Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk screenshot, firefox (eller Chrome)


Monshi

Rekommendera Poster

Söker efter tillägg till främst Firefox som kan fixa att primärt ta ett screenshot av en sida/flik, spara det på given plats på givet intervall,var x minut mellan givet klockslag eller y antal gånger.

 

 

Allra helst den även ladda om/ladda viss sida, viss adress och ta bilden (och bonus, bara viss del av sidan). Sidan uppdateras iofs automatiskt, den jag tänker på, men det går inte helt att lita på.

 

Om nu detta inte går i Firefox, om detta inte finns där, kan jag sträcka mig till att använda Chrome...

 

 

Tips? Jag har letat, jag lovar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade som hastigast om detta skulle gå att göra med den mjukvara jag brukar använda, AutoMate och det ser ut att gå bra.

Ej tillägg till webbläsare således men jag kan låta programmet öppna en webbsida, maximera den, uppdatera den, ta skärmdump av valt område, spara filen, döpa om filen med tidsstämpel, stänga webbläsaren, vänta tills nästa trigger kommer osv.

Problem: Programmet är dyrt, mycket dyrt. För dyrt.

 

Det finns (minst) ett bra gratisalternativ som heter AutoHotkey (jo jag använder det med) men där måste man skriva all kod själv. I AutoMate finns guider/funktioner som man bara lyfter in till sin task.

Man kan välja att visa den kod som skapas i AutoMate och den kanske går att använda som tips till Autohotkey?

Möjligen att där finns några AutoMate-specifika saker som inte går att översätta, jag vet inte..

Att skriva kod torde väl inte vara något större hinder i aktuellt fall, om jag förstått rätt   ;)

 

Något att spinna vidare på?

 

Tillägg: Är detta något som ska stå på dygnet runt året om eller ska det bara "testas" en kortare period?

Kanske jag kan låta "mitt" program göra detta, under förutsättning att webbsidan är publik förstås?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är faktiskt att följa min egen och andras framfart i Ingress utan att behöva sitta vid datorn och ta manuella screenshots.

 

Kul att skapa animerade gif-filmer där man ser ens framfart.

 

Så vill kunna låta datorn stå på, sätta igång detta, komma hem tre timmar sedan med ett antal bilder över samma område på intel-kartan.

AutoHotkey, det skulle alltså räcka med

1: Starta webbläsaren

2: Starta autohotkey

3: Som var femte minut kör F5 på fönster i fokus (eller annan adressering)

4: Väntar 15 sek, tar sedan screencap (alt+prtscreen)

5: Sedan det sista steget som jag då inte riktigt vet hur, spara ned det som fångats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser koden ut i AutoMate:

<AMVARIABLE NAME="Tid"></AMVARIABLE>
<AMBROWSER URL="http://eforum.idg.se/" />
<AMWINDOW ACTIVITY="maximize" WINDOWTITLE="Eforum - Windows Internet Explorer" />
<AMSCREENCAPTURE FILE="C:\temp\dump.gif" CAPTURETYPE="region" X="0" Y="0" WIDTH="800" HEIGHT="600" />
<AMWINDOW ACTIVITY="close" WINDOWTITLE="Eforum - Windows Internet Explorer" />
<AMREPLACE TEXT="%Time()%" FIND=":" REPLACE="-" RESULTVARIABLE="Tid" />
<AMFILESYSTEM ACTIVITY="rename" SOURCE="C:\temp\dump.gif" DEST="C:\temp\%Date()%_%Tid%.gif" />
Kanske går den att omvandla?

 

Schemaläggningen görs utanför stegen i Task. Kallas Trigger.

 

Övrig info:

AutoMate finns som "trial". Det är samma fil man laddar hem oavsett trial eller licensierad. Skriver man inget serienummer vid installationen fungerar den bara i 30 dagar, om man inte senare kompletterar med serienummer.

Nu såg jag att version 10 fanns. Jag använder version 9 och har använt AutoMate sedan version 4.

För att hämta installationsfilen behöver man fylla i ett formulär.

Jag har dock installationsfilen liggande någonstans, hittar just nu bara för version 7, vilken torde klara samma jobb, men bör ha v9 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en enkel tanke

1: Installera skärmdump-verktyg i Firefox. Finns de som via snabbknapp skapar en dump med generiskt filnamn.

2: Autohotkey, utan att tittat på det, borde gå att fås skicka denna snabbknapp till Firefox var x:te minut.

 

fast enklast vore om det finns ett tillägg till webbläsaren. kanske så dumt att det finns ett spionverktyg som fixar det...

 

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra det där med Phantom JS. http://phantomjs.org/

 

Kräver lite JS-utveckling dock, men det skulle gå. Har själv som experiment skrivit ett skript som öppnar en URL och tar en skärmdump. Detta sker alltså via kommandoprompten; phantom har en inbyggt webbläsare som kör WebKit, vilket är samma renderingsmotor som Safari kör och samma som Chrome körde innan de forkade WebKit till Blink (de är dock fortfarande väldigt lika om jag får gissa).

 

Du kan ha skriptet ligga och tugga i bakgrunden hur länge du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en enkel tanke

1: Installera skärmdump-verktyg i Firefox. Finns de som via snabbknapp skapar en dump med generiskt filnamn.

2: Autohotkey, utan att tittat på det, borde gå att fås skicka denna snabbknapp till Firefox var x:te minut.

 

fast enklast vore om det finns ett tillägg till webbläsaren. kanske så dumt att det finns ett spionverktyg som fixar det...

 

;-)

 

2. http://www.autohotkey.com/docs/commands/ControlClick.htm

(kanske?)

 

Var femte minut skulle kanske schemaläggaren fixa, att .ahk-filen anropas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AutoHotkey, laddat  hem, tittar på det. Känner igen det, har lekt med det förr tror jag. För många år sedan.

 

Gick ganska snabbt att skapa ett skript som hittar firefox och skickar CTRL+m till fönstret varvid ett tillägg sparar ned PNG-fil med datum och tid som filnamn.

 

Bara kvar att schemalägga. Antingen se om allt kan skötas i AHK eller om schemaläggaren ska användas.

 

Samt fundera ut intervall :)

Det kan bli bra det här, fast enklast vore ett tillägg direkt i webbläsaren som... hur svårt kan det vara?

 

hehe.

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och schemaläggaren fungerar utmärkt. bara se till att fliken är aktiv i Firefox och det löser sig. Dvs att ingen använder datorn under tiden detta ska ske automatiskt. Om hänsyns till användare ska tas blir det nog lite mer komplext.

 

as simple as

IfWinExist Ingress Intel Map - Mozilla Firefox
{
    WinActivate
    Send ^m
    
}

Okej, kanske ska lägga in en F5 och en Wait Sleep på några sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...