Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 startar inte efter BIOS-uppgradering


Pejo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Moderkort: MSI P67A-C45

 

Igår startade jag för första gången på länge MSIs windows-program LiveUpdate. Uppdaterade drivrutinen för grafikkortet (utan att behöva starta om) och såg att även BIOS kunde uppdateras. Har efteråt googlat att man inte ska uppdatera BIOS inifrån Windows, men allt gick till synes utan problem. Nu krävdes omstart och sedan dess går inte Windows igång. Hinner se de första punkterna i det som ska bli Windows-loggan, sedan fryser bilden och datorn startar om utan synlig blåskärm.

  • Windows har kört startreparation flera gånger utan att hitta några (lösbara) problem.
  • Jag har backat till en återställningspunkt utan resultat.
  • Windows går inte igång i felsäkert läge.
  • Kommer in i BIOS-programvaran utan problem och hittar inget uppenbart fel. Har flashat om BIOS här från USB (både den gamla och nya versionen) utan några felmeddelanden, men Windows-problemet kvarstår.

Har en riktigt gammal systemavbildning och en återställningsskiva från leverantören. Går det att rädda min Windows-installation eller är det bara att göra om den?

 

Hälsningar

/Johan S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att gå in i BIOS och välj "Restore Defaults", spara och starta om.

 

När du skriver att du inte kan hitta några "uppenbara fel". Vad är det då du har tittat på? Det är ju onödigt att komma med förslag på sådant du redan kontrollerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla förslag.

Lösningen kom från Åge:

 

Hej Pejo!

Min första tanke när jag läser om dina problem är inställningarna för SATA i BIOS.
Om du installerat Windows med SATA inställt på "IDE" och SATA får inställningen "AHCI" efter uppdateringen får du just de problem du har nu.

Samma sak om inställningen för SATA vid installationen av Windows var "AHCI" och att BIOS ändrade detta till "IDE" efter uppdateringen.

Jag skulle föreslå att du kontrollerar vilken inställning SATA har för den disken som du har Windows på. Är den idag "IDE" ändrar du till "AHCI" och är den idag "AHCI" ändrar du till "IDE", sparar och starar om.

Jag misstänker att ditt problem ligger i att inställningen för SATA är en annan efter BIOS-uppdateringen än den var vid installationen av Windows.

Jag har själv sett de "symptom" du har just p.g.a. att inställningen för SATA inte längre är den som den var vid installationen av Windows.

Vänligast
Åge

 

Än en gång, stort tack. Såg framför mig resten av julledigheten spenderad vid datorn för att rädda/återskapa min Windows-installation.

 

God fortsättning på helgerna!

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...