Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har någon råd om åtgärder på eget nätverk


~Helén~

Rekommendera Poster

Mina barn har börjat klaga över att vårat nätverk är dåligt. Jag har nu fått tummen ur och mätt hur det egentligen ligger till med det härhemma. Vi har bredband via ComHem på 100 Mbit. Min egen dator är kopplad med fast kabel till routern och ger nedkopplingshastighet 112,40 samt uppkopplingshastighet 11,95. Barnens datorer är kopplade via trådlöst och har ned 2,07 resp 1,25 och upp 8,09 resp 2,30. Om jag kopplar bort det fasta nätverket på min egen dator och kör via trådlöst så får jag ned 5,97 och upp 7,46. Då står datorn precis bredvid routern. Som ni ser är det trådlösa riktigt uruselt framförallt för barnen som sitter i andra rum. JAg testade att koppla in en annan router som jag hade stående för att försöka förlänga signalerna. Förmodligen gjorde jag fel för det verkade istället bara ställa sig att störa ut signalerna från router 1 så det blev mycket sämre än tidigare. Jag har läst lite om el-lan och ser att det kan vara ett bra alterntiv men då löser det bara problemet för barnens datorer och inte mobiltelefonerna. Vad skulle ni rekommendera för lösning/lösningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade ju en annan router som du försökte koppla in samtidigt som den "gamla". Vad händer med hastigheten om du bara använder den "andra"?

 

Fabrikat & modell på dessa två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ställer två routrar bredvid varandra som använder samma kanel kommer de störa ut varandra och hastigheten blir nästan obefintlig.

 

Jag skulle börja med att försöka förbättra det trådlösa nätverket genom att göra dessa saker:

 

  • Se om du kan placera routern bättre. Den borde stå rätt öppet och inte när en vägg. Om det går flytta den så att den står så centralt i huset som möjligt
  • Undersök vilken trådlös kanal du borde använda. Om du kör 2,4 Ghz har du 3 kanaler att välja på, 1, 6 eller 11. Du kan använda ett program som Insssider för att se vilka kanaler alla andra i området använder. När du vet vilken kanal som är populärast välj den minst populära. Troligtvis kommer kanal 6 vara mest använd eftersom den ofta används som standard.
  • Kolla upp vilken trådlös standard du använder. Oftast kan man välja att köra blandläge med G och N för högsta kompabilitet men jag skulle rekommendera att välja en standard och köra på den. G standarden brukar oftast ha längre räckvidd än N men är väldigt mycket långsammare än N.

Hade också problem med dålig trådlös prestanda och löste det genom att ha en trådlös router i varje rum där jag har enheter som kan koppla in med kabel. Alltså jag har en trådlös basrouter och sen sätter jag upp en exakt likadan trådlös router i en trådlösbrygga med basroutern i t.ex. vardagsrummet. Sen kopplar jag in Xboxen med en nätverkskabel till routern i vardagsrummet. Om du gör det med alla enheter som har en nätverksport kan du avlasta det trådlösa nätverket och ta bort en hel del RF störningar. Man får också väldigt mycket bättre througput när man kör med en trådlösbrygga.

 

Dock kräver den lösningen en hel del trixande. Jag använder ett antal Linksys E900 routrar som jag har installerat DD-WRT på. Den firmware som följer med är långt ifrån tillräckligt bra för att man ska kunna göra det här med bra prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade ju en annan router som du försökte koppla in samtidigt som den "gamla". Vad händer med hastigheten om du bara använder den "andra"?

 

Fabrikat & modell på dessa två?

Vet inte om det fungerar att ta bort den första routern då den fungerar både som modem och router. Det är den jag fick från ComHem.

Fabrikatet på routern från ComHem är Netgear CG3100. Den jag kopplade in extra är en Netgear WNR 3500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ställer två routrar bredvid varandra som använder samma kanel kommer de störa ut varandra och hastigheten blir nästan obefintlig.

 

Jag skulle börja med att försöka förbättra det trådlösa nätverket genom att göra dessa saker:

 

  • Se om du kan placera routern bättre. Den borde stå rätt öppet och inte när en vägg. Om det går flytta den så att den står så centralt i huset som möjligt
  • Undersök vilken trådlös kanal du borde använda. Om du kör 2,4 Ghz har du 3 kanaler att välja på, 1, 6 eller 11. Du kan använda ett program som Insssider för att se vilka kanaler alla andra i området använder. När du vet vilken kanal som är populärast välj den minst populära. Troligtvis kommer kanal 6 vara mest använd eftersom den ofta används som standard.
  • Kolla upp vilken trådlös standard du använder. Oftast kan man välja att köra blandläge med G och N för högsta kompabilitet men jag skulle rekommendera att välja en standard och köra på den. G standarden brukar oftast ha längre räckvidd än N men är väldigt mycket långsammare än N.

Hade också problem med dålig trådlös prestanda och löste det genom att ha en trådlös router i varje rum där jag har enheter som kan koppla in med kabel. Alltså jag har en trådlös basrouter och sen sätter jag upp en exakt likadan trådlös router i en trådlösbrygga med basroutern i t.ex. vardagsrummet. Sen kopplar jag in Xboxen med en nätverkskabel till routern i vardagsrummet. Om du gör det med alla enheter som har en nätverksport kan du avlasta det trådlösa nätverket och ta bort en hel del RF störningar. Man får också väldigt mycket bättre througput när man kör med en trådlösbrygga.

 

Dock kräver den lösningen en hel del trixande. Jag använder ett antal Linksys E900 routrar som jag har installerat DD-WRT på. Den firmware som följer med är långt ifrån tillräckligt bra för att man ska kunna göra det här med bra prestanda.

 

* Routern står tyvärr inte centralt i huset utan i vardagsrummet bredvid ComHem-porten där även min dator och husets skrivare står. Skulle jag flytta den till hallen som är mest central så skulle jag få fixa till långa nätverkskablar till skrivaren och min dator samt längre kabel till ComHem-modemet. Det känns bökigt och efter de mätningar jag gått runt i huset och gjort så kan det ju inte heller bli vidare mycket vinst då jag vid mätning av dator i vardagsrummet ca 2 m från routern bara fick ynka 2,48 i nedhastighet och 4,93 i upphastighet. Nedladdningshastigheten låg med andra ord bara 0,5 - 1 Mbit högre där än vad barnen hade i sina rum. Det känns som att det trådlösa nätverket är extremt lågt i jämförelse mot vad vi kan få vid fast uppkoppling. Den bästa trådlösa uppkopplingen jag mätte mig till var när datorn stod precis bredvid routern och ändå gav det då bara ca 5 % av hastigheten vid fast uppkoppling. Det känns som att något inte står riktigt rätt till med det....men vad vet jag, jag är ju inte nätverkskunnig.

 

*Om det är bandwidth du menar så står den på 20MHz. Kanal står på auto och hade tidigare valt 1 men nu 6. Är det bättre tycker du att fastställa den på bara en kanal? Jag har laddat hem programmet du föreslog men tyvärr får jag inte upp något alls under fliken Networks. Det är helt tomt och ödsligt där så jag ser varken mitt eget eller någon annans nätverk. Har googlat lite för att hitta vad som felar men har inte hittat något ännu.

 

* Standarden jag kör är 11 b/g/n och det känns väl som det bästa då alternativen är bara b, bara g eller bara b och g, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning kan vara att skaffa en bättre router och koppla in den till com hem routern och köra trådlöst på den istället. Bara du då inte glömmer att stänga av det trådlösa på com hem rouutern. Dom routrarna man får med sitt abonnemang är aldrig bra.

 

20Mhz är inte vad jag menar, du är bredden på kanalen. Du ska kunna välja vilken kanal du vill använda, som du säger står den på automatic vilket oftast är ett av valen. Jag skulle inte välja det utan jag skulle sätta den på 1 eller 11 om du inte kan mäta omgivningen och se vad alla andra använder. Kan vara ide att välja en kanal, testa och se resultatet och sen välja en annan kanal. Men de enda riktiga valen du har är 1, 6 eller 11 även om det finns fler att välja på.

 

Jag skulle välja att köra på enbart G eller N, vilket du ska välja beror på vad dina andra enheter stöder. Alla borde stöda G och troligtvis stöder de också N men det är lite osäkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Routern står tyvärr inte centralt i huset utan i vardagsrummet bredvid ComHem-porten där även min dator och husets skrivare står. Skulle jag flytta den till hallen som är mest central så skulle jag få fixa till långa nätverkskablar till skrivaren och min dator samt längre kabel till ComHem-modemet.

 

Vet inte om det fungerar att ta bort den första routern då den fungerar både som modem och router. Det är den jag fick från ComHem.

Fabrikatet på routern från ComHem är Netgear CG3100. Den jag kopplade in extra är en Netgear WNR 3500.

Dels skriver du att routern fungerar både som modem och router och dels skriver du att om du flyttar routern behöver du en lång kabel till modemet. Jag får inte ihop det.

 

Det känns bökigt och efter de mätningar jag gått runt i huset och gjort så kan det ju inte heller bli vidare mycket vinst då jag vid mätning av dator i vardagsrummet ca 2 m från routern bara fick ynka 2,48 i nedhastighet och 4,93 i upphastighet. Nedladdningshastigheten låg med andra ord bara 0,5 - 1 Mbit högre där än vad barnen hade i sina rum. Det känns som att det trådlösa nätverket är extremt lågt i jämförelse mot vad vi kan få vid fast uppkoppling. Den bästa trådlösa uppkopplingen jag mätte mig till var när datorn stod precis bredvid routern och ändå gav det då bara ca 5 % av hastigheten vid fast uppkoppling. Det känns som att något inte står riktigt rätt till med det....men vad vet jag, jag är ju inte nätverkskunnig.

 

*Om det är bandwidth du menar så står den på 20MHz. Kanal står på auto och hade tidigare valt 1 men nu 6. Är det bättre tycker du att fastställa den på bara en kanal? Jag har laddat hem programmet du föreslog men tyvärr får jag inte upp något alls under fliken Networks. Det är helt tomt och ödsligt där så jag ser varken mitt eget eller någon annans nätverk. Har googlat lite för att hitta vad som felar men har inte hittat något ännu.

 

* Standarden jag kör är 11 b/g/n och det känns väl som det bästa då alternativen är bara b, bara g eller bara b och g, eller har jag fel?

Har routern ramlat så att antenninfästningen blivit dålig?

 

Har något av barnen fått in något skadligt program eller installerat något fildelningsprogram (torrent) som använder internetanslutningen?

Vad har de för antivirusprogram och liknande samt när gjordes senast en fullständig genomsökning av deras datorer?

Byt krypteringsnyckel i routern utifall att någon granne skulle ha kommit över den.

 

Pröva med bara g-standarden till att börja med. Det går visserligen inte att få ut mer än 25 Mbit/s i nedladdning men den når längre än n-standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Det är bara jag som slarvar vid min beskrivning. Routern är alltså en kombinerad router/modem. Därav råkar jag benämna den som modem ena gången och router nästa men det är en och samma. Ursäkta mitt slarv. Flyttar jag alltså routern/modemet till hallen  måste jag skaffa längre ComHem-kabel (vet inte vad dena typ av kabel kallas) till den för att det ska räcka ut till hallen samt två längre nätverkskablar till dator och skrivare som står kvar i vardagsrummet.

 

Routern har aldrig varit i golvet. Den har inte heller några lösa antenner. Det är inte heller någon programvara som slöar ner för mätningen har gjorts från 4 datorer samt två mobiltelefoner. Samtliga gav samma dåliga mätning på det trådlösa. Nu har jag däremot lyckats få till mycket bättre trådlöst nätverk tack vara programvaran som användare esd tipsade mig om. JAg gjorde lite ändringar i inställningarna och labbade mig fram så nu ligger det trådlösa runt 20 Mbit t.om bort till barnens rum. :)  Men en sak har jag däremot inte lyckats göra något åt ännu. Mitt nätverk i jämförelse mot mina grannars har mycket sämre signalstyrka. Min ligger bara på runt -25 medan de ligger på mellan -71 till -90. Så detta ska jag felsölka vidare för att se vad jag kan göra åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

esd: Tack för ditt tips om programmet det har hjälpt mig mycket. Som jag skrev till Cecilia ovan så har jag efter lite laborerande med inställningarna fått till så att det trådlösa nu ligger på uppåt 20 Mbit ned och runt 11 upp. Men jag ska felsöka vidare på signalstyrkan som är mycket sämre hos mig än hos grannarna.  Jag ska nog testa en vända till med min andra router imorgon. Jag läste att man helst ska slå av det trådlösa på den första routern om man ska koppla en ytterligare på det vis jag gjorde.Får se om det kan göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det är - (minus) framför signalstyrkan så -25 är betydligt bättre än -71.

 

Om du ser till att de två routrarna använder olika kanaler (1, 6, 11) så ska inte deras respektive trådlösa nätverk krocka.

 

Kring 20 Mbit/s är normalt för g-standarden och det ska ju inte vara något problem att surfa eller spela online-spel med den hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha är det så det är, då hade jag fattat fel. Jag som trodde vi hade mycket sämre signalstyrka än alla andra här. ^_^ 

 

Allas våra datorer klarar upp till n och troligtvis även telefonerna skulle jag gissa med tanke på deras ålder. Modemet/Routern går däremot inte som esd skrev att ställa om till enbart n. Den går däremot att ställa till enbart g eller enbart b, därav tyckte jag det lät bättre att den stod kvar på den inställning som den har: 11 b/g/n, för då kan den väl även utnyttja n. Men jag kan ju labba lite med den inställningen också för att se om det gör någon skillnad.

 

Vi klagar inte över hastigheten som är nu :) . Det har ju blivit en avsevärd förbättring mot vad vi hade på det trådlösa förut. Det är väl bara det att när man väl börjat trimma på sakerna så fortsätter man väl gärna tills man fått till det så bra som det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, pröva med lite olika inställningar för använda standards och se vilken som ger bäst resultat hemma hos er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...