Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte "dra- och släppa" ikoner och annat till skrivbordet


Jenkan86

Rekommendera Poster

Hej igen allihopa... Ni får gärna flytta mig om jag hamnar på fel forumsavdelning... men...

 

Jag har nu min nya dator, som har Windows 8.1 (innan hade jag Windows 7 Ultimate).

Jag kan inte alls "dra- och släppa" ikoner och annat till skrivbordet... Går det inte med Windows 8?

Kan man få det så likt 7:an som möjligt?

 

Väldigt tacksam för svar!

 

 

* :wacko: vad har jag köpt?!*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst skall du uppdatera till 8.1, sedan kan du installer en startmeny, tex Classic shell http://www.classicshell.net/ som gör att det påminner mer om Windows 7. Ställ sedan in Windows så att du kommer till skrivbordetdirekt vid start såslipper du se de förskräckliga Duploklossarna.

Personligen tycker jag att det är nödvändigt med Classic shell för att överhuvudtaget kunna använda Windows 8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna hoppa över Startskärmen och gå direkt till Skrivbordet efter att du loggat in:

Högerklicka i Aktivitetsfältet och välj Egenskaper och byt till flik Navigering. Bocka för alternativet Gå till skrivbordet.

 

Var menar du att du inte kan flytta ikoner, menar du i Appgränssnittet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopa... Ni får gärna flytta mig om jag hamnar på fel forumsavdelning... men...

 

Jag har nu min nya dator, som har Windows 8.1 (innan hade jag Windows 7 Ultimate).

Jag kan inte alls "dra- och släppa" ikoner och annat till skrivbordet... Går det inte med Windows 8?

Kan man få det så likt 7:an som möjligt?

 

Väldigt tacksam för svar!

 

 

* :wacko: vad har jag köpt?!*

 

 

Först och främst skall du uppdatera till 8.1, sedan kan du installer en startmeny, tex Classic shell http://www.classicshell.net/ som gör att det påminner mer om Windows 7. Ställ sedan in Windows så att du kommer till skrivbordetdirekt vid start såslipper du se de förskräckliga Duploklossarna.

Personligen tycker jag att det är nödvändigt med Classic shell för att överhuvudtaget kunna använda Windows 8

Datorn har redan 8.1. Se TS inlägg!

 

Personligen tycker jag Iobits Start Menu 8 är bättre än Classic Shell. Efterliknar Windows 7 bättre än Classic Shell.

 

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Vad gjorde man utan idg forum?!

Jag gjorde som Tune skrev, så nu startas datorn i skrivbordsläge.

 

Jo, det jag menar med att jag inte kan flytta ikoner och annat så kan jag ta ett exempel: Jag installerade Photoshop, men fick ingen ikon på skrivbordet.. Jag sökte i datorn på Photoshop, och den hittade programmet. I Windows 7 kunde jag ju då dra Photoshop-ikonen till skrivbordet, så att jag lätt kunde komma åt den. Detta kan jag inte göra nu i windows8.

 

Ang Åges svar:

1. finns det någon risk med att installera programmet (virus o annat?)

2. Kommer "start menu 8" göra så att hela datorn fungerar och blir som Windows 7?

3. Är Windows8 egentligen bättre än windows7, bara att jag är så ovan och därför tycker att den är strulig? Ni kan vara helt öppna ;)

 

/ Jenkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

I Windows 7 kunde jag ju då dra Photoshop-ikonen till skrivbordet, så att jag lätt kunde komma åt den. Detta kan jag inte göra nu i windows8. 

Markera Photoshopikonen och högerklicka och skapa genväg. Du kunde göra precis likadant på w7.

 

 

 

Ang Åges svar: 

1. finns det någon risk med att installera programmet (virus o annat?)

2. Kommer "start menu 8" göra så att hela datorn fungerar och blir som Windows 7?

3. Är Windows8 egentligen bättre än windows7, bara att jag är så ovan och därför tycker att den är strulig? Ni kan vara helt öppna  ;)

1. Det finns det alltid men i detta fall är det ett program som installerats 100 000 gånger och hade programvaran innehållit farlig kod så hade nog detta varit välkänt nu.

 

2. Inte exakt mer likt än tidigare. Det är fullt möjligt att till helt eller till stor del strunta appgränssnittet och använda åttan mer eller mindre helt likt w7.

 

3. Om detta tvistar de insatta. W10 som är nästa utgåva tror jag kommer att bli riktigt bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Ja, det finns tekniska skillnader mellan Windows 7 och Windows 8 till Windows 8:s fördel.

Det mest tydliga är Windows hantering av internminne. Här tillåts Windows 8 (och 8.1) hantera mer internminne än vad Microsoft byggt in i Windows 7. Se länkarna nedan.

Användarmässigt, när det gäller gränssnittet, är Windows 8 (och 8.1) inte särskilt populärt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8_editions

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... :/  Jag försökte hålla min dator med Windows7 vid liv, för att hoppa över W8 och köpa W10. Tyvärr så gick det inte, så det är bara att gilla läget.

 

Jo ang Tune som skrev att jag ska högerklicka på photoshopikonen och sedan skapa genväg.. Det alternativet finns ju inte?!

Bifogar bild.

post-69576-0-77210500-1415210993_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... :/  Jag försökte hålla min dator med Windows7 vid liv, för att hoppa över W8 och köpa W10. Tyvärr så gick det inte, så det är bara att gilla läget.

 

Jo ang Tune som skrev att jag ska högerklicka på photoshopikonen och sedan skapa genväg.. Det alternativet finns ju inte?!

Bifogar bild.

post-57552-0-52245700-1415213430_thumb.jpg

 

 

Klicka på Öppna filsökväg-när den öppnats så programmet markerats Högerklicksmeny- Skicka till. skrivbord (Skapa genväg).

 

LARSAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Larsas!

Nu sitter ikonen där den ska!

 

Är hela windows7-systemet med att bara dra ikonerna till skrivbordet borta?

Windows 8 verkar hittills... annorlunda... ;)

 

Åge och ni andra: Påverkar Start Menu 8 datorn så att även dessa saker (att dra ikoner) blir som W7:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Larsas!

Nu sitter ikonen där den ska!

 

Är hela windows7-systemet med att bara dra ikonerna till skrivbordet borta?

Windows 8 verkar hittills... annorlunda... ;)

 

Åge och ni andra: Påverkar Start Menu 8 datorn så att även dessa saker (att dra ikoner) blir som W7:an?

Det är vad jag ser ingen större skillnad att använda skrivbordsversionen i Windows 8.1 gentemot Windows 7 Man kan exempelvis lägga upp två utforskarfönster bredvid varandra och flytta mappar eller dess innehåll sinsemellan .Flytta till skrivbordet av mappar eller filer går alldeles utmärkt

 

Den stora skillnaden är kanske att skrivbordet saknar programlista utan man får gå till Appsidan.

 

Själv använder jag 8.1 utan någon nedladdad startmeny och har personligen inga problem med det.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Larsas!

Nu sitter ikonen där den ska!

 

Är hela windows7-systemet med att bara dra ikonerna till skrivbordet borta?

Windows 8 verkar hittills... annorlunda... ;)

 

Åge och ni andra: Påverkar Start Menu 8 datorn så att även dessa saker (att dra ikoner) blir som W7:an?

Vad jag kan se av dina bilder använder du inte skrivbordsmiljön riktigt som jag gör på min bärbara (som jag använder just nu) med Windows 8.

När jag använder skrivbordsmiljön kan jag öppna Utforskaren och skapa genvägar den vägen till Skrivbordet.

 

post-118752-0-86787300-1415218649.jpg

 

post-118752-0-66850000-1415218675_thumb.jpg

 

Så här ser det ut då.

 

Där det står "Flytta till Skrivbordet" blir en menyrad när jag släpper den på Skrivbordet. Där kan jag välja "Skapa genväg".

 

 

 

post-118752-0-68165500-1415219183_thumb.jpg

 

Så här ser min Start-meny ut i Windows 8 med "Start Menu 8" installerat. Bilden ovan visar "Första vyn".

 

post-118752-0-23924600-1415219188_thumb.jpg

 

Så här ser det ut när jag klicka på "Alla program".

 

Notera att "Start" är identisk med loggan i Windows 7. Med "Windows Shell" ser den ut som ett snäckskal.

 

När jag har "Start Menu 8" kan jag "dra och släppa" från programmen i Start och skapa genväg precis som i Windows 7.

Du ser också att valet "Växla till Metro" finns. Det går således att ändra till Windows 8-menyn om jag vill.

 

Med "Start Menu 8" upplever jag miljön i Windows 8 som väldigt snarlik Windows 7.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo ang Tune som skrev att jag ska högerklicka på photoshopikonen och sedan skapa genväg.. Det alternativet finns ju inte?!

Bifogar bild.

Det finns på min W8.1 om man går via program-mappen och letar upp ikonen den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...