Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa covern? Nytt musikbidrag på fredagen.


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

 

Härförleden gjorde BBC en omröstning om tidernas bästa coverlåt och segrare ur den omröstningen blev Pet Shop Boys "Always on my mind" från 1987 som alltså korades till tidernas bästa coverlåt. Nu anser jag personligen att sådana här omröstningar mest är på skoj. 

Det finns åtskilliga covers som är välgjorda, men en favorit hos mig är Ritchie Blackmore´s cover av sig själv. 

Låter lite märkligt, men 1978 gjorde han en komposition med R.J. Dio, "Rainbow Eyes" i dåvarande Rainbow.

Sedermera ca 20 år senare, 1997 startade han, med sin blivande/nuvarande fru Candice Knight, gruppen Blackmore´s Night.

2008 släpptes albumet Secret Voyage med låten Rainbow Eyes i helt ny tappning. Naturligtvis skönjar man melodin från ursprunget, men denna nya tappning av låten var/är fenomenal.

 

Så en mycket bra cover är således Blackmore´s Night's Rainbow Eyes. (ja, ni hängde med i resonemanget).

Tyvärr hittar jag ingen live-spelning med Blackmore´s Night där man spelar denna låt, så det blir en med ett bildspel (inget bildspel jag förstås lagt in).

Den som finner intresse. Håll till godo.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willie Dixon gjorde en låt som heter "I just wanna make love to you". Han skrev den 1954.

 

Muddy Waters var den förste att ge ut låten på skiva:

 

http://www.youtube.com/watch?v=QQLCWMoA_qk

 

Willie Dixon själv släppte den vid ett senare tillfälle på skiva:

 

 

Etta James gjorde en cover på den tidigt:

 

 

1972 gjorde bandet Foghat en suverän cover på låten:

 

 

1990 gav bandet Cold Sweat ut en skiva med en cover på Foghats cover, den version som jag tycker är den i särklass bästa av dem alla:

 

http://www.youtube.com/watch?v=9wRTqxFlQF4

 

Det finns ännu fler versioner av låten. En senare version är med Paul Rodgers, en gång medlem i bandet Free, senare i bandet Bad Company och har även varit tillfällig sångare i Queen, efter Freddie Mercurys bortgång.

 

 

Inget slår dock Cold Sweats version i mina öron. Om Foghat hade gjort den 1990 istället för 1972 hade den sannolikt varit i närheten av Cold Sweats enorma tryck. Foghat för den trots allt mycket mycket bra.

 

Åge

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...