Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var sitter bios-chipet på MSI B75A-G41?


Nick_e

Rekommendera Poster

Normalt byter man inte BIOS på moderkort, om det ens går utan att förstöra moderkortet.

 

Det normala är att man uppdaterar med ny programvara. Varför vill du byta BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man nu verkligen ska byta "BIOS" så måste man ju ha en krets att byta till.

OM man nu lyckas köpa denna, med rätt program inlagt, så kanske man kan se vad denna krets OM det nu är EN krets, heter och leta motsvarande på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kollat särskilt noga för ditt moderkort eftersom bilden är för otydlig, så kolla bredvid JSPI1 det bör då möjligen stå "Windbond" eller "MXIC".

 

På många andra moderkort av vissa modeller från tex. Asus kan man köpa ett särskilt BIOS-chip direkt från Asetek och är mycket enkelt att byta. På mitt förra Asus Z68 Deluxe moderkort var det en DIP 8 pin (hålmonterad krets) på sockel.

 

När jag snabbkollar lite på ditt moderkort http://www.msi.com/product/mb/B75AG41.html#hero-overview

Så har det följande finess:

M-Flash

Compared to common motherboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

Jag vet inte om det går att byta chipet på detta moderkort som sagt, men vad har du för problem egentligen?

Hur gammalt är moderkortet? Det är möjligt att MSI kan byta detta på garanti om det inte blivit skadat "av egen hand".

 

[Edit] Lagt till DIP-länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...