php?track=2720&key5sk0=2720&key5sk1=1e0c525c8cee346a5999abee0d0eae051b6701b7

 

Finns fler liknande program.

 

Men eftersom du installerat många ggr. så kanske det inte hjälper heller.

Du får söka upp i programmet vad du vill avinstallera och sen ta bort allt, även i registret som detta program gör.

Programmet ligger i bakgrunden och loggar allt som vill in i datorn och kan avinstalleras sedan.

När du avinstallerat så frågas det om du vill ta bort ur registret med(continue) som du klickar på så ska det vara rensat.

Du kan ju testa/installera med något simpelt innan så du ser hur det går

till?

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Och för det andra så köpte jag via webben, (även om jag inte laddade ner mjukvaran direkt eftersom det alternativet inte fanns). Det gick jättebra. Nu har jag reklamerat också, och en ersättningsskiva är på väg.

Det var webbshop typ denna där man laddar ner fil för programmet direkt efter köp som jag menade. Förmodligen hade detta fungerarat mycket bättre än att köpa en skiva på Dustin. Det kassa med att köpa program på skiva är att programvaran ofta är gammal och kan behöva uppgraderas direkt. Största fördelen med att köpa program via nerladdnings-webbshop är att är man kan vara igång nästan direkt utan leveranstid på flera dagar:

http://www.adobe.com/se/products/premiere-elements/buying-guide.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrens tid är inte förbi. Nu funkar det!

 

Vet inte varför jag fick för mig att försöka starta programmet en gång till, men jag gjorde det. Och eftersom datorn just då inte var ansluten till internet fick jag hoppa över aktiveringen. Av någon anledning så hoppade programmet igång ändå. Jag trodde i min bokstavliga enfald att man ska göra precis som programtillverkaren rekommenderar, annars blir det tokigt. Det är nog den inställningen som varit "problemet" här. ;) Förutom då förstås budskaget från Adobe att aktivering via internet var ett nyckelhål som det gällde att passera, annars skulle inte programvaran gå att använda alls.

Efter det lyckade försöket bytte jag lokal med internetanslutning och det gick bra även då. Aktiveringsdialogen kom upp efter start i stället för före.

 

Får tacka för allt engagemang i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...