Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur säker är en omformatering?


solros77

Rekommendera Poster

Hej, om denna fråga hamnar i fel mapp så får den gärna flyttas till rätt mapp. jag har en fråga om omformatering. Jag har omformaterat och installerat om win 7 på en bärbar dator som jag ska ge bort till en äldre släkting som surfdator. min fråga är, hur stor är den teoretiska möjligheten att de hemliga filerna som funnits förut på datorn kan komma upp igen. (för att förtydliga så menar jag med hemliga = porr ;) 

 

Jag har läst någonstans att man måste omformatera en hårddisk typ 7 gånger för att med all säkerhet ha tagit bort filerna på datorn. nu tänker jag inte att jag behöver vara så nitisk. men, det vore så himla pinsamt om det på något sätt skulle komma upp några tecken på gamla porrfiler på datorn :) 

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har fördomar men jag tror inte 

en äldre släkting

har möjlighet att rädda någon form av begriplig data efter din åtgärd.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det som Mikael63 skriver, så spelar en vanlig formatering ingen som helst roll, även om man gör det sju gånger. För att det överhuvudtaget inte ska gå återfå en borttagen fil så måste den skrivas över och en vanlig formatering gör inte det. Det räcker med en enda överskrivning på hyfsat moderna hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program i CC cleaner som heter diskwipe. Det kan man använda. Programmet är gratis. Någon annan får föreslå en bra sida att ladda ner detta program från. Jag vet inte nån bra virusfri och annonsfri sida tyvärr. 

 

/Maria 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn med en liveCD eller USB-minne. Kör kommandot:

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4M

Det tar ganska lång tid att skriva över hela disken. Du får ett meddelande när det är klart. Disken är då helt tom och måste partioneras och formateras före användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju ett operativ redan installerat och jag gissar att Ts vill slippa göra om just den biten(?)

 

Den "risk" som kan finnas är väl om:

1. Din släkting börjar spara en massa bilder, men inte så många att disken fylls. OCH att disken inte fylls på annat sätt.

2. Det blir problem med att komma åt dessa bilder ex. vid en "disk-krasch".

3. Din släkting tar hjälp med att återskapa sina bilder.

 

Filräddningsåtgärden kan då lyckas återskapa ett stort antal bilder varav en del bilder kanske inte är riktigt rumsrena...

 

Tillägg, 4.

Hjälpen består av antingen släktingen själv + bra programvara eller av någon annan än du själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program i CC cleaner som heter diskwipe. Det kan man använda. Programmet är gratis. Någon annan får föreslå en bra sida att ladda ner detta program från. Jag vet inte nån bra virusfri och annonsfri sida tyvärr. 

 

/Maria

post-57552-0-30630200-1416833158_thumb.jpg

 

Kan vara ett vettigt program om man ej vill installera om.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra så här också. Om man har filer i mappen "Mina dokument" Då raderar man dessa och tömmer papperskorgen. Då är alltså  filerna markerade som borttagna. Sen formaterar man om hårddisken. Därefter installerar man om Windows igen. Då är filerna borta i mappen "Mina dokument." Om man har andra mappar också så gör man samma sak med dessa filer. Detta frågade jag en på Ibas om. De filerna som har försvunnit på detta vis kan inte Ibas återställa...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att formatera en hårddisk, tar aldrig bort något för gott, filallokeringstabellen finns fortfarande kvar, och möjligheten att kunna återskapa innehåll med rätta verktyg.

 

Formateringen tar bara bort hänvisningen till informationen.

 

Sist jag var i kontakt med Ibas för några år sedan, fick jag svaret att tar jag bort partitionen, alltså tar bort denna tabell jag pratar om så skapar jag möjligheten att få bort det mesta av info för gott, men jag måste göra denna process minst 2 gånger, då kan inte Ibas få fram något.

 

Så svaret till solros77, är att det borde faktiskt räcka med att ta bort partitionen och formatera en gång, så ska det vara tillräckligt för din äldre släkting, om inte din släkting är så pass datakunnig förstås, och har dessa verktyg för att kunna luska fram eventuell info ändå.

 

Eller att du har kvar cd-skivor för att kunna återställa datorn i leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSäkerhetsrensning.JPG

 

Kan vara ett vettigt program om man ej vill installera om.

 

LARSAS

Finns det inte dubbel överskrivning också ? Det är ju säkrare då är det definitivt överskrivet. Jag har inte kollat. Vissa program som utplånar filer påstås skriva över dem med mer än 10 gångers överskrivning.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med vissa överskrivningsprogram är att om det finns mycket info på hårddisken, så tar proceduren ganska lång tid.

 

Att ta bort partitionen och formatera om några gånger, tar oftast inte lika lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överskrivning av varje sektor på disken är det enda sättet ta säkert ta bort allt data utan att förstöra hårddisken. Tiden en överskrivning tar är oberoende av hur mycket data det finns på disken. Diskens skrivhastighet och storlek samt blockstorlek avgör tiden. Att ta bort partitionerna och skapa nya partitioner och filsystem tar inte bort annat data än det som råkar ligga där metadatat (partitionstabell, MFT) skrivs. Att MFT blir överskrivet gör att dataåtervinningsprogram, som är beroende av filtabellen, inte klarar återställning men datat kan lätt tas fram med ett kriminaltekniskt program som t.ex. foremost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överskrivning av varje sektor på disken är det enda sättet ta säkert ta bort allt data utan att förstöra hårddisken. Tiden en överskrivning tar är oberoende av hur mycket data det finns på disken. Diskens skrivhastighet och storlek samt blockstorlek avgör tiden. Att ta bort partitionerna och skapa nya partitioner och filsystem tar inte bort annat data än det som råkar ligga där metadatat (partitionstabell, MFT) skrivs. Att MFT blir överskrivet gör att dataåtervinningsprogram, som är beroende av filtabellen, inte klarar återställning men datat kan lätt tas fram med ett kriminaltekniskt program som t.ex. foremost.

 

Möjligt, men nu är vi tekniskt en nivå högre, frågan gällde ju om TS äldre släkting kan klara detta, och det tror inte jag, räcker gott med en vanlig partitionsborttag och en formatering för denna inforensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland funkar inte partitionering och formatering... om det har blivit något fel på några filer i operativsystemet :-( 

Då måste man ta till diskwipe som finns i CC cleaner. Det kanske tar en halvtimme eller timme... Det tänker jag göra nu på min blå dator sen tänker jag installera Qnx Momentics . Detta program har jag på en DVD-R . Jag har just testat detta med diskwipe. Det funkar bara på enhet d:

Kanske hardwipe funkar. Jag ska ladda ner detta program nu och testa detta på min blåa dator. Jag hade tur att ingen hade anmält mitt inlägg för att jag skrev saker som inte stämde förut. Jag hoppas hardwipe funkar. Jag har dock inte testat det ännu. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSäkerhetsrensning.JPG

 

Kan vara ett vettigt program om man ej vill installera om.

 

LARSAS

Tyvärr så utplånar detta program bara filer på enhet d: om man har en sån :-( Jag har just testat detta program på min blå dator som jag ska installera Linux på. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Din första fråga är Postad 23 november 2014 klockan 22:57, och nu säger du detta...

 

 

Så här tre år senare tyvärr;) men, tack för alla svar.

 

Hur menar du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Din första fråga är Postad 23 november 2014 klockan 22:57, och nu säger du detta...

 

 

 

Hur menar du nu?

Kanske för mycket nyårsfirande av solros77 så h*n tror att vi redan hoppat fram till jan 2018... hahaha   :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...