Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur avinstallera Advanced System Protector?


Been

Rekommendera Poster

Har lovat en vän att fixa hans tröga dator.

Hittade Advanced System Protector som inte går att avinstallera på vanligt sätt.

Bifogar FRST.txt och Addition.txt.

Vill gärna ha hjälp av Cecilia eller någon annan IDG-expert.

/ Been

FRST.txt

Addition.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig jag eller någon annan här är IDG-expert, utan vi bara tycker att det är kul att hjälpa andra på vår fritid.

 

1. Går det att avinstallera MyPC Backup och/eller SupTab?

Om det går så starta om datorn efteråt.

 

2. Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

 

Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

 

Klicka på Scan-knappen.

Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Report-knappen.

En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.

Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R0].txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. AdwCleaner kommer att rensa bort AVG Secure Search och AVG Security Toolbar efter som de drar in pengar till AVG. Om du vill ha dem så är det enklast att du ominstallerar AVG när vi är klara.

 

2. Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

 

Klicka på Scan-knappen.

Vänta tills sökningen är klar.

 

Klicka på Clean-knappen.

Tryck på OK.

Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

 

Datorn kommer att startas om.

En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.

Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s0].txt

 

3. Skanna med FRST och klistra sen in den nya FRST.txt.

 

4. Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/ och använd helst Internet Explorer till det.

För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

 

Välj alternativet Enable detection of potentially unwanted applications.

 

Klicka på Advanced Settings.

Ta bort bocken framför Remove found threats.

Bocka för:

Scan Archives

Scan for potentially unsafe applications

Enable Anti-Stealth Technology

 

Klicka på Start

 

När skanningen är klar klicka på List of found threats, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta programmet Anteckningar.

Kopiera alla rader i rutan:

SearchScopes: HKLM -> DefaultScope {33BB0A4E-99AF-4226-BDF6-49120163DE86} URL = 
SearchScopes: HKLM-x32 -> DefaultScope {33BB0A4E-99AF-4226-BDF6-49120163DE86} URL = 
FF Plugin: @microsoft.com/GENUINE -> disabled No File
FF Plugin-x32: @microsoft.com/GENUINE -> disabled No File
S2 vToolbarUpdater18.1.10; C:\Program Files (x86)\Common Files\AVG Secure Search\vToolbarUpdater\18.1.10\ToolbarUpdater.exe [X]
Task: {C53BA260-A4CE-409B-ADF5-1B8AA68BCD5C} - System32\Tasks\Advanced System Protector_startup => C:\Program Files (x86)\Advanced System Protector\AdvancedSystemProtector.exe [2014-06-17] (Systweak) <==== ATTENTION
C:\Program Files (x86)\RegClean Pro
C:\Program1\Ask.com
C:\Program1\WinZip Driver Updater
C:\Users\Roland\Downloads\matdc_mdc_1002721 (1).exe
C:\Users\Roland\Downloads\matdc_mdc_1002721.exe
EmptyTemp:
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.

Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

 

Stäng av alla program.

Starta FRST som finns på skrivbordet.

Klicka på knappen Fix.

Vänta tills programmet är klart.

Om datorn inte startas om automatiskt så gör det själv.

 

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.

Klistra in innehållet i den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju bra ut!

 

Några fler frågor innan jag skriver hur AdwCleaner och FRST ska avinstalleras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG-filerna som togs bort, är de nödvändiga för virusskyddet?

 

Om jag vill skanna min egen dator efter otyg, hur skall jag gå tillväga? Har bara använt AVGs scanning hittills utan att hitta något. Den datorn funkar, även om den kunde vara piggare. Numera finns det tydligen nya program för att hitta skumma filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de är inte nödvändiga men jag antar att de kan ge en viss utökat skydd mot skadliga webbplatser, men jag har inte närmare studerat vad just AVG:s tillägg gör.

 

Bra komplettering till ett antivirusprogram är Malwarebytes Anti-Malware (se punkt 3 nedan) och Esets online skanner (måste ställas in som du gjorde tidigare för noggrannast kontroll).

 

 

1. Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Uninstall-knappen.

 

2. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet: http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe

Dubbelklicka på filen för att starta programmet.

Tryck på knappen CleanUp! och FRST kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Ta bort eventuella loggar.

 

3. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://ceciliasec.wordpress.com/rad/

Det är mycket viktigt att hålla alla småprogram i datorn uppdaterade, gamla versioner av t ex Flash, Java och Adobe Reader innehåller kända säkerhetshål, vilka kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Jag tycker att Secunias program (länk på min webbsida) är en bra hjälp för att kontrollera hur det står till med säkerhetshål i datorn och ange vad som behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, nu verkar allt bra.

Du är en pärla som finns där för oss som råkar ut för allt möjligt konstigt i datavärlden. Vi beundrar ditt tålamod och din kunnighet och att du orkar hålla på år efter år.

Kramar från Been 75!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...