Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med BankID under Fedora 20


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Någon som fått BankID att fungera under Fedora 20 eller någon Linuxdist överhuvudtaget?

 

För ett bra tag sedan fick jag hemskickad en liten mojjäng från SEB.

 

post-1144-0-70806600-1416894489_thumb.jpg

 

Den här mojjängen (till vänster på bilden) ska du använda för att betala dina räkningar med mera via BankID. Du stoppar in ditt kontokort överst och slår in diverse koder och vips ska det hända saker.

 

Toppen att ha även när du ska kolla om dina recept kommit in på Apoteket eller ändra dina ansökningar hos CSN också vidare.

 

Problemet är att alla tar förgivet att du kör Windows eller Mac.

 

Vi som kör någon Linuxdist hamnar utanför. Jag har sökt efter olika lösningar för att få det hela att fungera, men har gått bet.

 

Linux är helt enkelt inte accepterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID liksom Fribid fungerar bra i Linux Mint 17, både 32 & 64-bitar. (åtm. 2014-11-02)

 

BankID har dock aviserat att Linux-stödet ska plockas bort.

 

Det som inte fungerar är när man testar sitt BankID mot just BankID,s egen webbplats.

 

Jag har också en liknande dosa, fast Handelsbankens.

 

Mobilt BankID fungerar ju annars mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID och FriBID är två olika saker som gör samma sak. BankID fungerar bara på 32-bitars system och (tror jag) kan inte nyinstalleras. FriBID fungerar på både 32 och 64-bitars system.

Jag kör FriBID med Ubuntu 14.04 64 och det fungerar utmärkt.

Jag installerade LinuxMint åt mina föräldrar (80+) för ett år sedan efter att ha ledsnat på att supporta Windoes år dem. De har en liknande bankdosa, Handelsbankens, som på bilden och den fungerar bra i LinuxMint.

 

Prova FriBID: https://fribid.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att använda mobilt BankID. Installera och starta bankID-appen i din mobil och välj sedan "Mobilt BankID" när du ska logga in på tex SEB (på datorn alltså). Då får du slå en personlig kod i appen och du blir inloggad. Funkar även på Skatteverket mm.

 

Dessutom slipper du krånglet med dosa och kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

 

Tackar för alla tips!

 

Mr Anderssons förslag verkar smidigt angående mobilt BankID. Det lutar åt att jag provar det.

 

FriBid ser intressant ut, men lite tveksam då det står att du använder det på egen risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...