Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7-Windows update idag tisdag


Mållgan

Rekommendera Poster

Idag var det aktuellt med uppdateringar från Windows update och den här gången såg/ser det ut som att vara hiskeligt många. Nu stänger jag snart datorn men det började i eftermiddags med att närmare etthundra uppdateringar laddades hem och installerades, inklusive ett antal omstarter under proceduren. Jag gick sedan in i kontrollpanelen (Windows update) och kollade om det fanns nya uppdateringar och det fanns det, närmare tio. Dessa hämtade jag och installerade.Några ytterligare omstarter med nya uppdateringar följde. För en stund sedan skulle gå och dra på mig sängkläderna och skulle stänga datorn, visades vid Startknappen utroptecknet tilll vänster om "Stäng av", vilket ju betyder att uppdateringsproceduren fortfarande pågår.

Men vad är det egentligen som pågår??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort någon sorts återställning i Windows?

Det kom max 20 uppdateringar för sju dagar sen och en i fredags, men några andra uppdateringar kan jag inte komma ihåg att jag har sett något om den här månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen systemåterställning i Windows har gjorts. Windowsupdateistoriken upptar ca 100 uppdateringar som gjordes igår, varav den två senaste "viktiga"  som lyckades uppdateras är:

 

Windows Update-agenten 7.7.7600.320

Säkerhetsuppdatering för Windows 7 x64 -baserade system (KB29844981)

 

Nu på morgonen när jag kollar i Kontrollpanelen-Windows Update, finns det inga nya uppdateringar där, inte heller visas symbolen vid Startknappen utroptecknet tilll vänster om "Stäng av",

 

    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt detta.

 

Uppdatering gjordes t ex med KB2732059 som är en uppdatering som publicerades av Microsoft redan år 2012 och KB2864058 från år 2013. Ett flertal sådana uppdateringar gjordes igår.

 

Kan det ha blivit något vajsing med tidigare gjorda Windows 7-uppdateringar och som nu åtgärdades med uppdateringarna igår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var det aktuellt med uppdateringar från Windows update och den här gången såg/ser det ut som att vara hiskeligt många. Nu stänger jag snart datorn men det började i eftermiddags med att närmare etthundra uppdateringar laddades hem och installerades, inklusive ett antal omstarter under proceduren. Jag gick sedan in i kontrollpanelen (Windows update) och kollade om det fanns nya uppdateringar och det fanns det, närmare tio. Dessa hämtade jag och installerade.Några ytterligare omstarter med nya uppdateringar följde. För en stund sedan skulle gå och dra på mig sängkläderna och skulle stänga datorn, visades vid Startknappen utroptecknet tilll vänster om "Stäng av", vilket ju betyder att uppdateringsproceduren fortfarande pågår.

Men vad är det egentligen som pågår??

Helt riktigt! I natt/tidigt i morse fick jag en uppdatering på 12 eller om det var 16 uppdateringar. Sedan på förmiddagen idag så började datorn tanka ner helt ohämmat och sedan skulle jag stänga av datorn och då skulle alla... 162 uppdateringarna installeras och sedan skulle de konfigueras och det tog säkert dryga 3 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på!

 

Jag repeterar: vad är det egentligen som pågår??

Ärligt talat har jag ingen aning. Vad beträffar min dator med MS Win 7 så köpte jag den i lördags. Startade igång den i söndags och tog ner samtliga uppdateringar samt uppdaterade den till Service Pack 1 och stängde av den. På måndagen och tisdagen hade jag aldrig igång den utan jag startade igång den sent i går kväll och i natt kom de 12 eller 16 första uppdateringarna och resten 162 kom idag på förmiddagen. Jag har två andra datorer... en med MS Win 8.1 och min gamla favoritdator som jag har MS Win XP Pro Sp3.

 

Har kollat på Flashback och på Sweclockers men inga trådar om denna stora uppdatering.

 

Kollade även om det ev kunde vara en Service Pack 2 som kommit men nej. Vi kanske fått en förtäckt MS Win 10 så att vi blivit utvalda av Mr Gates som testpiloter. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt är att de uppdateringar, som jag brydde mig om att kolla ursprunget på, publicerades redan 2012 och 2013. Och Windows uppdate körs automatiskt på min dator. Orimligt att Windows uppdate skulle ha missat så många uppdateringar under de senaste åren? Nej, här ligger en gravad hund och lurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen systemåterställning i Windows har gjorts. Windowsupdateistoriken upptar ca 100 uppdateringar som gjordes igår, varav den två senaste "viktiga"  som lyckades uppdateras är:

 

Windows Update-agenten 7.7.7600.320

Säkerhetsuppdatering för Windows 7 x64 -baserade system (KB29844981)

Har du inte skrivit en fyra för mycket? Säkerhetsuppdatering för Windows 7 för x64-baserade system (KB2984981) fick jag i oktoberuppdateringen. För decemberuppdateringen gäller samma för mig som det Cecilia skrev om sin uppdatering.

 

Men visst är det mystiskt att du först nu får en massa gamla uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat har jag ingen aning. Vad beträffar min dator med MS Win 7 så köpte jag den i lördags. Startade igång den i söndags och tog ner samtliga uppdateringar samt uppdaterade den till Service Pack 1 och stängde av den. På måndagen och tisdagen hade jag aldrig igång den utan jag startade igång den sent i går kväll och i natt kom de 12 eller 16 första uppdateringarna och resten 162 kom idag på förmiddagen. Jag har två andra datorer... en med MS Win 8.1 och min gamla favoritdator som jag har MS Win XP Pro Sp3.

 

Har kollat på Flashback och på Sweclockers men inga trådar om denna stora uppdatering.

 

Kollade även om det ev kunde vara en Service Pack 2 som kommit men nej. Vi kanske fått en förtäckt MS Win 10 så att vi blivit utvalda av Mr Gates som testpiloter. :D

Det är ju väldigt många uppdateringar som har kommit sen Service Pack 1 och de måste ju också in, så det låter inte helt konstigt att det blev så för dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte konstigt? Windows uppdate har ju uppdaterat Windows löpande sedan ca två tillbaka. Då borde det väl inte plötsligt dyka upp 100 uppdateringar på ett bräde, alla med gamla datumursprung? Det låter mkt konstigt i mina amatöröron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiskt är att de uppdateringar, som jag brydde mig om att kolla ursprunget på, publicerades redan 2012 och 2013. Och Windows uppdate körs automatiskt på min dator. Orimligt att Windows uppdate skulle ha missat så många uppdateringar under de senaste åren? Nej, här ligger en gravad hund och lurar.

Jag misstänker att det är Mr Sir Gates som har ett finger med i spelet.  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt många uppdateringar som har kommit sen Service Pack 1 och de måste ju också in, så det låter inte helt konstigt att det blev så för dig.

 

Låter inte konstigt? Windows uppdate har ju uppdaterat Windows löpande sedan ca två tillbaka. Då borde det väl inte plötsligt dyka upp 100 uppdateringar på ett bräde, alla med gamla datumursprung? Det låter mkt konstigt i mina amatöröron.

Det låter väl som en väldigt trolig förklaring. Åtminstone vad beträffar min dator eftersom jag köpte den i lördags med ett "fabriksåterställt" Win 7 och uppdaterades dagen därpå av mig till Sp1. Det märkliga är ju att TS råkade ut för samma uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte konstigt? Windows uppdate har ju uppdaterat Windows löpande sedan ca två tillbaka. Då borde det väl inte plötsligt dyka upp 100 uppdateringar på ett bräde, alla med gamla datumursprung? Det låter mkt konstigt i mina amatöröron.

Notera att i ditt inlägget citerade jag Bocken Bruse så svaret gällde hans dator.

 

När det gäller din dator tycker jag också att det är konstigt. Det tycks inte vara något vanligt fenomen för jag kollade i Microsofts engelska forum för problem med Windows Update i Windows 7 och bland de över 100 trådarna från den här veckan kunde jag inte hitta någon som råkat ut för samma sak som du gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit lugnt idag beträffande uppdateringarna så det kanske har "lagt sig". Jag har kört antivirusprogrammet AVG och Spyware & Search Destroy och där hittades inget katastrofalt såvitt jag kunde bedöma. Så det är väl bara att ånga vidare och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...