Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hatar stora mappar med bilder :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Min kamera spar bilder i en mapp som heter Kodak Easy share C613. Den stora mappen var omöjlig att kopiera till USB-minne :-( Det är ganska meningslöst att packa mappar med kort. Man måste ju ändå packa upp dem för att se vad det är för kort :-( Sen spar den också mappar med kort med datum  och de bli inte så stora. Många av dessa filer finns även i mapparna med datum. 

 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min kamera kan jag välja hur bilderna skall sparas. allt i en mapp, max antal per mapp eller i mapp med datum Jag föredrar att kameran spar bilderna i en mapp döpt efter det datum de är tagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora mappen var omöjlig att kopiera till USB-minne :-( 

Det brukar väl inte vara något problem att kopiera stora mappar med bilder. Har nyligen kopierat en mapp på 14-15 GIG utan problem.

 

Det är ganska meningslöst att packa mappar med kort.

Eftersom komprimerad mapp med jpg-bilder blir nästan exakt lika stor som en okomprimerad mapp så är det helt meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min kamera kan jag välja hur bilderna skall sparas. allt i en mapp, max antal per mapp eller i mapp med datum Jag föredrar att kameran spar bilderna i en mapp döpt efter det datum de är tagna.

Min kamera gör också så men det sparas också en del bilder i en och samma mapp. Den blir jättestor om man inte kollar den. Vilket jag sällan gör. :-( Jag kan ladda över alla kort som jag har tagit i kameran i en mapp som heter semester t.e.x. men vissa av dessa bilder eller kopior av dessa bilder spara också i  mappen Kodak EasyShare C613 :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att mappen är ännu större... Jag ska kolla hur stor den är. 

/Maria

Man måste inte kopiera hela mappen på en gång om man nu ska kopiera mycket. Jag vet att jag själv haft problem med stora mappar på äldre datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det behöver man ju inte Men det är lättare att veta vilka filer man har kopierat om man kopierar hela mappen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överfulla skrivbord på datorer. 

Nej men mappen i datorn är för stor. 

Mappen ligger inte på skrivbordet :-) 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en mapp i datorn som är större än vad som ryms på ett USB-minne har det ju inte så mycket att göra med hur en viss kamera sparar sina bilder.

Det problemet gäller alla mappar. (vars innehåll inte ryms på ettUSB-minne av en viss storlek)

 

Eftersom hanteringen att överföra till USB-minnet sker via en dator är det väl inte allt för mycket jobb att på datorn skapa underkataloger och till dessa flytta filer vars sammanlagda storlek matchar valt minne. Smal sak med TotalCommander där man ser total storlek allt eftersom man markerar filer.

 

Eller köpa ett tillräckligt stort USB-minne.

Jag antar att kameran sparar bilder på någon form av minneskort och att det från det kortet förs över till datorn.

Ett USB-minne som är lika stor, eller större, än minneskortet alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att det har samlats bilder i mappen allt eftersom jag har överfört nya bilder från kameran. Vissa är dubletter men vissa är nya bilder. Och vissa bilder har samma nummer men olika storlek. Det betyder alltså att det är två olika kort. Med total commander och far manager ser man ju inte vilka bilder det är  bara vilket namn eller nummer de har. När jag använder Windows utforskaren och flyttar över från en mapp till en annan då ser man vilka filer som är dubbetter oftast. Ibland kommer det upp en bild och ibland inte bara namn eller nummer på filen. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du inställningen Miniatyrer i Totalcommander, så ser du utmärkt hur bilderna ser ut med bildnummer och filtyp.

Men vissa filtyper, t.ex. med råformat, kan du inte se i Totalcommander, då måste du använda annan programvisning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, i TotalCommander finns också verktyg för att söka dubbletter. (Även om det finns andra program som är ännu bättre på just det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså man kan göra det? Ja jag tror jag tar och laddar ner det programmet. Det var ganska länge sen som jag använde det nu så jag kommer inte ihåg exakt vad det kan göra. En gång i tiden använde jag ett program som hette DFL dubble file locator. Det var för dos. Det programmet hittade filer som var olika i binärformat eller vad det heter. Om jag hade två filer som hette kattis.txt och var lika stora hittade programmet båda filerna. Men en av dessa filer kattis.txt  som var lika stor innehöll skrottecken . Det blir så när man använder oraderingsprogram. Men alla filer som heter kattis nånting har jag lagrat på äkta skivor. Jag hade en dövblind kompis som hette Katarina. 

/Maria

 

Använder du inställningen Miniatyrer i Totalcommander, så ser du utmärkt hur bilderna ser ut med bildnummer och filtyp.

Men vissa filtyper, t.ex. med råformat, kan du inte se i Totalcommander, då måste du använda annan programvisning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag måste bara fråga vilken sida kan man ladda ner Total commander på utan att få med andra konstiga program. Jag har blivit tillsagd att fråga här  om nya program som jag ska ladda ner till datorn annars blir det massa virus och annonsprogram och annat. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är så att det har samlats bilder i mappen allt eftersom jag har överfört nya bilder från kameran. 

Varför flyttar du inte undan bilder efterhand så att mappen inte blir så stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför flyttar du inte undan bilder efterhand så att mappen inte blir så stor?

Ja den kan man fråga sej. Det har inte blivit så helt enkelt. När jag överför bilder kan jag döpa mappen till semester t.e.x. eller hundgården men det samlas alltid filer i den andra mappen ändå. Det har jag inte vetat om från början. Jag har också haft problem med några äkta skivor som har blivit förstörda därför är jag rädd om alla bilder som jag har men en massa dubletter på samma skiva i samma mapp vill jag inte ha :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda den Direct download (hosted by Amazon Cloudfront)

som finns på

http://www.ghisler.com/download.htm

Hoppas jag kan ladda ner andra bra program där också när jag vill ha något bra program. Revo uninstaller det programmet var bra men det slutade att funka om man inte betalar :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan flytta bilder till datorn genom att först flytta minneskortet och sen kopiera bilderna förhand som du inte överfört till datorn tidigara. Då slipper du problem med att få en väldigt stor mapp med bilder. Jag använder själv aldrig operativsystemets eller kamerans automatiska överföring. 

 

 

Hoppas jag kan ladda ner andra bra program där också när jag vill ha något bra program. Revo uninstaller det programmet var bra men det slutade att funka om man inte betalar :-( 

/Maria

Finns gratisvariant som inte slutar att fungera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker minneskorten är alldeles för små att hålla på med. Dessutom så måste jag köpa en kortläsare också. Jag har för övrigt tappat bort ett minneskort som jag tänkte försöka läsa i min nya kamera. Jag flyttade detta minneskort från min gamla kamera. Eftersom det inte funkade direkt så tog jag ut det och sen försvann det :-( Det var innan jag såg att det fanns speciella askar för minneskort på Cleas Ohlsson. USB-minnen de har jag i en yoghurtburk som jag har skrivit USB-minnen på. 

Sen har jag några USB-nycklar också. De höll jag på att glömma i fotobutiken. Både för och nackdelar med USB-nycklar. Som tur var upptäckte jag det innan jag kom hem. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kräver dagens mobiler och kameror mindre och mindre minneskort, och allmänheten strävar också efter mindre och effektivare usb-minnen.

Men ju mindre och större innehåll, desto dyrare är dom än så länge.

 

Själv använder jag bildredigeringsprogram som jag direkt importerar in bildkopior i, originalen lägger jag på annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen mobil och tänker inte köpa en heller. Det är att be om cancer. Jag har hört att de strålar och om man ska känna att de ringer måste man ha dem nära kroppen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mycket som strålar i vårt samhälle, har du en microvågsugn hemma, så strålar den också.

 

Finns ingen som egentligen vet hur mobilens strålning påverkar oss idag, finns inte tillräcklig med långvarig relevant forskning ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...