Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställning för utskrift av skrivare


DAL30

Rekommendera Poster

Hej!
Jag återkommer här med frågan om inställningar av skrivaren vid utskrift av färgade foto-bilder.

Min skrivare är HP Photosmart Premium C309g-m All-in-one.

Jag har tidigare skrivit om problemet.

Färgerna på en färgbild blir fel återgivna.

 

Jag undrar:

Vad och hur skall jag göra för att justera inställningarna i skrivaren (ev. datorn) för att få de rätta färgerna vid utskrift?

Jag har gjort försök med knappen "Skrivarinställningar" på HPs sida "Lösningscenter".

Men det blir ingen skillnad.

Jag använder foto-papper vid utskrift.

Mycket tacksam för alla förslag och för vägledning!     :wacko:  :wacko:  :wacko:
DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer i detta ämne.

Jag kan tillägga att jag bl.a. varit i telefonkontakt med HP.

Där fick jag rådet att rengöra och även justera skrivhuvudena, vilket jag nu har gjort.

Men problemen kvarstår:

Det blir fel färger vid utskrifterna.

Det röda dominerar. 

Mina fråga kvarstår:
Vad kan/bör jag göra för att få de rätta färgerna vid utskrift?

Mycket tacksam för all hjälp!       :)  :)  :)

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du använder ett bra fotopapper, ett papper med sämre kvalité kan också orsaka sämre färgåtergivning, man bör alltid använda ett bra papper, det tjänar man på, även om kostnaden kanske blir något högre, och det är oftast lika viktigt att man använder originalpatroner till sin skrivare, tjänare man också på i längden.

Är det någon patron som innehåller mindre bläck än övriga?

Har skrivaren indikerat någon info.

Har du testat att byta ut patronerna mot nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, börja med att kontrollera bläcknivån, det är det första.

Hos mig är det i regel Cyan-patronen som tar slut först, beroende på att dom flesta av mina bilder har mycket av det blåaktiga och gröna i sig, framför allt utebilder.

 

Bör ju vara en indikator för detta, skrivarstatus eller vad programmet heter och ofta kan man direkt på skrivaren se bläcknivåerna.

Men kör testen som Larsas tipsar om ovan.

 

Sedan skall man naturligtvis förutom att använda bra fotopapper, även ställa in vilken typ av fotopapper man använder.

Tex. matt, blankt, halvblankt etc. Är det på engelska i skrivarinställningarna så står det istället matte, glossy eller semi-gloss.

Då justerar skrivaren bläckmängd och torktid (det tar längre tid att skriva ut, den kan göra paus under utskriften) enligt vald papperstyp.

 

Samt inte minst viktigast att ställa in högsta utskriftkvalitet för fotoutskrift.

 

Själv brukar jag jag nån gång ibland göra en sk. snabb-utskrift med låg utskriftkvalitet (går åt lite bläck då) på vanligt papper, för att kolla att allt är ok, innan jag laddar fotopapper med högsta inställningar på utskriftkvalitet.

Man får komma ihåg att ändra papperstyp också...

 

Och till sist, när man fått till en bra utskrift/er på fotopapper så skall man försiktigt lägga undan detta på plant underlag där det inte dammar alltför mycket, utan att komma åt ytan och inte röra det på flera timmar helst.

Det tar mycket längre tid att fullständigt torka ett fotopapper med högsta utskriftkvalitet än vanligt papper med normala utskriftinställningar.

Mvh

 

[Edit] Ang. att skriva ut på olika fabrikats fotoppaper tex. använda Canon fotopapper på en HP skrivare http://dator.wingwit.com/Hardvara/computer-printers/17889.html

Fast jag har haft bra erfarenhet på min Canon Pixma MG5250 av dom halv-blanka fotopapper jag senast köpte på Clas Ohlsson tror jag det var, kanske inte dom mest optimala för just min skrivare, men helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK till

LARSAS, Laso och Flyfisherman    :thumbsup:   :thumbsup:  :thumbsup:

för de förslag till åtgärder, som ni föreslagit!

Jag har ännu inte hunnit ordentligt gå igenom förslagen.

Men jag skall förstås noga göra det.

Jag återkommer.

Vänligt tack!         
DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS!    :thumbsup:

Laso!   :thumbsup:

Flyfisherman!       :thumbsup:

STORT TACK

till er tre för era svar för att hjälpa mig med färgproblemet vid utskrift!

Jag har nu äntligen hittat och genomfört lösningen med framgång!

Jag har (som jag skrivit ovan i inlägg#2) rengjort och justerat skrivhuvudena.

Jag har bytt ut två färgpatroner 

- framför allt den magenta-röda, som var lite "för gammal" enligt förpackningen,

- men också den svarta.

Dessutom har jag enligt anvisningarna i HPs manual rengjort kontaktpunkterna för färgpatronerna.

Jag har haft stor hjälp av HPs manual, som finns här:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01856521.pdf

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du hittade lösning och fick igång din skrivare :thumbsup: .

Jo, det kan vara en del att tänka på när ens skrivare inte vill.

 

Speciellt när det gäller bläckstråleskrivare,

Ta också för vana att göra en utskrift då och då, även om du slösar några extra droppar och några papper, men då vet man att skrivaren fungerar, och man får en föraning om det är behov av något patronbyte eller så.

 

Kollar alltid mina skrivare minst en gång varannan vecka oavsett behov, man har igen det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Laso!     :thumbsup:
Du har helt rätt.

Man måste kolla lite då och då, även om man inte skriver ut eller kopierar så ofta.

En gång varannan vecka är nog rätt.

Samt att se till att färgpatronernas giltighetsdatum inte är för gammalt!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...