Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor angående modifiering av datorlåda


DePhaz

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Detta E-forum saknar en avdelning som behandlar egna modifieringar så jag lägger tråden här. Med risk för att göra fel alltså ;)  . Var god flytta om ni vill.

 

Jag håller på med ett projekt som bland annat innehåller en vesäntlig förändring av ett gammalt datorchassi (jag har ännu inte beställt delar utan bestämmde mig för att göra klart chassit först). Nu har jag ett par funderingar kring detta och jag ställer dem här.

 

1. Jag hade tänkt att använda en så kallad ljustråd som invändig belysning (se: http://www.thinlight.se/produkter/ljustrad/ för info) men var kan man köpa sådant?  Har kontaktat det aktuella företaget men inte fått svar ännu. Söker också efter alternativ för att kunna jämnföra priser. Vill ha en sort som kan kopplas direkt till 12V.

 

2. Dioder för inkoppling till moderkortet (HDD/Power led) har jag många men jag vet inte vilka färger de har. Jag kan nöja mig med de nuvarande men om jag hittar ett par som passar bättre in i temat så vore det ju bra. Det skulle också vara bra att kunna organisera lite bland den gamla bråten man har liggande. Men hur testar man dessa lysdioder utan att behöva bygga en hel dator? Finns det ett enkelt sätt?

 

Ja, det var mina 2 ovetenskapliga frågor. Hoppas bara att det finns några bra svar där ute. Om inte annat så trevlig helg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. How to Test a Diode with a Multimeter

 

Det går att göra med ett batteri också, men då måste du använda ett förkopplingsmotstånd och beroende på batterispänningen måste man räkna ut storleken i Ohm på motståndet.

 

Det går inte att skicka på för hög spänning i "backriktingen", det tål lysdioder sämre och matar man på för hög framspänning drar det också mer ström och dioden går sönder.

 

Spänningsfallet är väl 0,6V för dom flesta lysdioder, kanske 0,7V

Dom röda brukar kräver lägre spänning och ström runt 2V och c:a 15-25mA än tex. dom blå och vita som kan kräva mer för att lysa.

Där gäller det att titta i databladet, för det finns både 2, 3 och 3,3V etc. för dom röda och numera även dom övriga färgerna.

 

Motståndet som skall kopplas i serie och in på positiva sidan av dioden kan beräknas här http://led.linear1.org/led.wiz

samt http://ledcalc.com/ när du vet vilket batteri eller spänning du skall använda samt vilken typ av lysdiod det är.

Anod=Positiv, Katod=Negativ som också har det korta benet om det är en lysdiod med ben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Conrads "långa" slingor ska ha 12 VDC

http://www.conrad.se/Ljussn%f6re-Eurolite-2-mm-10-m-Ljusbl%e5-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=590772&ci=SHOP_AREA_22608_1403032

 

(på hemsidan står att de långa drivs med medföljande nätadapter, i manualen står att adaptern "är på" 12 VDC)

 

Edit: annars är det inte särskilt svårt att bygga en spänningsregulator som ger de 3 VDC som de korta slingorna behöver. Ex. med en sån här:

http://www.conrad.se/SP%c4NNINGSREGULATOR-LM-350-T-%3dKA-350-TO220.htm?websale8=conrad-swe&pi=176052&ci=SHOP_AREA_17336_0204455

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå nätenheten på 12V i din länk, där skulle man ju kunna helt strunta i denna och istället använda sig av befintlig 12V från Molex kontakten från chassits nätaggregat, om man inte vill stöka med extern nätadapter vill säga och då släcks ju allt när datorn stängs av.

Nu hittade jag inte igen vilken strömförbrukning slingan drar, men det bör räcka och bli över...

 

molex12v5vplug0jm.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå nätenheten på 12V i din länk, där skulle man ju kunna helt strunta i denna och istället använda sig av befintlig 12V från Molex kontakten från chassits nätaggregat, om man inte vill stöka med extern nätadapter vill säga och då släcks ju allt när datorn stängs av.

Nu hittade jag inte igen vilken strömförbrukning slingan drar, men det bör räcka och bli över...

 

molex12v5vplug0jm.jpg

Exakt, det var så jag tänkte och nog även Ts.

Men om man nu ska gå på "min" slinga så är det väl inte möjligt att knöla in 10 m i ett datorchassie. Lär nog inte gå att kapa hursomhelst och att köpa en lång dyr slinga och sedan kapa den är ju ingen ekonomi.

 

En kortare slinga för 3 V skulle jag då ha valt, om det bara fanns dessa två att välja mellan (Har inte kollat övriga som Conrad säljer och har inte kollat övriga leverantörer).

För att slippa en extra batterieliminator (jag antar att hela grejen är att få allt snyggt & smidigt) så kan man bygga en enkel regualtor. Förslagsvis använder man datorns 5 V och tar ner spänningen till 3 V. (Har gjort flera sådana applikationer, med LM317)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Tyvärr är jag inte så insatt i det här med elektronik så det får nog vara med testet av lys dioderna.

 

Ljussnörena såg bra ut och jag hade tänkt att koppla dem så som Flyfisherman visade. Tyvärr hade Conrad inga i lila vilket det skulle vara. Ja, jag glömde skriva det. Typiskt! (Går och skäms i hörnet). Alltid är det viktig info jag ska glömma i mina trådar.

 

Nå, det är väl sådan jag är. Glömsk alltså. Sorry :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du har alltså ett gäng lysdioder liggande men vill kolla om de fungerar/kolla vilken spänning de ska ha vilken färg de har (ja en del vita kan ju lysa med fler färger)?

 

Ta ett vanligt AAA eller AA batteri och testa med.

Edit: Ja lyser dioden mycket svagt kan den vilja ha 5 V, testa med ett ficklampsbatteri på 4,5 V (finns såna än?)

Lyser svagt ändå? Ja då är det en på 12 V, testa med ett 9 V batteri.

 

Men då skulle du vilja ha lila eller?

Gröna på 5 V har jag ett gäng 5 mm av. Enstaka av andra färger & spänningar. 

 

2. Okej lila till färgen och helst 12 V.

Längd då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har lite liggande. Man har ju skrotat en och annan låda och tagit vara på delarna. Jag har nu röd och grön (original i detta chassi) men blå och vit hade passat bra in. Misstänker dock att dioden är fastlödd på kabeln och att det sedan är överdraget med något material. Har försökt att löda ihop en tunn kabel förut men det lyckades jag inte med tyvärr.

 

Jag har räknat lite på längden. Tråden ska följa bakväggen upp, gå längs taket och sedan ner längs den främre väggen (läs kortsidan). 40+48+40 cm alltså 128 cm (minus böjen naturligtvis, inget kan böjas 90 grader). Men ca 128 cm.

 

Jag sökte lite och hittade:

men hittade inte produkten på hemsidan. Såg också: http://www.atomdata.se/ På sidan talas om transformator 220V till 12V och sedan inverter men under specifikationer står det 30-150VAC. Hmm. Kan man inte hänga den på 12V och sedan koppla inverter? Förstår inget. (Tycker hemsidan ser lite "hemsnickrad" ut också. Någon som handlat där?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 Såg också: http://www.atomdata.se/ På sidan talas om transformator 220V till 12V och sedan inverter men under specifikationer står det 30-150VAC. Hmm. Kan man inte hänga den på 12V och sedan koppla inverter? Förstår inget. (Tycker hemsidan ser lite "hemsnickrad" ut också. Någon som handlat där?

 

Nu har jag inte läst mig in på hur dessa fungerar men utifrån ovanstående information så tolkar jag det som att ljustråden behöver 30-150 VAC, 400-5000Hz, för att fungera.

Detta får man ut från invertern.

Vad den drivs med kan variera och det är nog mest en fråga om vilken effekt ljustråden förbrukar. 3 V från några batterier fungerar för lägre effekter men för högre effekter använder man en batterieliminator och man verkar då ha valt en vanlig typ dvs. 230 VAC/12 VDC.

Jag tror inte invertern är så kinkig vilken spänning den får.

 

På hemsidan står också att den kapas till önskad längd.

Förmodligen fungerar en sådan ljustråd ungefär som ett vanligt lysrör gör.

 

Jag tycker att det finns för lite information kring dessa och håller med om att det vore "säkrare" att kika på de LED-lister som föreslås i #9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, OK. Får se vad jag bestämmer mig för. Lådan är ju trots allt inte färdigmålad ännu så det är ingen brådska. Om det inte fungerar med ljustråd så får jag väl ta LED lister. Tittade ursprungligen på: http://www.crazyride.se/diodslinga-led-slinga-led-stripe/830-lila-diodslinga-48-cm.html men den var alldeles för kort. Den finns som 5 meter också men då 230V. Får kika på länkarna i inlägg #9 igen.

 

Mitt meddelande till Thinligt hade förresten inte kommit fram (av någon konstig anledning, jag skickade ju via hemsidans formulär) men jag skickade igen via E-post. Får se vad de svarar. Att jag väljer att gå vidare med idén beror på att jag ännu inte sett det användas i datorer, det vanligaste är ju LED lister. Förut sålde firman tydligen färdiga kit för datorer men det slutade man med. Blev kanske ingen "hit". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...