Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fredagens Musikbidrag


Gäst Qe2
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Tänkte lämna ett musikbidrag så här på fredagseftermiddagen. En instrumental version av Dire Straits(Mark Knopflers) "Sultans of Swing" på gitarrer med bland annat giganten Tommy Emmanuel. Blir man euforisk, eller blir man euforisk, eller vad?

Ja, jag i alla fall. Möjligen kan det roa någon annan här.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall det vara elgitarrer föredrar jag gitarrister med enorm känsla, såsom en av mina stora idoler som gick ur tiden 2011, tyvärr, Gary Moore. Han spelade med varje existerande cell i kroppen. Själen låg med i varje ton.

Som i följande The Messiah Will Come Again av Roy Buchanan från Montruex 1990. (Bildkvalitén inte den bästa).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Som stort fan av Gary Moore sedan nästan 30 år tillbaka uppskattar jag verkligen musiken länkat i den här tråden.

 

Gary Moore hade i princip två stora perioder i sin karriär, med musik som går mot hårdrock / metal fram till slutet av 80-talet och därefter gick över till en bluesinfluerad musik. Jag lyssnar på allt som Gary Moore producerade men har en förkärlek för hans old school-musik och jag får bjuda på denna goding från en livekonsert på Isstadion (nuvarande Hovet) Stockholm 1987:

 

 

Redigerad av Ove Söderlund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredag igen, åtminstone här i Finland, så det är väl dags för lite fredagsblues :-)

Nu har vi John Lee Hooker som får stå för njutningen. Dessa versioner är från skivan "mr lucky" som kom 1991 och de bästa versionerna enligt mig. När man riktigt sjunker in i "highway 13" känns det nästan som man satt bredvid när John kör sin Ford. Bilen på omslaget är en Buick men han sjunger om sin ford.

 

Van Morrison & John Lee Hooker - I Cover The Waterfront

Highway 13

Father was a jockey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tänkte lämna ett musikbidrag så här på fredagseftermiddagen. En instrumental version av Dire Straits(Mark Knopflers) "Sultans of Swing" på gitarrer med bland annat giganten Tommy Emmanuel. Blir man euforisk, eller blir man euforisk, eller vad?

Ja, jag i alla fall. Möjligen kan det roa någon annan här.

 

Videon startar inte här, har samma problem i Facebook, på Tuben går det titta men inte här, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Fortfarande fredag någonstans.

Nu ska vi ta lite gammal hederlig heavy.

 

Vi börjar med Deep Purple och "Child in time", denna version från 1972.

 

Sen plockar vi ut Ritchie Blackmore och tillsätter Ronnie James Dio och får ut 15 minuter musikalisk njutning i form av "Catch the rainbow", här från 1977.

 

Till sist tar vi Dio och tillsätter Tony Iommi och Geezer Butler och får Black Sabbaths "Heaven and Hell" men för en tvist på det hela blir det en cover av det kanadensiska "familje" bandet Motion Device med 11 åriga Sara i spetsen för hennes syskon, kusin och en vän till familjen som gör en väldigt bra version, trots att Saras röst behöver växa lite.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle egentligen lagt upp Jimi Hendrix, Jeff Beck, Jimmy Page, John "Mahavishnu" McLaughlin, Ritchie Blackmore, David Gilmore, Frank Zappa, Brian May eller Al Di Meola men det får bli Joe Satriani.  :) 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En tid sedan senaste fredagsbidgrag. Fortsätter på bluestemat med tottas bluesband efter att de visade dokumentären härom dagen.

Denna gång blir det "double trouble" skriven av Otis Rush.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vi ska ta ett fredagsbidrag igen. Denna gång till alla trummisar.

Ian Paice och Deep purple med The Mule från Japan 1972.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dags för ett bidrag. Det har varit mycket blues och rock på sistone så idag blir det country. Tim McGraw fyller år idag så vi tar en av hans låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

För ett par år sedan (sommaren 2013) var jag på Glastonbury Festival och såg The Rolling Stones. Glädjande nog är Keith Richards helt drogfri... eller ska vi säga alkoholfri... och här visar både Keith och Mick att de fortfarande vid 70 års ålder kan leva upp till titeln The Greatest Rock 'n' Roll Band In The World.   :thumbsup:

ROCK ON   :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=e89Awhxjxq8

 

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog återgå till blues och även Gary Moore som här spelar "Cold cold feeling" med Albert Collins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB King är död. Länge leve kungen!

Nu var inte BB King en av dem som jag tyckte mest om. Ett par skivor med honom har jag.

 

En annan King var mer i min smak, Freddie King.

Freddie King fick skrivet en del låtar åt sig, bl.a. av Don Nix.

Don Nix skrev "Going down" för Freddie King men bandet Moloch spelade in den först.

Här är originalet:

 

 

Freddie King gav ut den kort efter på skiva:

 

 

Don Nix ville dock ge sin version av låten och gav ut den på skiva i eget namn:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZPRhO_LfNXo

 

En av mina favoritversioner är inspelad av den kanadensiska gitarristen Walter Rossi i mitten av 1970-talet.

Ägaren av skivbutiken Heavy Sound i Stockholm var en entusiast och importerade en hel del musik på 1970-1980-talet.

Bland annat gav han ut musik på egna bolaget Heavy Sound Records.

 

Skivan jag har med Walter Rossi är utgiven av just denna man på skivmärket Heavy Sound Records.

Här är Walter Rossis version av Going Down:

 

https://www.youtube.com/watch?v=apv1IyDEhP0

 

Åge

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dags för fredagsmys!!

 

Finsk cover på Iron Maidens The trooper

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...