Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av och startar om


spinnare357

Rekommendera Poster

Har haft problem med min bärbara dator en tid.  När jag har den inkopplad till min dockningsstation fungerar det normalt. Men om jag kopplar bort den och använder den för sig så startar den om, (i bland efter en minut, i bland efter fem minuter) och på skärmen står det text på svart botten.

 

Fick tidigare i höst hjälp med ett program, (Macrium Reflect) för att ta kopia på C: och lägga å D: och kopia på både C:, D: och E: (Recovery) som sparas på extern hårddisk.

 

Macriun Reflect Standard Edition köpte jag eftersom gratisversionen inte hade startmeny "Add Recovery Boot Meny Option" vilket ju fanns på betalversionen

 

Vid kopieringen med Reflect avbröts det hela och en error code 1117 kom.

Körde CHKDSK/R och efter ett par körningar fungerade allt.

Vill också nämna att externa disken sitter i dockningsstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt går det inte att bifoga en bild, vad gör du och vad händer?

 

Vad står det för text på svart botten när datorn startar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att "bifoga fil" både kort tagit med mobilen, (på dataskärmen) och "alt+prt sc" av samma kort som jag klistrar in i word

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att bli rätt varmt någonstans enligt bild 2 och det kan leda till konstiga problem. Har du kört testerna som tydligen finns där?

 

I första bilden står det att datorn inte hittar hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som CPU är för varm, därför dessa problem skulle jag gissa på.. det man kan göra är att titta så att inte ngt är täppt av damm elr liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör via dockningsstationen fungerar det utan problem. Hade datorn igång flera timmar i går kväll utan problem.

När jag kopplar ur dockningsstationen kan den starta om efter 1 minut lika väl som efter 30 minuter. Likadant om jag stänger locket på datorn och öppnar igen så blir det enl. bild 1.

För någon vecka sedan var datorn igång 10 timmar utan problem då jag satt och arbetade med den, (inkopplad på dockningsstationen).

Borde blivit för varm då?

När den ser ut enligt bild 1 och jag kopplar in dockningsstationen och startar om, antingen genom "control,alt,delete" eller stänger av och startar om så får jag göra flera försök innan det fungerar. Oftast inte om jag inte lyfter upp den och släpper den i bordet. Medger att det låter åt h--te men antingen är den kass eller så startar den.

Hur som helst har jag ingen bärbar dator  i nuläget viket var avsikten med just bärbar dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en sån dockningsstation som lyfter upp datorn så att det blir bättre ventilation under datorn?

Blir det 70 grader någonstans när datorn är ansluten till dockningsstationen?

 

Låter som att hårddisken inte sitter riktigt bra fast. Du kan läsa i manualen hur du öppnar en lucka på undersidan av datorn för att komma åt hårddisken och sen tar du ut och sätter tillbaks hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockningsstationen ansluts med sladd så datorn står på bordet

Det låser varm luft på sidan, men inte alltid.

Vid tillfälle då jag suttit med datorn i knät har jag noterat att det blåser varm luft när fläkten går.

 

I dag har datorn varit igång sedan tio ca och till nu 18'22 utan problem.

Vill passa på att nämna att tangentbordet och musen strular på så sätt att knapptryckningar inte reagerar och pilen på skärmen flyttar sig inte.

Avstånd mellan usb-stickan i datorn och tangentbord och mus är ca1,5m.

Frågade i butiken och fick beskedet att det beror på för långt avstånd.

I texten ovan har jag fått backa och redigera ca 15 ggr.

Känns fel "1,5m"? Borde vara längre. Ja det är nya batteri i.

 

Angående temperaturen, hur kollar man den?

 

Skall bara betala räkningar innan jag tar isär datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en kamrat som hade haft sin laptop i knäet den pajade på grund av överhettning betedde sig konstigt med omstarter och annat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De få tillfällen jag haft datorn i knäet har jag alltid kollat så att det är fritt framför hålen där luften blåser ut, kanske det inte kom in tillräckligt med luft?

 

Vilka temperaturer skall det vara normalt?

 

Kan man testa datorn på något sätt?

 

Jag lutar åt att det är glapp i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger spinnare357, att felet bara uppstår när datorn kör på batteri, och felet uppstår inte när den sitter i dockan.

Hur gammalt är batteriet?

Kan faktiskt vara batteriet som strular, har själv haft det felet några ggr.

Vet du hur gammalt batteriet är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet inte hur gamla batterierna är. Köpte datorn begagnad, (vart på leasing i 2 eller 3 år) av It-företag. Enl. butiken var datorn genomgången så att allt skulle fungera när jag köpte den i mars 2014.

Butiken hade bytt in ett 20-tal datorer som verkade lite använda bl a var pekplattan inte blanksliten

Det är en Dell Vostro med belysning i tangentbordet som kostade 3.500Kr och hade kostat ny närmare 15.000Kr enl. butiken.

Så allt kan ju gå sönder eftersom den är begagnad vilket det ju även gör på nya apparater.

Skall prova att koppla ur den från dockningsstationen men ha laddaren ansluten.

På bild ett ser det ut som den inte hittar hårddisken därav min tanke att det kunde vara glapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört datorn bara på batteri i ca: 1 timma nu utan problem.

Vad det än är för fel verkar det uppträda slumpartat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det kan vara mycket som är fel på. Batteriet är redan nämnt.

Mitt förslag är skadad hårddisk. Där jag jobbar, ett jättestort amerikanskt företag, föreslog jag en gång IT-supporten, att vi skulle skjuta upp mitt problem från fredag em till måndag fm. Och fick svaret.

Absolut inte måndag är vår värsta dag. Folk har varit ute och rest. Och när de kommer till kontoret på måndag så fungerar inte deras (bärbara) dator.

Vi har enbart Dell. På min gamla Dell så började olika program krångla efter 1 år. Ominstalltion. Det höll 6 månader. Ominstallation, det höll 3 månader.

Sedan ny hårddisk.

På min nuvarande Dell så hängde den sig efter en resa. Det blev ominstalltion. Och sedan har jag en följd av strul. Typ sparade mail i Outlook kraschar när jag försöker öppna bilagan, Jag flyttar sidbrytningar i Excel före utskrift. Och Excel flyttar tillbaka osv.

Typiskt för skadad hårddisk. Program beter sig märkligt.

Så min rekommendation är ny hårddisk.

Tyvärr finns risken att vanan att dunka datorn i bordet och tidigare ägare kan ha skadat hårddiskkontakten i datorn så mycket så den är ohjälpligt skadad.

Annars

En ny SSD av bra kvalite (Jag är allergisk mot Sandforce chip)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s204082997&o=produkt_betyg#rparams=m=s204084244

Och ominstallation av allt....

Men du har förstås ingen Windows DVD....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har Reflect (betalversonen) som jag skapat en kopia med, och den ligger på en extern hårddisk.Se tidigare inlägg. Skulle citera från tidigare inlägg men vet inte hur man gör. Dom knappar som finns under hjälp kan jag inte se.

Har använt datorn med laddaren och dockningsstationen inkopplade utan att den har startat om eller betett sig konstig alls.

Har inte använt datorn vecka 3 då jag inte vart hemma, men den startade som vanligt igen i måndags.

Om hårddisken är skadad, kan den då fungera ibland och ibland inte?

Kan man testa hårddisken för att se om den är trasig?

Körde datorn (innan jag åkte bort) bara på batteriet och då startade den om och hittade inte hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#Jannejanne"

Innebär det att bärbara datorer är undermåliga och krånglar mest hela tiden?

                                 

                           Från föregående inlägg.

Hur gör man ett citat? 

Kan man testa hårddisken och batteriet?


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett citat gör man antingen genom att klicka på Svara-knappen under det inlägg man vill citera eller genom att i svarsrutan klicka på knappen som ser ut som en talbubbla (som i tecknade serier) och sen klistra in den önskade texten inuti rutan som då dyker upp i svarsrutan.

 

Eftersom det är svårt att få bort damm själv från bärbara datorer, och det leder till att datorerna blir varmare vilket i sin tur leder till problem, är det svårt att få bärbara datorer att hålla lika länge som stationära.

 

Man kan testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) eller i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

 

De få tillfällen jag haft datorn i knäet har jag alltid kollat så att det är fritt framför hålen där luften blåser ut, kanske det inte kom in tillräckligt med luft?

Det är ju lika viktigt att det är fritt framför luftintagen, t ex på undersidan av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt göra som du beskriver.

 

I rutan med alla knappar överst har jag

1: klickat på talbubblan   =   en ruta kommer upp

2: markerat text i ett inlägg (hålla nere vänster musknapp och dra) högerklicka och kopiera

3:ställt mig i rutan och högerklickat, klistra in  =   händer ingenting 

 

Från inl 21

Kan hårddisken är skadad kan den då fungera ibland och ibland inte?

 

Inl. i dag 24 blev inte så bra. När jag skrivit klart och klickade på skicka, kom det upp på skärmen att jag inte hade behörighet att göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fått fram citatrutan i ditt svar, klicka en gång på den första knappen (fyrkant med något i) och därefter vänsterklickar du efter texten "[ quote]" följt av att du trycker Ctrl+V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...