Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksinställningar för FTP


novis60

Rekommendera Poster

Går det att vägleda en som är okunnig i nätverk?

Jag har ett modem (Xavi model:X5258-P2) som min router (WNDR3700) var anslutet till och tre datorer plus en NAS DNS-3323 där jag körde en FTP som fungerade bra tills jag fick ett nytt modem (ZyXEL-P2601HN-F1), båda från bredbandsbolaget. Jag har även en Dynamic DNS no-ip.biz adress eftersom jag har en dynamisk IP. Jag kan koppla upp FTP:n internt med NAS:n men inte med DNS no-ip adressen, tror att det är för att jag sitter innanför i mitt nätverk. Jag kan Pinga min NAS och min DNS no-ip och det fungerar bra. Om jag testar från en dator utanför mitt nätverk så går det inte att Pinga min no-ip adress, får ingen kontakt.

Ps. Har testat att portforward min routers ip adress och även NAS i det nya modemet, gör ingen skillnad. Stängt brandväggen och det trådlösa utan resultat. Jag misstänker att det är det nya modemet som stoppar eftersom jag inte ändrat något i det övriga.

Några förslag hur jag går vidare? Tänk på att jag kan lite om nätverk så förklara så utförligt så en novis kan förstå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motfrågor:

 

jag fick ett nytt modem (ZyXEL-P2601HN-F1), båda från bredbandsbolaget.

Ett och båda?

 

Är din no-ip uppdaterat mot din ip-adress?

 

Portforward i modemet? Det brukar man göra i routern.

 

Någon skillnad för "utomstående" att använda passiv metod, eller inte, i sin ftp-klient?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Portforward i modemet? Det brukar man göra i routern.

ZyXEL P2601HN-F1 verkar vara en sån där kombination av modem och router. Behövs verkligen WNDR3700 fortfarande?

För att ha två routrar efter varandra kan lätt leda till olika problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en undersökning som DN gjort, har Zyxel-modellerna  –  2601, 2602 och 2812 säkerhetsbrister (Avvakta med installationen!!)

 

http://www.dn.se/ekonomi/vanliga-modem-latta-att-kapa/

Enligt artikeln räcker det med att låta bli att besöka hackade webbsidor tills uppdateringen har kommit och det tar nog inte många dar innan den är ute: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/senaste-nytt/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...