Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

adwcleaner tog bort viruset - och nästan allt annat i datorn oxå!


Dumlemuffins1

Rekommendera Poster

Jaha jag har inte läst på så mycket om USB-mnnen. Det enda jag vet är att de måste lämnas in på dataräddning om det blir nåt allvarligt fel på dem. Vanliga cd-r och DVD-R mm kan man ju kolla med cd-check och även oradera filer med isobuster. Det finns ett bättre svenskt ord för detta "oradera" men nu kommer jag inte på det.  

 

Filerna lagrade jag först på vanliga CD-R innan jag upptäckte de äkta skivorna. De flesta orginal som jag har har blivit förstörda.  Många av disketterna har också blivit förstörda. Många av dessa filer har jag lagrat på äkta skivor och skrivit gamla filer på. När jag skulle installera dos för nåt år sedan på min pentium 200 upptäckte jag att disketterna som jag hade fått när jag köpte min första dator 1992 inte gick att läsa. Då laddade jag ner Dos-disketterna från nätet. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 84
  • Skapad
  • Senaste svar
Dumlemuffins1

Cecilia, TACK goa du för länken! :)

Har installerat Avira nu och det gick bra.

När jag laddade hem avastclear så stod där något rejält oroande, där stod ungefär så här;

"Var försiktig, för när du tar bort avast så tar du bort ALLT som avast ligger i."

Alltså, tar det då bort alla andra program också?? Avast ligger ju inte i någon mapp, utan i "All programs", och i All programs ligger ju alla mina program. Kanske är det en jättedum fråga, men som du vet är jag ju allt annat än bra på datorer ( :blush:), och efter att datorn har krånglat så mycket och nu fungerar perfekt efter all din fantastiska hjälp (haaar jag sagt TACK!!!! :) :) :)) så är jag rädd att datorn ska krångla igen. Kan jag ha både Avira och avast samtidigt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, TACK goa du för länken! :)

Har installerat Avira nu och det gick bra.

När jag laddade hem avastclear så stod där något rejält oroande, där stod ungefär så här;

"Var försiktig, för när du tar bort avast så tar du bort ALLT som avast ligger i."

Alltså, tar det då bort alla andra program också?? Avast ligger ju inte i någon mapp, utan i "All programs", och i All programs ligger ju alla mina program. Kanske är det en jättedum fråga, men som du vet är jag ju allt annat än bra på datorer ( :blush:), och efter att datorn har krånglat så mycket och nu fungerar perfekt efter all din fantastiska hjälp (haaar jag sagt TACK!!!! :) :) :)) så är jag rädd att datorn ska krångla igen. Kan jag ha både Avira och avast samtidigt?

Det var så lite så :)

 

Om du inte gjorde några ändringar när du installerade Avast en gång i tiden så installerades det i en mapp som heter C:\Program\Avast eller liknande och det är den mappen som tas bort. Om du av någon konstig anledning skulle ha lagt andra filer eller program i den mappen kommer de också att tas bort. Det syftar alltså på mappen där Avast är (var) installerad) och inte på start-menyn. I start-menyn tas bara själva Avast-programmet bort.

 

Du ska inte ha två antivirusprogram i datorn för då är det stor risk för problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Tyvärr vet jag inte om det gjordes några ändringar när avast installerades.

avast ligger i en egen mapp ser jag nu, och den mappen ligger i "All programs" där alla program ju ligger. Men mappen med avast innehåller enbart avast, så då borde det väl vara lugnt, eller?

 

Det står att jag ska starta datorn i "Safe mode" när jag ska avinstallera avast, hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut lugnt med Avast.

 

Man kommer till felsäkert läge så här:

Stäng av datorn.

Starta datorn.

Tryck på F8-tangenten upprepade gånger tills en meny visas.

Välj Felsäkert läge i den menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Hej igen!

 

Har avinstallerat avast nu efter dina instruktioner Cecilia och allt i datorn finns kvar!! :) :) Ja, utom avast alltså.

 

Har ju sagt det massor med gånger, men ändå, STORT VARMT TACK för all go hjälp! Uppskattar det otroligt mycket, det ska du veta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit på att det finns minst två eller flera som skriver under namnet Cecilia. För en ensam person kan inte svara på så mycket saker dygnet runt. Jag tror dock inte alla heter Cecilia utan bara en eller kanske två?

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit på att det finns minst två eller flera som skriver under namnet Cecilia. För en ensam person kan inte svara på så mycket saker dygnet runt. Jag tror dock inte alla heter Cecilia utan bara en eller kanske två?

 

/Maria

Nej, det finns bara jag och jag är en person. Jag svarar inte heller dygnet runt, t ex hittar du få inlägg skrivna under förmiddagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...