Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Språkinställningar i op.sys?


K Olagus

Rekommendera Poster

Nu ett nytt ämne:

 

Efter att jag skapade ett Facebookkonto, så har jag haft problem med språket. Det är inställt på svenska i mitt operativ, men varhelst jag skriver nu - här på eforum, Facebook eller andra ställen på webben - så korrigeras jag till engelska och jag har röda streck under nästan alla ord. Vad kan ha hänt? Har ju kollat flera ganger att det står svenska i mina inställningar! Ganska jobbigt att sitta och korrigera alla texter jag skriver alltid. Kan bli pinsamheter ibland t.om.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webbläsare?

I Firefox ser det ut så här vid högerklick här där jag skriver text:

 

post-52940-0-57521600-1420483456_thumb.png

 

Tillägg: Mera inställningar i Firefox

 

post-52940-0-71603000-1420483632_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder vanligen IE 11, Firefox har jag, men använder den inte så ofta. Har inte tänkt på om det finns språkinställningar I IE. Letar nu, men hittar inget. Jo, förresten det gjorde jag, men svenska är förvalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Språkinställning på svenska behöver inte per automatik innebära att rättstavningskontrollen sker på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det förstås. Engelskan/amerikanskan dominerar överallt där man inte bett om den.

 

Då föreslår jag K Olagus att ta bort den eventuella bocken framför Stavningskontroll.

1. Klicka på kugghjulet uppe i högra hörnet på Internet Explorer.

2. Välj Hantera tillägg.
3. Markera Stavningskontroll

4. Om du har en bock framför Aktivera stavningskontroll, ta bort den och klicka sedan på Stäng.

 

Ovanstående gäller Windows 7, som jag tror att K O har. I Windows 8 väljer man snabbknappen Inställningar och klickar på Ändra datorinställningar. Inställningarna för stavningskontroll hittar man under "Allmänt".
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...