Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

w 8.1 kryptering?


hup151_t

Rekommendera Poster

jag har 1 ssd-disk © och sedan 3 partitioner E - F - G och en extern L.    Kan jag på nåt för en oinitierad enkelt sätt göra så att F och G ej blir tillgängliga för andra  användare när de eventuellt använder datorn? kommer också att få en till hårddisk installerad inuti datorn som också givetvis tilldelas en enhetsbokstav som jag också vill få "ej tillgänglig" på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter enklare för en amatör - jag aktiverade "gästkontot" men gästen kommer ju in utan lösenord och får tillgång till alla partitionerna/diskarna - måste göra nåt mer??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du först högerklickar på en partition eller en mapp och väljer Egenskaper kan du sen styra vilka som ska kunna läsa och skriva dit på fliken Säkerhet, knappen Avancerat. Se först till att du själv är ägare innan du ändrar och se till att du inte tar bort behörigheter för dig själv. Ändra inte heller på systemmappar, dvs mappar som finns från början.

 

Dock om man flyttar en hårddisk till en annan dator eller om man startar datorn från en skiva med operativsystem på så ignoreras alla sådana inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

vart borta ett tag. provade lite granna men fick det inte att fungera. min avsikt med att "gömma" mappar etc var att t ex om jag måste lämna datorn till en reparatör eller motsvarande så tycker jag att han inte behöver ha möjlighet att se mina privata foton/videon - här hemma är det inget hinder att det är "öppet" som nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att sätta behörigheter till de mapparna så att de som är inloggade med ett nyskapat konto "service" inte kan se innehållet i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...