Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Tuneup Pro farligt?


Jodie

Rekommendera Poster

I telefonsamtal med min åldrade väninna har framgått att när hon startar upp sin Vista-dator körs ett program Tuneup Pro, vilket jag inte vet hur hon fått in i datorn som jag inte sett på ett halvår. Är Tuneup Pro farligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räknas inte som skadligt program men som alla optimerings- och registerstädningsprogram kan det ta bort något som borde vara kvar. Det brukar gå bra att avinstallera det på vanligt sätt om man inte vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räknas inte som skadligt program men som alla optimerings- och registerstädningsprogram kan det ta bort något som borde vara kvar. Det brukar gå bra att avinstallera det på vanligt sätt om man inte vill ha det.

Tack för svaret!

 

Innan jag frågade här googlade jag lite på "Tuneup Pro" och såg i resultatnotiserna de mest skiftande omdömen från positiva till negativa.

 

Ett löd: "TuneUp pro is a risky adware programs that is created by cyber culprits for sponsoring unsafe programs, viruses, ads and other ineffective ..."

 

Eftersom jag just inte såg några Google-resultat alls från adresser som jag kände igen som förtroendeingivande, öppnade jag aldrig källsidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Innan jag frågade här googlade jag lite på "Tuneup Pro" och såg i resultatnotiserna de mest skiftande omdömen från positiva till negativa.

 

Ett löd: "TuneUp pro is a risky adware programs that is created by cyber culprits for sponsoring unsafe programs, viruses, ads and other ineffective ..."

 

Eftersom jag just inte såg några Google-resultat alls från adresser som jag kände igen som förtroendeingivande, öppnade jag aldrig källsidorna.

Det verkar som att ditt citat kommer från webbplatsen keepbrowsersafe.com och den ska man inte lita på enligt https://www.mywot.com/en/scorecard/keepbrowsersafe.com

 

Om din väninna inte har tillräcklig kunskap för att avgöra om det som TuneUp Pro visar är sant eller inte, bör hon avinstallera det.

 

http://www.shouldiremoveit.com/  länken går till ett program som visar vad som är bra eller dåliga program, bra att ha vid nerladdning av program tycker jag.

Så som jag har förstått det är det vad andra användare tycker om ett program som avgör om "Should I remove it" visar om det är bra eller dåligt och då går det att manipulera.

Vad ska man tro om ett program som 60% vill behålla, vilket är åsikten om Tuneup Pro: http://www.shouldiremoveit.com/tuneup-pro-129150-program.aspx

Men om man går längre ner på sidan ser man att mer än hälften av alla har avinstallerat det inom 10 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att ditt citat kommer från webbplatsen keepbrowsersafe.com och den ska man inte lita på enligt https://www.mywot.com/en/scorecard/keepbrowsersafe.com

 

Om din väninna inte har tillräcklig kunskap för att avgöra om det som TuneUp Pro visar är sant eller inte, bör hon avinstallera det.

 

Så som jag har förstått det är det vad andra användare tycker om ett program som avgör om "Should I remove it" visar om det är bra eller dåligt och då går det att manipulera.

Vad ska man tro om ett program som 60% vill behålla, vilket är åsikten om Tuneup Pro: http://www.shouldiremoveit.com/tuneup-pro-129150-program.aspx

Men om man går längre ner på sidan ser man att mer än hälften av alla har avinstallerat det inom 10 dagar.

Jag misstänker starkt att min väninna godtroget går på sådana där lömska annonser typ "Det är något fel på din dator, klicka här för att avhjälpa det" och så installeras mer eller mindre suspekta grejer. Något hände även tidigare i år, //eforum.idg.se/topic/345191-pupoptionalpcperformera-och-winzip-registry-optimizer/

 

Hon har nu i telefonsamtal berättat att samtliga korgar i hennes Windows Live Mail nyligen tömts helt utan hennes medverkan, men som jag fattat det fylls de nu normalt på igen (men det försvunna är ännu borta).

 

Hon har också berättat om popuper som tycker/anmodar(?) att hon ska betala för något. Jag har naturligtvis försökt få henne att skriva av deras text, eller skärmdumpa, och skicka mig för då är jag övertygad om att jag skulle kunna utreda saken. NEJ DÅ - istället har hon gång på gång "bara klickat bort dem" (precis som jag nämnt i den tidigare tråden). Hon har ComHem som ISP och har lite vagt sagt att det är de som ligger bakom popuperna, men eftersom hon i mitt tycke har skrämmande lite begrepp om vad som vad när det gäller datorhandhavandet tvivlar jag nog på att ComHem är "avsändaren".

Min egen gissning är att det kanske är Tuneup Pro som vill att hon ska köpa det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem orskar inga popuper.

Det låter som att hon kan ha fått in reklamprogram. Går det att rensa datorn på avstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem orskar inga popuper.

Det låter som att hon kan ha fått in reklamprogram. Går det att rensa datorn på avstånd?

Vad skulle det isåfall rensas med, tänker du?

 

Häromdagen telefondirigerade jag henne att köra Malwarebytes Anti-Malware, såpass jag kunde förstå henne fann programmet 117 st någonting, men ingen malware. Jag lyckades inte dirigera henne så långt att jag kunde få reda på vad exakt som hittats och någon åtgärd skedde förmodligen inte. En gissning är att fynden var cookies

 

Vid ett senare tillfälle fick jag henne att starta AVG Free, Whole Computer Scanning. Sedan lyckades jag inte alls få henne att få fram och redovisa rapporten.

 

Ang alla de försvunna mailen - kan det vara så att Tuneup Pro kördes automatiskt (innan jag ens hört talas om programmet) och sedan möjligen tjänstvilligt erbjöd sig friställa utrymme på hårddisken och att väninnan nappade på det utan att förstå konsekvensen. Det är mycket sällan hon minns att/vad hon gjort galet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det behöver rensas bort annonsprogram, och kanske andra dåliga program om det är som du skriver att hon klickar på mycket. Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) verkar ha hittat en del, men alla annonsprogram hittar det inte. MBAM hittar aldrig cookies för det letar inte efter det.

 

Ingen aning om vad som hänt mejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det behöver rensas bort annonsprogram, och kanske andra dåliga program om det är som du skriver att hon klickar på mycket. Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) verkar ha hittat en del, men alla annonsprogram hittar det inte. MBAM hittar aldrig cookies för det letar inte efter det.

 

Ingen aning om vad som hänt mejlen.

Vid mitt senaste samtal med väninnan, det som jag syftade på ovanför, rådde jag henne att tills vidare låta datorn vara helt. Jag hade också fått henne att dra ur signalkabeln ur tv-antennuttaget innan hon lämnade datorn påslagen under natten för AVG-scanningen.

 

Igår ringde hon mig och sa att nu var det riktigt tokigt: Hon hade fått "Den här sidan går inte att visa" i webbläsaren och förstås(!) klickat på "Åtgärda anslutningsproblem" och nätverksdiagnostik hade stått och tuggat i timmar, och gjorde fortfarande.

 

Jag tog för givet att hon inte satt i signalkabeln igen men sa inget först om det, utan bad henne stänga av "åtgärdandet". Istället fick jag henne att att leta fram och redovisa resultatet av MBAM- och AVG-scanningarna någon dag innan. Vad jag nu fick fram hade ingen av de där scanningarna funnit någonting att anmärka på.

 

Sedan frågade jag om signalkabeln, men hon försäkrade att hon satt i den igen långt innan hon ringde mig och jag fick henne att verkligen också dubbelkolla det. Därefter rådde jag henne att avsluta Windows, slå av strömmen till både modem och dator och starta om från början. Men av allt att döma blev hon aldrig uppkopplad då heller - såvitt jag förstår borde en "Online-lampa" tänts på hennes modem, vilket hon förnekade skedde. Sedan har jag strängt uppmanat henne låta datorn ta time out, så ska jag förhoppningsvis kunna undersöka på plats om ett par veckor.

 

När jag sedan snokat lite på ComHems site står väninnans modem Cisco EPC2425 med som "historik utrustning" ( https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning ). Jag har börjat fundera om det möjligen återigen är som som i tråden //eforum.idg.se/topic/339087-kom-hem-fann-comhem-dött - att det kanske inte längre GÅR att koppla upp sig med vänninnans modem.

Naturligtvis har jag noga frågat om hon fått något brev e.dyl eller email från ComHem om att något var på gång, men det förnekar hon bestämt. Om nu inte ändå de mystiska popuperna var från ComHem.

 

Preliminärt tycker jag ju, som sagt, att väninnans dator kan få förbli avstängd tills jag kommer, och jag tror inte det löser alla problem (de tycks ju vara flera) även om jag här på distans skulle ringa ComHem. Men om någon av er som läser det här skulle råka känna till om väninnans modem faktiskt gjorts oanvändbart, kunde det var intressant få veta det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bäst att du frågar om modemet i en ny tråd i kategorin Internetuppkoppling så att den frågan blir mer synlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det kan vara bäst att du frågar om modemet i en ny tråd i kategorin Internetuppkoppling så att den frågan blir mer synlig.

Vilket jag innerst inne egentligen misstänkte verkar det inte alls vara några problem med abonnemanget eller modemet - problemet var väninnan själv. Signalkabeln har i många år via ett förgrenings-T-stycke suttit ansluten till samma uttag som tv:n i en väggdosa med två uttag, ett märkt TV och ett annat märkt R, antagligen betydande radio.

 

Nu här på plats hos väninnan såg jag redan på flera meters håll att hon lyckats ställa till det när hon skulle återansluta signalkabeln som jag bett henne att tillfälligt koppla ur. Visst satt modemets signalkabel ännu i T-styckets ena "arm"... men den andra armen satt i väggdosans R-uttag!

 

Snabbt satte jag det rätt igen och kopplade nätverkskabeln till min egen medhavda dator istället och det fungerade perfekt.

 

Iofs var det nog lika bra som skedde, för i och med att hon inte blev uppkopplad fick datorn verkligen en timeout som jag rekommenderat.

 

Nu funderar jag på att starta hennes dator i Felsäkert läge och försöka avinstallera Tuneup Pro...? Är det lämpligt och vad rekommenderar ni ev för övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-23286-0-41354800-1418992504.jpg

 

Nu har jag (ouppkopplat) provkört väninnans dator. Det visar sig att förutom Tuneup Pro har även Advanced System Protector installerats på datorn, att döma av skrivbordsikonernas egenskaper, bägge nästan exakt på minuten samma tid 23 november 2014. En ikon för WinZip Driver Update tillkom 1 maj 2014. Och väninnan har som vanligt ingen aning om hur allt detta kan ha gått till...

 

Vilken är enklaste, bästa, säkraste och snabbaste metoden bli av med alla oönskade program på en gång?

 

Och kan vi konfigurera hennes dator så att det blir omöjligt för henne att installera vad som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifOvälkomna program.JPG

 

Nu har jag (ouppkopplat) provkört väninnans dator. Det visar sig att förutom Tuneup Pro har även Advanced System Protector installerats på datorn, att döma av skrivbordsikonernas egenskaper, bägge nästan exakt på minuten samma tid 23 november 2014. En ikon för WinZip Driver Update tillkom 1 maj 2014. Och väninnan har som vanligt ingen aning om hur allt detta kan ha gått till...

 

Vilken är enklaste, bästa, säkraste och snabbaste metoden bli av med alla oönskade program på en gång?

 

Och kan vi konfigurera hennes dator så att det blir omöjligt för henne att installera vad som helst?

Jag har själv installerat AVG TUNE UP 2014  http://www.avg.com/se-en/avg-pctuneup  på min gamla XP Pro Sp3 dator och jag är bara nöjd med programmet.  :)

 

Vill du radera program och alla tillhörande filer så rekommenderar jag Revo Uninstaller Pro  http://www.revouninstaller.com  som jag har på alla mina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifOvälkomna program.JPG

 

Nu har jag (ouppkopplat) provkört väninnans dator. Det visar sig att förutom Tuneup Pro har även Advanced System Protector installerats på datorn, att döma av skrivbordsikonernas egenskaper, bägge nästan exakt på minuten samma tid 23 november 2014. En ikon för WinZip Driver Update tillkom 1 maj 2014. Och väninnan har som vanligt ingen aning om hur allt detta kan ha gått till...

 

Vilken är enklaste, bästa, säkraste och snabbaste metoden bli av med alla oönskade program på en gång?

 

Och kan vi konfigurera hennes dator så att det blir omöjligt för henne att installera vad som helst?

Avinstallera alla tre program, kanske med Revo Uninstaller (finns gratis) som Bocken Bruse föreslår men även en vanlig avinstallation fungerar hyfsat. I vilket fall som helst kan det vara bäst med genomgång med FRST för att se om där finns något annat olämpligt i datorn men gör det i så fall i en ny tråd.

 

När all städning av datorn är klar skapa ett nytt administratörskonto och gör om väninnans konto till ett standardkonto som är begränsat när det gäller rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv installerat AVG TUNE UP 2014  http://www.avg.com/se-en/avg-pctuneup  på min gamla XP Pro Sp3 dator och jag är bara nöjd med programmet.  :)

 

Vill du radera program och alla tillhörande filer så rekommenderar jag Revo Uninstaller Pro  http://www.revouninstaller.com  som jag har på alla mina datorer.

Avinstallera alla tre program, kanske med Revo Uninstaller (finns gratis) som Bocken Bruse föreslår men även en vanlig avinstallation fungerar hyfsat. I vilket fall som helst kan det vara bäst med genomgång med FRST för att se om där finns något annat olämpligt i datorn men gör det i så fall i en ny tråd.

 

När all städning av datorn är klar skapa ett nytt administratörskonto och gör om väninnans konto till ett standardkonto som är begränsat när det gäller rättigheter.

När jag följde Bockens Revo-länk såg jag ingen gratisversion, bara trial...?

 

Bör/kan jag använda Felsäkert läge när det blir dags avinstallera de där programmen?

 

F.ö. kan jag nämna att de "försvunna" mailen av allt att döma berodde på att visainställningen hade ändrats så att alla lästa mail skulle döljas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner Revo Uninstaller från majorgeeks för att vara säker på att du laddar ner gratisversionen:

http://www.majorgeeks.com/files/details/revo_uninstaller.html

 

Skulle det finnas någon bock framför det olämpliga "Conduit" tillägget bockar du förstås ur detta. (I diskussionen på majorgeekssidan var det en som fick problem eftersom han inte hade bockat ur det.)

 

För någon som har svårt för att själv bocka ur olämpliga tillägg - jag tänker på din väninna - finns gratisprogrammet Unchecky : http://unchecky.com/ Det bockar ur sådant som inte är relaterat till det program man laddar ner.

 

Längst upp (till höger) på Unchecky-sidan står det Language. Där kan man välja att få sidan på annat språk, t ex svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör/kan jag använda Felsäkert läge när det blir dags avinstallera de där programmen?

 

F.ö. kan jag nämna att de "försvunna" mailen av allt att döma berodde på att visainställningen hade ändrats så att alla lästa mail skulle döljas...

Det är inte alla program som går att avinstallera i felsäkert läge, men om det går så kan det vara bra. När man ska avinstallera ett program är det bra att kolla i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, om programmet är igång och i så fall avsluta den processen innan avinstallationen, eftersom det är svårt att avinstallera något som håller på och kör och då ökar risken att det blir rester kvar.

 

Vad bra att mejlen är tillbaka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifOvälkomna program.JPG

 

Nu har jag (ouppkopplat) provkört väninnans dator. Det visar sig att förutom Tuneup Pro har även Advanced System Protector installerats på datorn, att döma av skrivbordsikonernas egenskaper...

Misstänker att din PC TUNE UP INTE är identisk med min. Här är en bild på min skrivbordsikon. För övrigt är jag riktigt nöjd med mitt "pc tune up".  :thumbsup:

 

avg-pctuneup.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner Revo Uninstaller från majorgeeks för att vara säker på att du laddar ner gratisversionen:

http://www.majorgeeks.com/files/details/revo_uninstaller.html

 

Skulle det finnas någon bock framför det olämpliga "Conduit" tillägget bockar du förstås ur detta. (I diskussionen på majorgeekssidan var det en som fick problem eftersom han inte hade bockat ur det.)

 

För någon som har svårt för att själv bocka ur olämpliga tillägg - jag tänker på din väninna - finns gratisprogrammet Unchecky : http://unchecky.com/ Det bockar ur sådant som inte är relaterat till det program man laddar ner.

 

Längst upp (till höger) på Unchecky-sidan står det Language. Där kan man välja att få sidan på annat språk, t ex svenska.

 

Jag laddade ner Revo Uninstaller via sidan du länkade till, installerade och såg inte till något ovidkommande.

 

Det är inte alla program som går att avinstallera i felsäkert läge, men om det går så kan det vara bra. När man ska avinstallera ett program är det bra att kolla i Aktivitetshanteraren, fliken Processer, om programmet är igång och i så fall avsluta den processen innan avinstallationen, eftersom det är svårt att avinstallera något som håller på och kör och då ökar risken att det blir rester kvar.

 

Vad bra att mejlen är tillbaka!

Innan jag igårkväll började med Revo Uninstaller försökte jag få datorn i Felsäkert läge efter anvisningarna på http://support2.microsoft.com/kb/929135/sv

Jag förväntade jag mig att de tre oönskade programmen därmed INTE skulle gå i gång efter återstart, men det gjorde de tyvärr ändå.

Och det visades problem med VProtect, se bild, och vid en återstart kördes chkdsk.

 

post-23286-0-99700300-1419244535_thumb.jpg

 

Nåväl, jag stoppade de oönskade processerna "manuellt" och med Revo Uninstaller avinstallerade programmen användande högsta noggrannhetsgraden. Jag tyckte Revo gav ett fantastiskt trevligt och användarvänligt intryck!

 

Sedan laddade jag ner FRST, körde det och fattade just ingenting och såg ingen hjälp... Och de där loggarna ser ut att även innehålla namn på privata mail och filer som inte känns trevliga publicera här. Finns det något alternativt program eller lösning?

 

F.ö.: När jag startade väninnans dator idag kom det upp ett meddelande, se bild, om att det fortfarande är problem med VProtect. Kan de där skräpprogrammen sabbat AVG Free...?

 

Tilläggas bör väl att jag efter avinstallationerna igårkväll körde såväl MBAM och AVG Free utan några som helst anmärkningar.

 

post-23286-0-30565100-1419244558_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att din PC TUNE UP INTE är identisk med min. Här är en bild på min skrivbordsikon. För övrigt är jag riktigt nöjd med mitt "pc tune up". :thumbsup:

 

avg-pctuneup.png

Tack, men jag uppfattade det aldrig som om det rörde sig om samma program.

 

I den aktuella datorn har jag f.ö. upptäckt ett program AVG Web TuneUp.

 

Huruvida DET programmet verkligen är av godo eller ev orsakar/bidrar till problemen vet jag inte.

 

Vprot.exe verkar vara en del av AVGs toolbar enligt deras supportsida. I länken nedan står det att man troligtvis får installera om toolbaren eller avinstallera den för att lösa problemet.

 

http://support.avg.com/SupportArticleView?l=en_US&urlname=What-is-VProtect-Application-and-vprot-exe

Tack för info och länk. När jag kollat på AVG:s site har jag sett att det nu tycks finnas årsmodell 2015 av AVG Free, så det kanske är lika gott slopa väninnans 2014, och uppdatera - månne kan det lösa VProt-problemen...?

 

Igårkväll, när jag senast hade den datorn igång, tyckte jag det såg rätt skrämmande ut med utlöst dataexekveringsskydd, se bild.

 

post-23286-0-51393400-1419430556_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info och länk. När jag kollat på AVG:s site har jag sett att det nu tycks finnas årsmodell 2015 av AVG Free, så det kanske är lika gott slopa väninnans 2014, och uppdatera - månne kan det lösa VProt-problemen...?

Det är rätt troligt i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Vprot.exe verkar vara en del av AVGs toolbar enligt deras supportsida. I länken nedan står det att man troligtvis får installera om toolbaren eller avinstallera den för att lösa problemet.

 

http://support.avg.com/SupportArticleView?l=en_US&urlname=What-is-VProtect-Application-and-vprot-exe

I AVG:s instruktion står bl.a.:

 

"1 Click the AVG Toolbar menu button in your browser.

2 Click Uninstall the AVG toolbar to uninstall the toolbar"

 

Men eftersom jag inte såg till någon sådan knapp och meny startade jag istället Revo Uninstaller och avinstallerade grundligt AVG Web TuneUp. Under den avinstallationen nämndes också Vprot.exe.

 

När jag direkt efter provkörde Internet Explorer gick den plötsligt som smort!  :)

 

IE fungerade även lika bra när jag återstartat datorn... men efter en stund dök AVG:s svarta lilla skylt åter upp med besked om trassel med Vprot.exe, dock gick IE fortfarande bra.

 

Men jag började förbereda för att uppdatera AVG Free 2014 till dito 2015. I samband med detta råkade jag se i Utforskaren att en AVG:s lilla setup-fil redan fanns i datorn, hämtad samma dag som den här trådens rubrikprogram och det andra skräpprogrammet installerades.

 

Väninnan sa sig som vanligt inte alls känna till något om saken... men jag fantiserar om att det 23 november kanske kommit upp ett förslag eller anmodan på skärmen om uppdatering av AVG Free till 2015 och att hon kanske klickat och hamnat på den röriga nedladdningssidan, där div andra erbjudanden om ditten och datten - som hon kanske klickade på - trängs med själva AVG Free-erbjudandet... .

 

Nu laddade jag ner en ny setup-fil och faktiskt installerade AVG Free 2015 som nu står och jobbar med en "whole" scanning av väninnans dator. Jag har befarat att varningen om Vprot ska fortsätta ("fantom"-)bråka... men än så länge har det varit lugnt.    :unsure:

 

Rekommenderar ni någon onlinescanningssida så jag kan känna mig riktigt säker på att inget ovälkommet och oknytt göms i hennes dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerar program (nästan) oavsett var det är för program så har jag stenkoll på vad det är för "tilläggsprogram" som installeras. Sådana "finesser" som verktygsfält och ikon på aktivitetsfältet och liknande tillägg vill jag definitivt INTE ha sedan kvittar det om jag installerar gratisprogram som WINAMP eller ADOBE FLASH PLAYER. Den senaste har jag ställt på automatisk uppdatering och då får man vara på sin vakt så man inte får med en "gratis-test-version" av McAffee Antivirusprogram därför får man in det programmet i maskin kan man lätt tro att det är en trojan man fått in i datorn eftersom det oftast är väldigt svår-av-installerat".

 

Det enda jag vill ha är en ikon på skrivbordet. Inget på aktivitetsfältet eller verktygsfältet!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...