Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update fungerar inte


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har varit evakuerade under några månader och därför haft min stationära dator nerpackad. Skulle idag sparka igång den genom att först göra uppdateringar. Uppdaterade först mitt antivirus/säkerhetsprogram F-Secure och försökte sedan uppdatera via Windows Update. Då får jag upp en ruta som säger att jag inte kan uppdatera eftersom Windows Update inte körs, starta om datorn. Det gjorde jag några gånger utan resultat. Jag har också varit inne på Microsofts sidor och kört "FixIt" bl.a. Hjälpte inte heller. Körde Felsökning via Kontrollpanelen och där verkade det vara något fel någonstans som först inte kunde lösas men sen löstes. Förstod aldrig vad, det var för kryptiskt. Men det avhjälpte inte problemet med Windows Update. Jag har Windows 7 Pro på den datorn.

 

Nu tänkte jag sova på saken, men passar också på att ställa frågan här: vad gör jag?

 

MVH

K Olagus

post-62800-0-60803100-1420422405_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova denna länk:

http://forums.mydigitallife.info/threads/45005-Simplix-Pack-to-update-Live-Win7-System-Integrate-hotfixes-into-Win7-distribution

 

Hämta via "Download:direct link 20-30 rader ner på sidan och omfattar uppdateringar fram till november 2014.

 

Kolla i tjänster om tjänsten Windows Update (wuauserv) körs? Om inte starta den manuellt under Tjänstestatus och ställ in under startmetod (förskuten start). Om detta inte hjälper så titta under meny Beroenden, där framgår vilka tjänster som behöver vara igång för att tjänsten Windows Update ska kunna startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hämtat uppdateringarna enligt din rekommendation. Såg att Windows Update är aktiverat under tjänster i sysconfig, men sen kommer jag inte längre och Windows Update kan inte uppdatera nu heller. Samma felmeddelanden.

 

Hittar inte det du skrev under "Tjänstestatus".

 

K Olagus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta efter "Windows Update" i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade tjänster, men i.ö. verkar datorn hamnat I kaos. Alla säkerhetsprogram (F-Secure och Windows inbyggda är satta ur spel). Internet Explorer kraschar/stänger sig och det är svårt att få något att fungera normalt. Kör en felsökning för att se vad som kan tänkas vara fel.

 

Skall testa dina rekommendationer Cecilia om IE vill vara med. Skriver detta på annan dator. Bifogar bild på hur det såg ut I Tjänster.

 

K Olagus

post-62800-0-67354500-1420467072_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din bild ser normal ut i alla fall.

 

Det kan ju ha varit något som gått fel under uppdateringen av F-secure så börja med att avinstallera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, nej, systemåterställning gick inte att utföra. Ångrades. Ny installation av F-Secure. Hjälpte inte. Ruta 1: Jag kan inte hämta Windows Update-uppdateringar. Jag kan inte se vilka jag har installerat.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter: talade med F-Secures support som säger att det förekommit att F-Secure Internet Security 2015 har ställt till det med Windows Update. Så jag fick en fil att hämta med ett nytt F-Secure Intenet Security 2015 efter att ha avinstallerat det gamla. F-Secure-installationen står och stampar på borttagande av Spybot Search and Destroy som det tydligen är I konflikt med. (Inte på mina andra datorer!). 75% kommer det till, sen händer inget, jag får inte F-Secure installerat.

Det verkar bli mer och mer komplicerat. Det jag ofta har gjort tidigare, nämligen systemåterställning, det fungerar plötsligt inte heller. Det hade kanske hjälpt mig att lösa problemen, även om jag hade fått jobba med många månaders uppdateringar. Hellre det dock.

Har för mig att det ska finnas ett slags verktyg för att få bort F-Secure ordentligt, om det nu är något som spökar. Har letat, men inte funnit. Någon som har en länk att skicka mig? Ett sista halmstrå?

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är detta äventyret löst! Tack alla och speciellt Tune som gav mig länken till avinstallationsredskapet. Nu började jag I rätt ända. Städade, startade om, tog ner Windows Updates uppdateringar, tog bort - tillfälligt - Spybot Search and Distroy som F-Secure stod och fightades med. Sen installerade jag F-Secure som uppenbarligen ansåg att jag hade förbrukat 2 av mina tre licenser - det har jag inte, men det får jag ta med supporten sen.

Lite trött på alla kollisioner mellan program. Men det var ju intressant att veta att F-Secure skapar problem med Windows Update.

 

Nå, lägg detta till handlingarna!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet kan vara hos Microsoft och då är det bästa att sova på saken, men kolla för all del att klockan går rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite Offtopic men jag tycker att F-secure är skräp. Har inte använt det själv men personer som jag hjälpt med datorproblem har haft det och programmet har mest orsakat en mängd problem som jag inte råkat ut för med andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har F-secure i en dator med Windows 7 sen i somras och har inte märkt några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har faktiskt heller inte haft problem med F -Secure mer än kanske någon enstaka gång. Då har det alltid gått att lösa med deras support. Det som inträffade nu, kan ju faktiskt vara lite självförvållat - att jag valde uppdatera F-Secure före Windows. F-Secures support är också ärliga i sin support när de säger att det har hänt att någon fått problem med Windows Update. Jag utgår från att de jobbar med problemlösning, något annat vore väl "självmord". Jag har alltid haft F-Secure och är nöjd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...