Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa med Recuva men inte få tillbaks virus?


PC Senior

Rekommendera Poster

Ett virus som jag kan hitta namnet på, släckte datorn så jag återställde den till april och har förlorat en hel del. Men om jag återställer ex. allt med Recuva lär viruset återställas också, förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Recuva återställer du filer som du har raderat från olika lagringsmedia. Recuva kan även ta tillbaka filer när papperskorgen har tömts. Jag använder recuva för att återställa filer från t.e.x. USB-minnen. Om det är några filer som du inte känner igen så kan detta vara viruset. Jag fick en gång några filer som började med @. Dessa filer raderade jag så fort jag såg dem.

 

Jag har speciella mappar till mina filer  och virusfilerna ligger oftast inte i dessa mappar. Men vissa HTML-filer sägs innehålla skadlig kod.  Dessa filer med skadlig kod flyttar jag till mina andra datorer som jag inte har internet på. På den datorn som jag inte har internet på gör de ingen större skada. D.v.s att datorn blir långsammare eller nåt sånt. En gång fick jag ett virus som gjorde att hårddisken snurrade fortare och fortare trots att jag bara skrev ett vanligt email eller tittade på kort. Då tog jag och gjorde backup på alla mina datafiler och program som jag ville spara. Sen formaterade jag om hårddisken och installerade om allt igen. Men då hade jag nog inte tillgång till nätet jämt och kunde hämta nåt bra antivirusprogram. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett virus som jag kan hitta namnet på, släckte datorn så jag återställde den till april och har förlorat en hel del. Men om jag återställer ex. allt med Recuva lär viruset återställas också, förslag?

Recuva kan återställa filer, dock knappast alla filer eftersom en del troligen har skrivits över i samband med att du gjorde någon sorts återställning. Men Recuva kan inte återställa de registerinställningar som gjorde att de skadliga programmen kördes, dvs du kan få tillbaks skadliga filer i datorn men de kommer inte att köras och därmed inte ställa till med något.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ibland kan recuva återställa bildfiler som är överskrivna.... Märkligt!

En överskrivning innebär förlust av data, då kan inte Recuva göra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En överskrivning innebär förlust av data, då kan inte Recuva göra något.

Jag har kunnat återställa filer från Recuva som det står unrecovered på. De flesta filer är dock oåterställningsbara. Finns det ordet på svenska ? Svenska är inte mitt bästa ämne trots att jag råkar vara svensk. :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kunnat återställa filer från Recuva som det står unrecovered på. De flesta filer är dock oåterställningsbara. Finns det ordet på svenska ? Svenska är inte mitt bästa ämne trots att jag råkar vara svensk. :-(

/Maria

Filer som det står "unrecovered" (inte återställningsbara) är inte överskrivna för då kan inte Recuva hitta dem ens.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är frestande att återställa 8 månaders arbete. Utan tid att välja blir det att återställa allt eller inget och få in en massa som inte går att använda.

 

Jag hittar spår sedan 2010 så vad kan det ställa till med, rensa igen det som redan är rensat och vad mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bli mångs skrotfiler också om du använder "deep scan"

Då behövs också programmet hardwipe som utplånar skrotfilerna. Var utvilad när du använder det programmet annars utplånar du fel filer.

 

Filer som innehåller texten pdf och inget tillägg kan vara en omdöpt pdf-fil. Alla filer kan läsas med en vanlig editor trots att de innehåller skräptecken. Om det står nånting med HTML så döp om filer till HTM. Om det står doc är det en omdöpt wordfil. Om det står MZ i början av texten är det en omdöpt EXE-fil. Såna filer kan tyvärr vara förstörda när man har döpt om den. I en exe-fil måste all kod vara rätt.

 

Kom bara ihåg att INTE spara några ändringar om du använder en editor eller anteckningar för att kolla vad det är för filer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag kör backup först, sedan en lätt sökning och återställning av allt. Blir det dåligt använder jag backupen. Annars en djup sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte lagra något eller skriva något till den disk du ska försöka återställa filer till. Då blir det svårare och ibland  omöjligt att återställa filer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat program som du kan använda att granska filer med är edit pad lite. JPG-filer börjar med JFIF om du kollar på såna i Edit pad lite. 

 

Kom bara ihåg att inte spara några ändringar!

 

Orsaken till att jag inte ger några länkar till programmen jag skriver om är att jag inte vet någon bra virusfri eller annonsfri sida att ladda ner dem från. Vissa filer förlorar sitt tillägg när man återställer dem. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ska skärpa mig igen och har sagt till, att ha OS i en partition och det mesta annat i andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill återställa allt men måste anvisa plats. Kan det läggas i ny mapp var som helst så jag kan ta bort det igen?

 

Något bättre program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna ska inte återställas på den partition som man håller på och räddar filer från, annars finns det inga krav.

 

Här är de fyra bästa gratis filräddningsprogram enligt ett test: http://www.techsupportalert.com/best-free-data-recovery-file-undelete-utility.htm

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla på dessa gratisprogram. För proffsen finns också manuell  dataräddning eller vad det heter på svenska. Manual recovery. Det fanns i det också i det första återställningsprogrammen som jag använde. Jag hade Norton utilities för dos när jag hade Windows 3.1. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna ska inte återställas på den partition som man håller på och räddar filer från, annars finns det inga krav.

 

Här är de fyra bästa gratis filräddningsprogram enligt ett test: http://www.techsupportalert.com/best-free-data-recovery-file-undelete-utility.htm

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Med ett av dessa program kan man välja vilka sorts filer man vill återställa. Det kanske var PC Inspectior file recovery. Jag kommer inte ihåg nu. I vilket fall som helst funkar inte det programmet till min dator som jag har Windows 7 på :-( Jag använde det programmet när jag hade Windows 98. Men det är inte fel att använda papperskorgen. Låt den inte bli för full bara. Jag råkade radera en fil på min andra dator och då återställde jag flera MB från papperskorgen bara för att jag inte visste vilket nummer filen hade eller hur kortet såg ut. Mina kort har nummer....

 

Nu tömmer jag papperskorgen regelbundet... Men då blir det också svårare att använda andra  filräddningsprogram. Men man kan ju alltid använda filräddningsprogram på USB-minnen eller på disketter. 

 

Ångra ta bort kan man ju också använda sej av om man kommer ihåg det innan man stänger av datorn eller startar om den.

 

Ångra ta bort kan man göra från skrivbordet i de flesta fall. Ångra klipp ut eller ångra kopiera finns ju i de flesta ordbehandningsprogram. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Recuva och flyttat allt som den hittat till en ny oanvänd lösdisk. Ser ingen bra bruksanvisning och ska nu testa lite varianter. Vad ska man göra nu så allt fungerar som förut om möjligt?

 

Jag ska starta om och jämföra med eller utan den lösdisken. Enda jag kan komma på om den inte hittar allt nu, är att köra varje partition för sig och sedan kopiera tillbaks dem.

Lösdisken ska helst bort igen, den tillhör en likadan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle vara du skulle jag kopiera alla bra filer till CD-RW eller DVD-RW skivor. Dessa skivor kan du kolla med CD-check. Löstagbara hårddiskar vet man aldrig när de går sönder...Dessutom kan de ramla i golvet :-(  Om du hittar många bra filer på skivorna sen som du vill spara ska du lagra dem på Arkiv-CD.R eller Arkiv-DVD-R. LP-CD-R och Vinyl CD-R duger också men de måste kollas med jämna mellanrum så att de fortfarande är läsliga. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle vara du skulle jag kopiera alla bra filer till CD-RW eller DVD-RW skivor. Dessa skivor kan du kolla med CD-check. Löstagbara håddiskar vet man aldrig när de går sönder...Dessutom kan de ramla i golvet :-(  Om du hittar många bra filer på skivorna sen som du vill spara ska du lagra dem på Arkiv-CD.R eller Arkiv-DVD-R. LP-CD-R och Vinyl CD-R duger också men de måste kollas med jämna mellanrum så att de fortfarande är läsliga. 

/Maria

Jag har en gammal disk på USB men en av tre i 2 datorer är flyttbara så jag kan göra flera backuper. Vi har en lagringsdisk i nätet också men CD kan vara bra för bilder och dokument.

 

Inget bra har hänt att återställa så nu ska jag kolla optioner

http://www.piriform.com/docs/recuva/using-recuva/wizard-mode/recovering-your-files

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog flytta dokument, bilder etc själv till de rätta mapparna. Program får installeras om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

*.PNG-filer förlorar ofta sitt tillägg. Det kan vissa andra filer göra också men det verkar visst mest vara *.PNG filer som gör det. Det kanske beror på att jag först har skapat dem på min Linux dator. Jobbigt att behöva döpa om en del hel filer. Jag har  fått en del *.jpg filer också som har bytt tillägg. Dessa filer börjar med Jiff. Exif-filer kan komma från lite olika program men oftast kommer de från *.jpg filer. Om du har en kamera som sparar bilder i ett annat format döp om Exif-filerna till den filändelse som dina bilder från kameran har. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...