Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flor bela e louca


fagerja

Rekommendera Poster

Såg i kväll baletten Flor bela e louca, som handlar om den portugisiska poeten Florbela Esperanćas liv. Florabela Espança föddes 1894 och dog  1930. http://pt.wikipedia.org/wiki/Florbela_Espanca

Länken är tyvärr på portugisiska. Men det var en grpande föreställning,

Flor = blomma, bela =vacker, e= och, louca= tokig, vansinnig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara 1 ord på portugisiska och det är gelado. Jag lär mej ofta vad glass heter på olika språk. På italienska heter det gelato ganska lika. På rumänska heter det ingezata och på grekisiska heter det pagotå. Jag vet ju också vad glass heter på de vanliga språken. På engelska heter det Ice-cream, på tyska heter det ais (osäker på stavning?) . På danska och norska heter det is. Fransmännen säger la glace. Sen vet jag inga fler ord för glass. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara 1 ord på portugisiska och det är gelado. Jag lär mej ofta vad glass heter på olika språk. På italienska heter det gelato ganska lika. På rumänska heter det ingezata och på grekisiska heter det pagotå. Jag vet ju också vad glass heter på de vanliga språken. På engelska heter det Ice-cream, på tyska heter det ais (osäker på stavning?) . På danska och norska heter det is. Fransmännen säger la glace. Sen vet jag inga fler ord för glass. 

/Maria

På finska jäätelö. Härlett från ordet jää, som betyder is. På tyska stavas det eis.

Gratis är grátis på portugiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...