Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sporadiskt tappad anslutning


Jan A

Rekommendera Poster

Jag har ett nätverk med trådlös router. Många produkter är anslutna, både via kabel och trådlöst. Det fungerar som regel bra, utom någon enstaka gång då jag får starta om routern och sedan fungerar det igen. Jag har dock en bärbar dator som inte vill fungera trådlöst emellanåt. Plötsligt tappar den anslutningen och routern finns inte lägre med i listan över trådlösa anslutningar. Omstart av dator och router hjälper inte, men anslutning med kabel fungerar. Några timmar senare, eller ibland efter en hel dag så fungerar det igen. Jag har felsökt nätverk i Windows, jag har avinstallerat och återinstallerat det trådlösa nätverkskortet och nu sist även ändrat till fast IP-adress, inget hjälper. Den bärbara kör Windows 7. Hur löser jag det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kan ju vara svårlöst men det kanske blir "enklare" om man, åtm. till en början, inte kopplar ihop de enstaka gånger routern måste startas om med problemen på den specifika datorn.

Att man fokuserar/felsöker på en sak i taget.

 

Du har ominstallerat nätverkskortet men med vilka drivrutiner då?

Finns det ex. nyare drivrutiner på antingen datorfabrikantens hemsida eller hos de som gjort nätverkskortet?

 

På en nu gammal med (då) Vista upplevdes samma symtom. Lösningen där blev att skaffa ett USB-nätverkskort och köra med det i stället för det inbyggda.

När det blev Windows 7 i maskinen fungerade, och fungerar, det inbyggda kortet bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns ju de vanliga problemen med trådlösa nätverk, dvs att de kan bli störda av Bluetooth-sändare (t ex i datorn med problem), bärbara telefoner och deras basstationer, mikrovågsugnar, betongväggar, långa avstånd och grannars trådlösa nätverk.

 

Med Vistumbler kan man undersöka hur det är med grannars trådlösa nätverk och hur de fördelar sig på olika kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa gärna att byta kanal på det trådlösa, och ta en 2-3 högre kanal, och se om det kan hjälpa?

Har du möjlighet att även byta till högre frekvensband så gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla drivrutinerna hos tillverkaren, jag har bara använt windows update hittills.

 

Bifogar två bilder. Känner mig ganska ensam på kanal 13, borde inte vara något problem. Vad gäller inställningarna i routern vet jag inte riktigt vad som menas med högre frekvensband, jag kan välja 20 eller som nu auto 20/40 MHz, är det det som menas?

post-117269-0-38442100-1416256717_thumb.png

post-117269-0-11620100-1416256730_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre frekvensband är det om du byter "Wireless Channel" till något som ligger kring 5 GHz i stället för kring 2.4 GHz. Men det är inte alla routrar, datorer och mobiler som stödjer se höga frekvenserna.

 

Inte många andra trådlösa nät i din närhet men -70 dBm är ju inte så väldigt bra värde och det vore ju intressant att se vad som mäts upp i datorn som har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...