Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD och indexering.?!


canardlover

Rekommendera Poster

Tjingeling, har som ni ser nedan en stationär dator med ssd och win7 och på vilken min sökfunktion INTE fungerar. Har levat i tron att den blev jag ju rekommenderad att stänga av eftersom den ju inte behövs/inte bör aktiveras på en ssd. Till min stora förvåning får jag motsatt information från olika ställen när jag nu kollar hur det står till med indexeringen(se bilaga) Undrar vad som gäller, men det faktum att sökfunktionen inte funkar tyder på att indexeringen är avstängd trots att det är ibockat i rutan.?!?!..eller..? 

Någon som har en förklaring till:

1) mina motstridiga uppgifter i bilaga -0..?

2) om den är avslagen - hur slår man på den..??

3) varför skall man ha den avslagen på en ssd...?(finns motstridiga förklaringar på nätet, se bilagor)

 

...tack för synpunkter/

post-125068-0-35891000-1418596270_thumb.jpg

post-125068-0-46462400-1418596284_thumb.jpg

post-125068-0-05563500-1418596323_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

2) Du behöver kontrollera att indexeringstjänsten körs:

Högerklick på Dator - Hantera

Tjänster och program - Tjänster

Leta upp "Windows Search" i listan, dubbelklicka på den och sätt "Startmetod" till "Automatiskt", samt klicka på Starta-knappen.

 

Om det redan är så pröva med detta:

Start-menyn

I sökrutan skriv in: Indexeringsalternativ

När det programmet kommer upp i listan ovanför klicka på det.

Avancerat-knappen

Här finns val för att återskapa index och felsöka.

 

1 och 3) Finns ju olika saker att tänka på, texten i bilden med svart bakgrund konstaterar att det går snabbare att söka när en SSD är indexerad, medan texten i den andra bilden handlar om att det måste skrivas till SSD:n när indexeringen är igång vilket får den att åldras fortare, och båda delarna kan vara sanna. Men åldring var ett större problem med de första SSD:erna än det är numera när de klarar av väldigt många gånger mer skrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, tack, vad gjorde vi utan dig/er.. :thumbsup: ..Gjorde precis som du beskrev och nu funkar sökfunktionen för första gången på denna dator.. :) ..!!

Låter indexeringen vara på t.v. så får jag väl se om/när min ssd visar tecken på att börja tröttna. Gör intels kontroller varje vecka och den har inte angivit några problem så långt....TACK..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt!

 

SSD:er har en livslängd på flera år och normalt har de en garantitid på minst 3 år när man köper dem separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexering bör aldrig slås av, särskilt inte på ett modernt operativsystem. Påverkar inte  livslängden på en SSD som en vanlig dödlig kan märka av, tvärtom kommer ju en SSDs höga prestanda att ge högst märkbar förbättring när indexering är påslagen.

 

Den sajten du visat bilderna från är bara att glömma! Ren och skär dynga.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Flyfisherman, jag har den påslagen för gott nu. Troligen är det väl så att jag läst några gamla påståenden från SSDs barndom då man var rädd att de skulle slitas ut för snabbt......cheers. :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...