Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blanka skärmar odugliga i solen


Oviss

Rekommendera Poster

Hur kommer det sig att man kan flyga till mars men inte tillverka en dator- eller telefonskärm som funkar när det är ljust ute. Svindyra apparater som kommer i nya uppdateringar titt som tätt men inga viktiga funktioner som dessa. Man ser bara en svart blank ruta eller möjligen sig själv då de speglar mer än ger ifrån sig innehållet. Vari ligger problemet? Vad gör folk som bor i soliga länder när de ska ringa utomhus?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns skärmar som fungerar bra i direkt solljus.

 

Kindles Paperwhite är en skärm som fungerar både i mörker och starkt solljus. Den bygger på en helt annan teknik en LED-skärmar, sk e-ink och är, vad jag vet bara monochroma och har ganska långsam uppdatering.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/E_Ink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, man kan inte flyga till Mars, förutom då obemannade sk. rymdsonder.

 

Men när det gäller bildskärmar och motljus, så visst finns det bildskärmar och sk. "smart-fånar" med starkt bakljus som lyser upp.

Sen är ju då frågan om vilket ljus det är, allt blir ju lite subjektivt; vad en tycker kanske inte nästa håller med om.

 

Men visst kan det vara problem att se bildskärmen  på sin telefon i starkt motljus, personligen anser jag det är mer allvarligt att det ofta inte finns täckning för nödsamtal och för att ringa ett sådant behövs inte bildskärmen att se på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motlus är inget större problem. Medljus är det, d.v.s. när solen lyser mot skärmen. Men du har helt rätt i att det är mycket allvarigare om det inte finns täckning för nödsamtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns skärmar som fungerar bra i direkt solljus.

 

Kindles Paperwhite är en skärm som fungerar både i mörker och starkt solljus. Den bygger på en helt annan teknik en LED-skärmar, sk e-ink och är, vad jag vet bara monochroma och har ganska långsam uppdatering.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/E_Ink

Var hittar man mobiler och datorer med denna skärm? Var i Spanien nyligen och där konkurrerade solen ut telefonskärmen totalt, såg i stort sett inget när jag skulle ringa eller ta emot samtal, kunde inte sitta på balkongen och jobba med datorn. Har även stött på problemet här hemma soliga sommardagar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobiler och datorer testas inomhus. För det är ju inte "att kunna ringa med dom" som är den viktigaste uppgiften. Nä det ska vara 4 processorkärnor, snabb att surfa med, osv. Journalisterna/testarna styrs av tillverkarna. Och testar precis det som tillverkarna framhåller.

Tex diskuteras vid test aldrig användarvillkoren för Windows eller Android eller från Apple.

När jag läste användarvillkoren för Android blev jag förvånad.

Godkände jag villkoren så hade Google rätt till allt på telefonen. Från mina kontaktlistor till samtalshistorik, filmer, foton, ljud. Allt godkände jag att Google fick ladda hem.

Från min/deras mobil, välj själv.

Och förutsättningen för att kunna använda mobilen som en smartfån var att jag godkände villkoren.

Att mobilen fungerar som telefon utomhus i sol eller i regn eller tål att tappas i gatan.

Det är inget som testas.

För då har den webbsidan / journalisten fått en mobil för test för sista gången.

Från den tillverkaren.

Går man in på Prisjakt så finn det som exempel 1429 TV att välja mellan.

Väljer man matt skärm återstår 74 TV, dvs ungefär 5 % av alla TV visar inte reflexer av allt som finns i (och utanför TV-rummet om TV är riktad mot ett fönster)

Tittar man på´2014 års mobiltelefoner finns det 133st på prisjakt.

Och bland egenskaper går det inte att välja matt skärm......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...