Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia Bredband.


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har Telia bredband via fiber. Igår 17 nov. hade Telia något arbete för sig med att förbättra(?) sina bredbandstjänster. Idag (18 nov.) har min bredbandsuppkoppling fungerat mycket dåligt. Ibland är det knapp styrfart att surfa.

Tog kontakt med supporten hos Telia om ärendet - borde begripit att det skulle jag struntat i med tanke på erfarenheten hur supporten brukar fungera varhelst man ringer om support.

Efter en halvtimme kom jag fram och då fick jag prata med en som tycktes lida över sitt arbete hos supporten hos Telia. Otrevligare j............ får man leta efter länge.

Nej, efter kontroll hos Telia så fungerade min uppkoppling alldeles förträffligt.

Han konstaterade - utan att överhuvudtaget ha några uppgifter om min dator - att det var/är fel på min dator. Allt annat var uteslutet. Trådlösa routern kallad Telia Smart - numera har man dock på Telia ersatt namnet på routern Telia Smart med enbart Trådlös Router.

Märkligt, igår fungerade internetuppkopplingen utmärkt, men efter deras arbete med sin "förbättring" av sina bredbandstjänster fungerar det mycket dåligt och som tillägg kan jag nämna att supportfiguren får första pris i surtävlingen.

 

Fråga: Är det någon som har Telia bredband som idag har upplevt problem med internetuppkopplingen just idag, eller är det bara jag? Man undrar?

 

Kan f ö tillägga att jag för ca 1 år sedan gjorde en "fuling" vad gäller Telias support. Stängde av bredbandsuppkopplingen helt, dvs drog ut sladden till routern, men enligt supporten fungerade det efter kontroll alldeles utmärkt och jag förklarade då mitt "bus" och det slutade endast med att supporten tyckte det var märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej! Använder också Telia Smart-routern och har inte haft några problem som Fingal Olzon. Möjligen kan jag tycka att om det pågår uppgraderingar på en tjänst får man finna sig i att det temporärt kan vara problem.

 

Inte heller har jag några som helst klagomål på teliasupporten. Efter att i förra veckan noterat att volymen på inkommande telefonsamtal plötsligt blivit väldigt låg och omstart av routern inte gett bättring kontaktade jag Telia via supportchatten. Bemöttes positivt och beskrev problemet och vad jag gjort. Supporten rekommenderade en fabriksåterställning och erbjöd sig att själv initiera den och föreslog att jag skulle återkomma om det inte funkade därefter.

 

Det visade sig att efter återställningen lyste routerns lampa för telefoni rött och telefonen var helt död. Min egna slutledning var att telefonifunktionen i routern helt enkelt hade lagt av. Ny kontakt togs med teliasupporten via chatten, träffade en annan person, beskrev problematiken och efter en kort stund bekräftades min diagnos. Efter att lämnat mitt personnummer som identifikation fick jag beskedet att jag omedelbart kunde besöka närmaste teliabutik, lämna den trasig routern och få en ny och tydligen uppgraderad låda, Thomson TG799vn v2, bl.a. med en FTP-server. Funkar perfekt.

 

Den i många sammanhang återkommande negativa gnäll(?)kritiken mot Telia verkar åtminstone ur mitt perspektiv överdriven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också mött otrevlig support på Telia och trots att jag får ut 96,81 Mbit/s så kan det ta upp till 6-7 minuter innan man får upp googles startsida.

 

Jag tror inte det kan vara fel på 13 enheter och att alla får samma problem, samtidigt.

 

Enligt telia så har dom kontrollerat därifrån och kan inte se något fel.Routern är uppdaterad med senaste mjukvaran o.s.v .

 

Jag har testat att starta om datorn/routern, jag har testat att reseta, ingen skillnad, jag har inget webfilter som är aktiverat

(använde jag det så kunde det ta upp till 11-12 minuter innan man kunde komma ut)

 

Telias utrustning suger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har Telia bredband via fiber. Igår 17 nov. hade Telia något arbete för sig med att förbättra(?) sina bredbandstjänster. Idag (18 nov.) har min bredbandsuppkoppling fungerat mycket dåligt. Ibland är det knapp styrfart att surfa.

 

Nehej du, det är idag den 17 november, först imorgon är den 18 november, åtminstone enligt min dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-124092-0-45509000-1416256838_thumb.png
Skrivet på facebook för för 9 timmar sedan.

Igår 16 november skrev dom:
(borde inte påverka oss som har fiber eftersom att dom skriver bredband som rör sig om via telefonjcket)

Kort stopp på bredbandet under förmiddagen

Under nattens planerade arbete har dessvärre vissa fördröjningar uppstått. Det innebär att vissa av våra kunder som har bredband via telefonjacket kan uppleva ett kortare avbrott på sina bredbandstjänster under förmiddagen - arbetet beräknas vara klart kl. 13.00.

Din internetuppkoppling kommer att vara nere i ett par minuter för att sedan komma igång automatiskt. För vissa bredbandsmodem så kan det bli avbrott upp till 30 minuter.

Om avbrottet är längre än fem minuter kan du starta om utrustningen för att komma igång igen. Gör så här: Stäng av all utrustning kopplad till bredbandet såsom modem, router, digital-tv-box. Starta om utrustningen, börja med den som sitter närmast jacket. Vänta ett par minuter sen ska allt fungera som vanligt.

Skulle ditt bredband mot förmodan inte fungera är du välkommen att kontakta oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia via ADSL och Smart-modem och har inte haft några problem alls.

Det är ju skönt det :) 

 

Vi kunde inte ha ADSL längre pga att kablarna i väggarna är så pass dåliga :/ 

Annars hade vi aldrig bytt till Telia.

Men vem vill egentligen inte ha fiber om det är möjligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också mött otrevlig support på Telia och trots att jag får ut 96,81 Mbit/s så kan det ta upp till 6-7 minuter innan man får upp googles startsida.

 

Jag tror inte det kan vara fel på 13 enheter och att alla får samma problem, samtidigt.

 

Enligt telia så har dom kontrollerat därifrån och kan inte se något fel.Routern är uppdaterad med senaste mjukvaran o.s.v .

 

Jag har testat att starta om datorn/routern, jag har testat att reseta, ingen skillnad, jag har inget webfilter som är aktiverat

(använde jag det så kunde det ta upp till 11-12 minuter innan man kunde komma ut)

 

Telias utrustning suger!

 Telia skiljer på

Telias internetförbindelse

Telias DNS-servrar

 

Det här betyder att enligt Telia fungerar

internet utan problem om du har kontakt med internet

att du inte kan surfa (för din lokala Telia DNS-server är nere) eller de tar evigheter koppla upp sig mot en site för Telias DNS-server strular/är överbelastad.

Ja det är enligt Telia inget fel på internet.

Jag vet. Efter i tre dagar inte fått internet fungera hos en kompis, bla installerat om Windows två gånger, (det gick inte att surfa), ringt upp Telia och frågat om det var problem med internet (Svar:inga problem med internet) ringde jag den tredje dagen upp Telia och frågade om Telias DNS-server för Eksjö var nere. Svar: Ja DNS-servrern är nere, ska var uppe imorgon.

 

Det är alltså smart att ha adresser till några andra DNS-servrar än Telias. Och kunna byta DNS-server i Windows.

Ytterligare ett problem som jag sett är att Telias DNS-servrar inte har alla adresser.

När det var aktuellt 2004 kunde jag inte nå Boplats Göteborg på en väns dator i Göteborg.

Inga problem där jag bodde i Växjö. Jag bytte då i Windows i vännens dator i Göteborg Telias Gbg DNS-server till Telias Växjö DNS-server.

Och så var det inga problem nå Boplats Göteborg också i Göteborg. Med Telia internet.

 

Lite Googling

https://www.iis.se/blogg/telias-bredband-begransar-dns/

http://www.tekniken.nu/drift/tips-for-att-undvika-strul-med-dns-server

http://www.byggahus.se/forum/teknik/196891-alternativa-dns-servrar.html

http://public-dns.tk/nameserver/se.html

 

Själv har jag lämnat Telia för Bahnhof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...