Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka datorer tål kyla och fukt?


Stringence

Rekommendera Poster

Hej!

 

Många har problem med varma datorer. Jag letar efter dator som tål kyla och fuktig miljö, gärna ner till minusgrader.

 

Har en stationär dator som alltid står på, nätaggregatet värmer hyggligt ner till + 10 grader ungefär. Efter att ha lusläst manualen, står att datorn är utrustad med temperaturskydd, den är byggd för att inte starta under +15 grader.

 

Hittills har alla säljare jag varit i kontakt med sagt att detta är standard, datorer är gjorda för torr och tempererad inomhusmiljö.

 

Någon som vet vart jag kan vända mig, eller har förslag på märken/modeller som fungerar i kyla/minusgrader?

 

Alternativet är annars att skapa värme runt burken, rätt komplicerat med datorn placering. 

 

Tack på förhand!

 

// 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget svar på din fråga mer än att de rörliga delarna mår sämre ju kallare det är. Dessutom mår ingen elektronik... oavsett om det är dator eller elektroniken i en bil... bra av väldigt hög luftfuktighet. Hårddisken är väl förvisso helkapslad så in i den lär väl ingen fukt komma så för den är väl kylan största boven. Men all övrig elektronik både på moderkortet, grafikkort och datorn i allmänhet ligger ju helt öppen för fukten.

 

Å andra sidan är ju fukten (RH) betydligt lägre när det är 10 eller 20 minusgrader än mitt i sommaren när det är 20 eller 30 plusgrader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...